1596. november 1-jén született Pietro da Cortona egy toszkánai kisvárosban, Cortona néven. Fiatal korában személyes művésztanárával, Andrea Commodival együtt az olasz fővárosba, Rómába költözött, amely nagy inspirációt jelentett művei számára. A fiatal Cortona különösen kedvelte a Rómában festőként és metszőként dolgozó Annibale Carracci festményeit és szobrait. Cortona stílusát a részletgazdag tárgyak és ruhák jellemezték. Ennek ellenére gyakran láthatók egyetlen ecsetvonás, ami nagyon jellemző volt a korabeli olasz művészetre. Másrészt festményeinek élénksége és a számos színhatás használata szokatlan volt a korszakban. Festményei ráadásul gyakran különböző figurák vagy jelenetek sokaságával vannak tele, ami lenyűgöző, fenséges jelleget kölcsönöz műveinek.
Egyik legnagyobb munkája a római Palazzo Barberini palota mennyezetének művészi megtervezése volt. A freskó, amely az "Isteni gondviselés és a Barberini-hatalom allegóriája" címet viseli, nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Cortona nagy hatást gyakorolt a kor művészeti életére. A festményt nézve az embernek az a benyomása támad, mintha messze az égbe nézne. Cortona a monumentális mennyezetfreskó egyik társalapítója és a római magasbarokk egyik legfontosabb képviselője.
Cortona sikeres építész és építőmester is volt. Bár a festészethez képest viszonylag kevés időt fordított ezekre a szakmákra, ötletei annál innovatívabbak voltak: ő tervezte például a római "Santa Maria della Pace" templom egyedülálló homlokzatát. Elődeivel ellentétben ő sokkal többet látott a homlokzatban, mint sima felületet, és azt, valamint a templom előudvarát a római barokk stílusában tervezte. A kiemelkedések és mélyedések egymásba játszása élénk és dinamikus megjelenést kölcsönöz a homlokzatnak - hasonlóan ahhoz a módszerhez, amelyet már a fal- és mennyezetfreskóknál is alkalmazott. Öt év alatt számos anatómiai rajzot is készített. Ennek érdekében megfigyelőként részt vett a holttestek boncolásán, majd elkészítette a megfelelő műveket. A különlegesség az, hogy Cortona ezeket az anatómiai rajzokat más stílusok elemeivel kombinálta. Például klasszikus antik oszlopok elé állított egy nőt, akinek a hasát felvágták.
1596. november 1-jén született Pietro da Cortona egy toszkánai kisvárosban, Cortona néven. Fiatal korában személyes művésztanárával, Andrea Commodival együtt az olasz fővárosba, Rómába költözött, amely nagy inspirációt jelentett művei számára. A fiatal Cortona különösen kedvelte a Rómában festőként és metszőként dolgozó Annibale Carracci festményeit és szobrait. Cortona stílusát a részletgazdag tárgyak és ruhák jellemezték. Ennek ellenére gyakran láthatók egyetlen ecsetvonás, ami nagyon jellemző volt a korabeli olasz művészetre. Másrészt festményeinek élénksége és a számos színhatás használata szokatlan volt a korszakban. Festményei ráadásul gyakran különböző figurák vagy jelenetek sokaságával vannak tele, ami lenyűgöző, fenséges jelleget kölcsönöz műveinek.
Egyik legnagyobb munkája a római Palazzo Barberini palota mennyezetének művészi megtervezése volt. A freskó, amely az "Isteni gondviselés és a Barberini-hatalom allegóriája" címet viseli, nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Cortona nagy hatást gyakorolt a kor művészeti életére. A festményt nézve az embernek az a benyomása támad, mintha messze az égbe nézne. Cortona a monumentális mennyezetfreskó egyik társalapítója és a római magasbarokk egyik legfontosabb képviselője.
Cortona sikeres építész és építőmester is volt. Bár a festészethez képest viszonylag kevés időt fordított ezekre a szakmákra, ötletei annál innovatívabbak voltak: ő tervezte például a római "Santa Maria della Pace" templom egyedülálló homlokzatát. Elődeivel ellentétben ő sokkal többet látott a homlokzatban, mint sima felületet, és azt, valamint a templom előudvarát a római barokk stílusában tervezte. A kiemelkedések és mélyedések egymásba játszása élénk és dinamikus megjelenést kölcsönöz a homlokzatnak - hasonlóan ahhoz a módszerhez, amelyet már a fal- és mennyezetfreskóknál is alkalmazott. Öt év alatt számos anatómiai rajzot is készített. Ennek érdekében megfigyelőként részt vett a holttestek boncolásán, majd elkészítette a megfelelő műveket. A különlegesség az, hogy Cortona ezeket az anatómiai rajzokat más stílusok elemeivel kombinálta. Például klasszikus antik oszlopok elé állított egy nőt, akinek a hasát felvágták.
Oldal 1 / 2