Csendes éj(Silent Night)Viggo Johansen |
€ 0.00
Enthält ??% MwSt.
|
1891 · Öl auf Leinwand
· Kép azonosítója: 211947
Viggo Johansen dán festő 1891-ben alkotta meg a "Csendes éj" című festményt, amely lefordítva "csendes éjszaka" vagy "karácsony este". A realizmusnak tulajdonítható, hogy egy karácsony esti családi hagyomány képezi a történet magját, és így megőrzi egy olyan jelenet látszatát, amelyet a néző igaznak hihet. Lehet azonban fantázia vagy emlék is, amelynek hatása a felhasznált figurák természetességén keresztül a téma iránti vágyat fejezi ki. Viggo Johansen festőként különböző stílusokat használ, ami a régi holland festészetre, a romantikára, sőt a klasszicizmusra való hivatkozásként is értelmezhető. A festő által használt technika neoimpresszionista, valamint titokzatos és romantikus. Tehát mi látható a festményen.
Egy jól szituált család vagy társaság áll egy elsötétített szobában karácsony este, és részleges ámulattal veszi körül a fényesen kivilágított karácsonyfát. A szoba, amelyben a jelenet játszódik, jó középosztálybeli módon van berendezve, mint egy nappali vagy étkező. A szoba bal oldalán egy fali szekrény áll, amelynek fekete felülete az éjszaka által keltett árnyékokkal fenyeget. Ez a sötétség azonban semmiképp sem elrettentő vagy ijesztő, hanem a fekete romantika fogalma alapján pozitívnak és szépnek is tekinthető. Ez a fali egység csendéletet tartalmaz pompás vázák formájában, amelyek mindazonáltal diszkréten a háttérben maradnak, és csak a közeli pislákoló karácsonyi gyertyák fényének finom visszaverődései miatt tűnnek fel rövid időre a sötétségből. Néhány vázát virágokkal díszítettek, míg mások csupán a formájukkal ragyognak. Az egyik ilyen csendélet az előtérben gömbölyű csúcsként vagy egy földgömböt, de sokkal inkább egy hógolyót visel, és egy valódi fantáziavilágot sejtet, csak miniatűrben. Továbbá a jobb hátsó világosabb sarokban egy római típusú mellszobor található, amely a klasszicizmushoz sorolható. A szoba hátsó, valamint jobb oldali fala és mennyezete a szobor színében szürke-bézs stukkó munkaként hajlik, és az átmenetek simára vannak tervezve. Ugyanez igaz a deszkapadlóra is, amely a szekrény falának sötét faanyagába olvad bele, ahogy halad előre. Néhány festménnyel a háttérben a szoba kialakítása befejeződött, és a néző átválthatna az emberekre, ha nem lenne ez a növény a háttérben, amelynek ágai egy vázából a mennyezet felé ágaznak. Kétségtelen, hogy a festő figurakialakítása korántsem rejtélyes, és a legapróbb részletekben is inspirál mind a szeretettel teli, nyugodt hangulattal, mind a festészetével. Egy nő, talán az anya, hosszú, egyrészes szoknyába burkolózva áll, háttal a nézőnek. Gyűrűbe rendeződve fogja a balján egy kislány kezét, aki viszont egy alig idősebb lány kezét fogja. Egy fiú követi, valamint egy másik gyermek és egy idősebb fiú. Hogy a karácsonyfa mögött van-e egy másik személy, az a néző előtt rejtve marad. Ismét a látómezőben van még két lány, a legidősebb gyermek, valamint a második legidősebb lány, aki kezet nyújt az előtérben lévő nőnek, így zárva be a kört. A gyerekek tekintete mind a karácsonyfa felé irányul, egyrészt csodálatot, örömöt, másrészt mély ragaszkodást és alázatot sugározva. A gyerekek egy része egyenesen előrefelé irányítja a tekintetét, bár nem lehet megállapítani, hogy lelkesen a fán lévő alakra vagy a gyertyafényre néznek-e. Az előtérben lévő legkisebb lány, valamint egy fiú ezzel szemben felfelé irányítja a tekintetét, aminek következtében a lány tájékozódása testhez kötöttnek tűnik. Ennek fényében a gyerekek többségének arckifejezése álmodozónak tűnik. Csak a bal oldali első fiú viselkedik ambivalens módon, kíváncsian néz a karácsonyfa alá. A gyűrűs nő ismét a legkisebb lány felé fordítja arcát, és lenéz a gyerekre. A bal oldali háttérben, a szekrényfal mellett egy idősebb nő áll, aki örül a gyerekeknek. Ha a gyermekek ruházata játékosnak tűnik, és nem hivalkodó vagy szegényes, a nők ruházata hagyományosan jámbornak tekinthető. Meglepő módon az egyik gyermek neme nem pontosan meghatározható, mivel az arca fiúnak tűnik, mégis világos ruhát visel. Egyrészt romantikus és szép, valamint a keresztény hitet követi, valami mégis zavaró a kép többszöri megtekintése után. Ha majdnem minden gyerek a karácsonyfa szépségében gyönyörködik, az egyik gyerek kíváncsian néz alá. A fa alatt van egy ajándék, amely a helyzetet figyelembe véve úgy tűnik, hogy minden gyermeknek szól. Szimbolikusan az osztozkodás és a szeretet keresztény hagyományát hangsúlyozzák itt néha, de anélkül, hogy elveszítenénk azt az érzést, hogy ez nem egy család. A férfi személy hiánya arra utal, hogy vagy árvaházról van szó, vagy egy özvegy asszonyról a gyermekeivel az előtérben. A kép titokzatossága nyitott marad, és az álom vagy a valóság fekete-romantikus hangulatával él. Hirschsprungske Samling, Copenhagen, Denmark / Bridgeman Images |
![]() ![]() ![]() ![]() Megjegyzés: Csak a megjegyzéssel ellátott értékelések jelennek meg. Az értékelések közvetlenül a vásárlás után adhatók le a felhasználói fiókjában.
|