A barokk korszak a pazar esztétika kora volt. Divatba jöttek a pompás épületek, az arany és a stukkó, az emberek szerették a pazarlást és a fényűzést. Ez a képzőművészetre is vonatkozott. Bár a legtöbb művész számára továbbra is a vallási motívumok álltak a középpontban, a stílus egyre tágasabbá vált. Az egyház számos nagy barokk művet rendelt, részben azért, hogy ellensúlyozza az egyre erősödő reformációs mozgalmat.rnbr/br/rnJuan Sánchez Cotán, aki a spanyolországi Toledo városához közeli Orgazban született 1560-ban, szintén egész életére jellemző volt a katolikus egyház erős befolyása hazájában. Fiatalon kezdett el festeni, és elsősorban történelmi festmények és portrék készítésének szentelte magát különböző megrendelők számára. A századfordulótól, 1600-tól azonban művészete átalakult, és felfedezte magának a csendélet művészetét.rnbr/br/rn"Csendélet vaddal, zöldségekkel és gyümölcsökkel" című festményét Cotán 1602-ben festette, és ez Spanyolország első fennmaradt csendélete. A spanyol művészetét éles és pontosan megfigyelt tekintet, valamint világos és markáns ellentétek jellemzik, amelyek mégis harmonikus képet alkotnak. Számos festményén látszólag véletlenszerűen kiválasztott nyers ételek állnak egymás mellett, és sötét háttér előtt tiszta fénnyel és intenzív színekkel tűnnek ki. Csendéletei megelőzték korát, mivel különleges realizmust mutatnak, olyan részletességgel, amely abban az időben ritka volt. Finom szemével a részletekre, egyes művei szinte fotórealisztikusnak tűnnek.rnbr/br/rnJuan Sánchez Cotán élete Toledóból az andalúziai Granadába vezetett, ahol úgy döntött, hogy kolostorba lép és szerzetes lesz. Annak ellenére, hogy a Cartuja de Granada kolostorban, más szerzetesek között elvonultan élt, egész életében folytatta a festészetet, és számos más művészre is hatással volt. Sánchez Cotán különösen Spanyolországban vált ismertté, de műveit Európa más részein is elismerték. Stílusa hosszú ideig jellemezte a spanyol csendéletfestészetet, és meghatározó volt a "Bodegón" művészeti stílus elterjedésében is. A Bodegón németül borozót jelent. Az e stílus iránt elkötelezett művészek műveiken konyhai és éttermi hétköznapi jeleneteket ábrázolnak, amelyekben az ételek állnak a középpontban.rnbr/br/rnJuan Sánchez Cotán 1627-ben halt meg Granadában, 15 évvel azután, hogy szerzetesnek érkezett a Sierra Nevadán fekvő városba. Művészi öröksége ma is meghatározza a csendéletek világát. Cotán stílusát és technikáját világszerte inspirációs forrásként használják és utánozzák. A festő műveiben a fény és az árnyék kölcsönhatása meghatározó volt a dolgok új szemléletmódja szempontjából.
A barokk korszak a pazar esztétika kora volt. Divatba jöttek a pompás épületek, az arany és a stukkó, az emberek szerették a pazarlást és a fényűzést. Ez a képzőművészetre is vonatkozott. Bár a legtöbb művész számára továbbra is a vallási motívumok álltak a középpontban, a stílus egyre tágasabbá vált. Az egyház számos nagy barokk művet rendelt, részben azért, hogy ellensúlyozza az egyre erősödő reformációs mozgalmat.rnbr/br/rnJuan Sánchez Cotán, aki a spanyolországi Toledo városához közeli Orgazban született 1560-ban, szintén egész életére jellemző volt a katolikus egyház erős befolyása hazájában. Fiatalon kezdett el festeni, és elsősorban történelmi festmények és portrék készítésének szentelte magát különböző megrendelők számára. A századfordulótól, 1600-tól azonban művészete átalakult, és felfedezte magának a csendélet művészetét.rnbr/br/rn"Csendélet vaddal, zöldségekkel és gyümölcsökkel" című festményét Cotán 1602-ben festette, és ez Spanyolország első fennmaradt csendélete. A spanyol művészetét éles és pontosan megfigyelt tekintet, valamint világos és markáns ellentétek jellemzik, amelyek mégis harmonikus képet alkotnak. Számos festményén látszólag véletlenszerűen kiválasztott nyers ételek állnak egymás mellett, és sötét háttér előtt tiszta fénnyel és intenzív színekkel tűnnek ki. Csendéletei megelőzték korát, mivel különleges realizmust mutatnak, olyan részletességgel, amely abban az időben ritka volt. Finom szemével a részletekre, egyes művei szinte fotórealisztikusnak tűnnek.rnbr/br/rnJuan Sánchez Cotán élete Toledóból az andalúziai Granadába vezetett, ahol úgy döntött, hogy kolostorba lép és szerzetes lesz. Annak ellenére, hogy a Cartuja de Granada kolostorban, más szerzetesek között elvonultan élt, egész életében folytatta a festészetet, és számos más művészre is hatással volt. Sánchez Cotán különösen Spanyolországban vált ismertté, de műveit Európa más részein is elismerték. Stílusa hosszú ideig jellemezte a spanyol csendéletfestészetet, és meghatározó volt a "Bodegón" művészeti stílus elterjedésében is. A Bodegón németül borozót jelent. Az e stílus iránt elkötelezett művészek műveiken konyhai és éttermi hétköznapi jeleneteket ábrázolnak, amelyekben az ételek állnak a középpontban.rnbr/br/rnJuan Sánchez Cotán 1627-ben halt meg Granadában, 15 évvel azután, hogy szerzetesnek érkezett a Sierra Nevadán fekvő városba. Művészi öröksége ma is meghatározza a csendéletek világát. Cotán stílusát és technikáját világszerte inspirációs forrásként használják és utánozzák. A festő műveiben a fény és az árnyék kölcsönhatása meghatározó volt a dolgok új szemléletmódja szempontjából.
Oldal 1 / 1