Sebastiano del Piombo, valójában Sebastiano Luciano, híres olasz reneszánsz festő volt. A del Piombo melléknevet csak idős korában kapta meg, amikor a pápai pecsétőr, a piombatore tisztségét kapta meg. Születéséről, gyermekkoráról és szüleiről semmit sem tudunk. Velencében születhetett 1485 körül. Húszéves korában a velencei társadalom virtuóz lantművészként ismeri és szereti. A festészetben is a híres festőművész Giovanni Bellini tanítja, és szoros kapcsolatban áll a valamivel idősebb Giorgione-gyel is, aki szintén Bellini egykori tanítványa.
Már Sebastiano del Piombo korai műveiben is egy nagyon jellegzetes művészi profil figyelhető meg, amely nem próbálja lemásolni Bellinit vagy Giorgione-t. .... Piombo gyakran fest hatalmas, életnagyságnál nagyobb, monumentális figurákat, élénk színekkel és lenyűgöző megvilágítással. Első alkotói korszakának jó példái a San Bartolomeo di Rialto templomra készült szárnyas oltárképe és a San Giovanni Crisostomo templomra készült főoltárképe.
Így a fiatal festőre felfigyelt Agostino Chigi bankár, a maga idejében Itália egyik legbefolyásosabb embere, a pápák bankárja, a művészek és irodalmárok mecénása és pártfogója, és 1511-ben Rómába vitte, ahol Chigi pompás villáját kellett mitológiai freskókkal díszítenie. Ugyanakkor a híres festő, Rafael is a villában dolgozott, és mindketten a nagyobb sikerért versengtek. Rafael volt a győztes, úgymond, de Sebastiano del Piombo is nagy elismerésben részesült. Később mégis végleg búcsút vett a freskófestészettől, és inkább vászonportrékat készített. A kortársak Itália legnagyobb portréfestőjének tartották, és a "felix pictor" (boldog festő) becenevet adták neki. Leghíresebb portréi ebből az alkotói korszakból VII. Kelemen pápa, Pietro Aretino író és az Andrea Doria kapitánya.
Ebben az időszakban találkozott a híres művésszel, Michelangelo-vel is. Neki köszönhetett számos megbízást befolyásos rómaiaktól is. 1527-ben azonban cezúra következett be Sebastiano del Piombo életében. Rómát spanyol, német és olasz zsoldosok támadták meg és részben feldúlták. A festő négy hétig volt bezárva a vatikáni Angyalvárban a pápával és embereivel, számos vatikáni műalkotás megsemmisült. Az érzékeny művész del Piombo nagyon nehezen dolgozta fel az eseményeket, depresszióba esett, és ez kései munkáin is látszik, amelyek főleg komor, melankolikus motívumokból állnak. Inkább a zene és a költészet felé fordult, és különleges festészeti technikákat fejlesztett ki, például palára vagy márványra, mert azt remélte, hogy az ilyen anyagon készült műalkotásokat nem lehet olyan könnyen megsemmisíteni. Ez még Michelangelóval is összeveszéshez vezetett. Sebastiano del Piombo 1547-ben halt meg Rómában.
Sebastiano del Piombo, valójában Sebastiano Luciano, híres olasz reneszánsz festő volt. A del Piombo melléknevet csak idős korában kapta meg, amikor a pápai pecsétőr, a piombatore tisztségét kapta meg. Születéséről, gyermekkoráról és szüleiről semmit sem tudunk. Velencében születhetett 1485 körül. Húszéves korában a velencei társadalom virtuóz lantművészként ismeri és szereti. A festészetben is a híres festőművész Giovanni Bellini tanítja, és szoros kapcsolatban áll a valamivel idősebb Giorgione-gyel is, aki szintén Bellini egykori tanítványa.
Már Sebastiano del Piombo korai műveiben is egy nagyon jellegzetes művészi profil figyelhető meg, amely nem próbálja lemásolni Bellinit vagy Giorgione-t. .... Piombo gyakran fest hatalmas, életnagyságnál nagyobb, monumentális figurákat, élénk színekkel és lenyűgöző megvilágítással. Első alkotói korszakának jó példái a San Bartolomeo di Rialto templomra készült szárnyas oltárképe és a San Giovanni Crisostomo templomra készült főoltárképe.
Így a fiatal festőre felfigyelt Agostino Chigi bankár, a maga idejében Itália egyik legbefolyásosabb embere, a pápák bankárja, a művészek és irodalmárok mecénása és pártfogója, és 1511-ben Rómába vitte, ahol Chigi pompás villáját kellett mitológiai freskókkal díszítenie. Ugyanakkor a híres festő, Rafael is a villában dolgozott, és mindketten a nagyobb sikerért versengtek. Rafael volt a győztes, úgymond, de Sebastiano del Piombo is nagy elismerésben részesült. Később mégis végleg búcsút vett a freskófestészettől, és inkább vászonportrékat készített. A kortársak Itália legnagyobb portréfestőjének tartották, és a "felix pictor" (boldog festő) becenevet adták neki. Leghíresebb portréi ebből az alkotói korszakból VII. Kelemen pápa, Pietro Aretino író és az Andrea Doria kapitánya.
Ebben az időszakban találkozott a híres művésszel, Michelangelo-vel is. Neki köszönhetett számos megbízást befolyásos rómaiaktól is. 1527-ben azonban cezúra következett be Sebastiano del Piombo életében. Rómát spanyol, német és olasz zsoldosok támadták meg és részben feldúlták. A festő négy hétig volt bezárva a vatikáni Angyalvárban a pápával és embereivel, számos vatikáni műalkotás megsemmisült. Az érzékeny művész del Piombo nagyon nehezen dolgozta fel az eseményeket, depresszióba esett, és ez kései munkáin is látszik, amelyek főleg komor, melankolikus motívumokból állnak. Inkább a zene és a költészet felé fordult, és különleges festészeti technikákat fejlesztett ki, például palára vagy márványra, mert azt remélte, hogy az ilyen anyagon készült műalkotásokat nem lehet olyan könnyen megsemmisíteni. Ez még Michelangelóval is összeveszéshez vezetett. Sebastiano del Piombo 1547-ben halt meg Rómában.
Oldal 1 / 1