Húsvét reggel(Ostermorgen)Caspar David Friedrich |
€ 0.00
Enthält ??% MwSt.
|
1835 · Gemälde
· Kép azonosítója: 685970
Három sötét, női alak hátulnézetben, magasan és távol felettük a sápadt, még mindig hideg reggeli nap alatt; a csupasz fák között kicsinek és elveszettnek tűnnek. Úgy tűnik, egy negyedik közeledik feléjük; még kettő, alig kivehetően, hátrébb húzódik a sáros úton. Aligha utal valami a tavasz jelenlétére, amely a címben mégis jelen van; csupán néhány zsenge hajtás a csupasz ágakon és az út mellett felállított mérföldkő jelzi a nagyböjt végét és a melegebb hónapok kezdetét.
A színhasználat rendkívül finom; az ég finoman oszcilláló gyöngyházfényű tónusait mély árnyékok és a fiatal fák éles sziluettje kontrasztálja; a kép alsó részén az út sárának meleg barna színe felfogja és némileg enyhíti a fény és a sötétség közötti éles kontrasztot; a két alak halvány kendője és sötét szoknyája ennek finom visszhangját adja. Az egyetlen igazán erőteljes szín a nap ragyogásában található, amely szinte a kép tetejét érinti. A festmény egyszerűségében és redukált színvilágában Caspar David Friedrich és kortársai munkáinak klasszikus példája; hasonló, híresebb művek jutnak eszünkbe, mint például a "Szerzetes a tengerparton". A függőleges formátum, amelynek csaknem kétharmadát a halvány rózsaszín égbolt foglalja el, az embereket körülvevő természet fenségességét hangsúlyozza, amely a romantika korszakára jellemző toposz. Az emberi szereplők hátulnézetben való ábrázolása arra hív, hogy a táj nézőjeként azonosuljunk velük; egyszerű ruházatuk, mozdulatlan testtartásuk és szinte minden egyéni vonás hiánya révén a néző számára helytartókká válnak, közvetítőkké, akik kapcsolatot teremtenek a grandiózus természettel, a művek tulajdonképpeni fő témájával. Érdekes, hogy ebben az esetben nőkről van szó - Caspar David Friedrich festményeinek névtelen főszereplői nem ritkán férfiak, mint például a híres "Vándor a ködtengeren" című képen. / akg-images |
![]() ![]() ![]() ![]() |