Giovanni Paolo Pannini különösen nagyméretű városképekről és kilátókról, más néven vedutákról volt ismert. Különösen Róma városa érdekelte, amely élete nagy részében az otthonául szolgált. Művei az ókori Róma romjainak valós és képzeletbeli látképeit egyaránt ábrázolták. Pannini műveiben a pontos megfigyelést és a gyengéd nosztalgiát ötvözte. Ily módon a késő klasszikus barokk és a korai romantikus korszak elemeit egyaránt beépítette festményeibe. Legismertebb művei közé tartoznak a Pantheon és a Szent Péter-bazilika különböző ábrázolásai, amelyeken többször variálta a kompozíció kisebb részleteit, így biztosítva változatosságot.
Itáliában szokás volt, hogy a híres festőket csak a vezetéknevükön szólították. Ez Pannini esetében is így volt. Képzése szülővárosában, Piacenzában, a Pármai Hercegségben kezdődött. Többek között Guiseppe Natali, Andrea Galluzzi és Francesco Galli Bibiena mellett tanult. Galli Bibienától tanulta meg a színpadtervezői szakmát. Nem tudni pontosan, hogy meddig tartott a Piacenzában folytatott képzése, és hogy hány éves korában kezdett a művészetnek szentelni magát. Pannini 1711-től végül Rómába költözött. Ott rajzórákat vett a MŰVÉSZETI TÁRSASÁG0tól. Rómában töltött ideje alatt megismerkedett Canaletto-vel is, akinek művei nagy hatással voltak Panninire. Színpadi képzettsége lehetővé tette számára, hogy művészileg megtervezzen különböző római palotákat, amelyek hamarosan híressé tették. 1719 és 1725 között a Villa Patrizi, a Palazzo de Carolis vagy a Seminario Romano díszítőjeként dolgozott. Pannini pályafutása során a kor néhány híres személyiségét is megfesthette, például XIV. Benedek pápát. Római ünnepségek megfestésére is kapott néhányszor megbízást. 1730 előtt azonban Pannini műveire nagy hatással voltak a történelmi és vallási motívumok.
Pannini tanárként is igen aktív volt, és sok fiatal művészre volt hatással. Az Accademia di San Luca tagja lett 1718 és 1719 között. Később ott is tanárként tevékenykedett. Az Académie de France 1732-ben felvette tagjai közé, majd később a perspektíva professzoraként alkalmazta római iskolájukban. Ott tanította többek között Jean Honore Fragonard-t, akire állítólag hatással volt. További tanítványai voltak fia, Francesco Pannini, aki később apja nyomdokaiba lépett, a francia Hubert Robert és a vedutafestő Antonio Joli. Robert Pannini műtermében dolgozott, és őt tartják a legfontosabb tanítványának. Pannini stílusa közvetve olyan vedutistákra is hatással volt, mint Canaletto vagy Bernardo Bellotto. Különleges perspektivikus szemét széles körben utánozták. Pannini második fia, Guiseppe szintén művészi pályára lépett, és elismert építész lett. Pannini 74 éves korában halt meg Rómában, és egyre ritkábban festett.
Giovanni Paolo Pannini különösen nagyméretű városképekről és kilátókról, más néven vedutákról volt ismert. Különösen Róma városa érdekelte, amely élete nagy részében az otthonául szolgált. Művei az ókori Róma romjainak valós és képzeletbeli látképeit egyaránt ábrázolták. Pannini műveiben a pontos megfigyelést és a gyengéd nosztalgiát ötvözte. Ily módon a késő klasszikus barokk és a korai romantikus korszak elemeit egyaránt beépítette festményeibe. Legismertebb művei közé tartoznak a Pantheon és a Szent Péter-bazilika különböző ábrázolásai, amelyeken többször variálta a kompozíció kisebb részleteit, így biztosítva változatosságot.
Itáliában szokás volt, hogy a híres festőket csak a vezetéknevükön szólították. Ez Pannini esetében is így volt. Képzése szülővárosában, Piacenzában, a Pármai Hercegségben kezdődött. Többek között Guiseppe Natali, Andrea Galluzzi és Francesco Galli Bibiena mellett tanult. Galli Bibienától tanulta meg a színpadtervezői szakmát. Nem tudni pontosan, hogy meddig tartott a Piacenzában folytatott képzése, és hogy hány éves korában kezdett a művészetnek szentelni magát. Pannini 1711-től végül Rómába költözött. Ott rajzórákat vett a MŰVÉSZETI TÁRSASÁG0tól. Rómában töltött ideje alatt megismerkedett Canaletto-vel is, akinek művei nagy hatással voltak Panninire. Színpadi képzettsége lehetővé tette számára, hogy művészileg megtervezzen különböző római palotákat, amelyek hamarosan híressé tették. 1719 és 1725 között a Villa Patrizi, a Palazzo de Carolis vagy a Seminario Romano díszítőjeként dolgozott. Pannini pályafutása során a kor néhány híres személyiségét is megfesthette, például XIV. Benedek pápát. Római ünnepségek megfestésére is kapott néhányszor megbízást. 1730 előtt azonban Pannini műveire nagy hatással voltak a történelmi és vallási motívumok.
Pannini tanárként is igen aktív volt, és sok fiatal művészre volt hatással. Az Accademia di San Luca tagja lett 1718 és 1719 között. Később ott is tanárként tevékenykedett. Az Académie de France 1732-ben felvette tagjai közé, majd később a perspektíva professzoraként alkalmazta római iskolájukban. Ott tanította többek között Jean Honore Fragonard-t, akire állítólag hatással volt. További tanítványai voltak fia, Francesco Pannini, aki később apja nyomdokaiba lépett, a francia Hubert Robert és a vedutafestő Antonio Joli. Robert Pannini műtermében dolgozott, és őt tartják a legfontosabb tanítványának. Pannini stílusa közvetve olyan vedutistákra is hatással volt, mint Canaletto vagy Bernardo Bellotto. Különleges perspektivikus szemét széles körben utánozták. Pannini második fia, Guiseppe szintén művészi pályára lépett, és elismert építész lett. Pannini 74 éves korában halt meg Rómában, és egyre ritkábban festett.
Oldal 1 / 3