Metsző vonalak, 1923(Intersecting Lines, 1923)Wassily Kandinsky |
€ 0.00
Enthält ??% MwSt.
|
1923 · oil on canvas
· Kép azonosítója: 557692
Wassily Kandinszkijt (1866-1944) a 19. századból a 20. századba való átmenet energikus és ellentmondásos időszaka alakította. Az orosz művészet "ezüstkorszakának" egyik képviselőjeként tartják számon, amely korszak példátlan virágzást hozott a képző- és előadóművészetben, valamint az irodalomban és a zenében. A művész érdeklődési körébe tartozott a zene (maga is hegedült), a miszticizmus és az okkultizmus, valamint az orosz népművészet iránti vonzalom. Tanulmányozta a színek harmóniájának tanítását is. Éppen ezek a sokféle impulzusok és érzések áramlottak a munkásságába, és 1911-ben az "Utolsó ítélet/V. kompozíció" című festményben csúcsosodtak ki. Ma ezt tartják a modern művészettörténet első absztrakt festményének.
Ebben az értelemben az 1923-as "vágott vonalakat" is figyelembe kell venni. A művész következetesen lemond a természetes modellekről. Azzal, hogy meg sem próbálja ábrázolni az ismerős jelenségeket, elkerül minden ellentmondást és összehasonlítást. Ebben a törekvésében is messzebbre megy, mint például a korabeli francia kubisták. Egy olyan festő, mint Fernand Léger, szó szerint kristályos vagy kubista formákból építette fel képeit, amelyek így rendkívül plasztikus benyomást keltettek. A "Schnittlinien"-ben ennek semmi nyoma. Kandinszkij a geometriát és a sztereometriát is elutasította, mint a cél elérésének eszközét. Azzal azonban, hogy a művész szakít a megszokott látásmóddal és képi elképzelésekkel, a mű megértéséhez - ha úgy tetszik - kulcsot ad nekünk. Így ugyanis úgy látjuk a színeket és a formákat, mintha valami teljesen új dolog lenne. Egy olyan szabad fantázia, mint a "Schnittlinien", nyitottságot és kíváncsiságot igényel a szemlélő szemében. A kép neve program: Kandinszkij összetéveszthetetlen formanyelvén egyenes és görbe vonalak, négyzetek, háromszögek, körök és ellipszisek vad "összevisszaságát" tervezi. Nem lehet egyértelműen meghatározott előteret vagy hátteret megkülönböztetni; hasonlóképpen a hagyományos kategóriák, mint például a "fent" és "lent", nem működnek. Végül a képet balról jobbra és fordítva is lehet nézni. Nyilvánvaló a kísérlet, hogy bizonyos formákat valós létező tárgyakhoz illesszenek. Például a kép bal felső sarkában lévő kék terület a színes pontokkal egy palettát jelenthet. A rács vagy a sakktábla-szerű mintázatú négyzet szintén az általunk ismert világgal kapcsolatos asszociációkat idézi fel. Ezek a dolgok azonban minden megszokott kontextustól elszakadva jelennek meg, és így nyerik el autonómiájukat. Kizárólag a művészi alkotás alkotóelemeként léteznek. Ezt a nézetet nem utolsósorban a teljesen szabad vonalak és felületek támasztják alá. A képen jól érzékelhető, hogy Kandinszkij új kifejezési lehetőségek után törekedett. A dolgok természetéből adódik, hogy olyan meglévő formákhoz nyúlt, mint a háromszögek vagy a négyzetek. Végül is minden művész a formák többé-kevésbé bevált kincsestárára támaszkodik. Kandinszkij sem tud ettől teljesen megszabadulni a "Vágott vonalak"-ban. Mindazonáltal nem szembesít bennünket egy rögzített, megingathatatlan kijelentéssel. A "Cut Lines"-tól idegen minden dogmatikus megközelítés. A kép felhívás a nézőnek, hogy hagyja, hogy a kötetlen kompozíció és a színek összjátéka hátsó szándék nélkül hasson rá. |
Hozzáadás kedvencekhez
Falszín kiválasztása
Festmény megtekintése egy helyiségben
Megtekintés 3D-ben/AR
5/5 · Vélemények megjelenítése (24)
Megjegyzés: Csak a megjegyzéssel ellátott értékelések jelennek meg. Az értékelések közvetlenül a vásárlás után adhatók le a felhasználói fiókjában.
|