Vannak történetek, amelyek visszavisznek minket olyan időkbe, amelyeket az intrika és a pompa, a hatalom és a miszticizmus jellemzett. Az egyik ilyen történet Jacob Huysmans flamand portréfestőé, aki 1633 körül született Antwerpenben. Huysmans életútja azonban minden volt, csak kiszámítható nem, hiszen tehetsége messze vitte flamand hazájától Anglia fenséges csarnokaiba.
Szülővárosában eltöltött gondos tanulóévek után, jóval a restauráció előtt brit földön találta magát. És bár kezdeteit a legendás Anthony van Dyck történelmi festmények pasztelljei jellemezték, nem kellett sokáig várni arra, hogy Huysmans a királyi udvar egyik legkeresettebb portréfestőjévé váljon. Szinte lehetetlen elmenni Huysmans művészi kisugárzása mellett, amikor Braganza Katalin portugál királynéval való kapcsolatáról beszélünk, akinek katolikus meggyőződése még inkább vonzotta őt. Ez a Huysmans által készített, Ő Királyi Fenségét ábrázoló műnyomat káprázatos tanúbizonysága ennek a különleges kapcsolatnak.
Huysmans stílusa magával ragadó, buja és összességében teljesen elbűvölő volt - egy olyan stílus, amely szenzációt keltett az angliai művészkörökben, és komoly riválisként pozícionálta őt a másik udvari festő, Peter Lely számára. Huysmans technikája, amellyel a királyi palástok pazar színeit és textúráit a fény és árnyék gyengéd játékával kombinálta, kifinomultságában felülmúlhatatlan volt. Előszeretettel mutatta be modelljeit allegorikus szimbólumokat tartalmazó színházi díszletekben, inkább olyan jelmezekben és kellékekkel ábrázolta őket, amelyek egy bizonyos történetet vagy legendát fejeztek ki.
Művei nemcsak az általa ábrázolt emberek, hanem a grafika időtlen művészetének ünnepe is. Minden ecsetvonása, minden árnyalata az olasz barokk technikái előtt tisztelgett, és olyan mesterek művészi mesterségét tükrözte, mint Anthony van Dyck. Az élénk színekhez való érzéke, a gyűrött szatén és a porcelánbőr ábrázolása mind-mind keresett gyűjtői tárgyakká tették Huysmans műveit, különösen képzőművészeti nyomatok formájában.
Huysmans angliai élete azonban nem volt zökkenőmentes. A pusztító londoni nagy tűzvész után a sussexi Chichesterben keresett menedéket, valószínűleg a londoni katolikusellenes zavargások elől menekülve. A zűrzavar ellenére is talált erőt és ihletet ahhoz, hogy olyan műveket alkosson, amelyek több évszázaddal később is felülmúlhatatlanok lenyűgöző szépségükben és varázsukban. A flamand mester műnyomatainak előállítása több mint egyszerű képmásolás. Ez egy meghívás arra, hogy belépjünk a történelem művészi folyosóira, és átéljük egy letűnt korszak pompáját. Huysmans műveinek minden egyes műnyomatával egy olyan hagyomány folytatódik, amely megőrzi a művészet szépségét a jövő generációi számára.
Vannak történetek, amelyek visszavisznek minket olyan időkbe, amelyeket az intrika és a pompa, a hatalom és a miszticizmus jellemzett. Az egyik ilyen történet Jacob Huysmans flamand portréfestőé, aki 1633 körül született Antwerpenben. Huysmans életútja azonban minden volt, csak kiszámítható nem, hiszen tehetsége messze vitte flamand hazájától Anglia fenséges csarnokaiba.
Szülővárosában eltöltött gondos tanulóévek után, jóval a restauráció előtt brit földön találta magát. És bár kezdeteit a legendás Anthony van Dyck történelmi festmények pasztelljei jellemezték, nem kellett sokáig várni arra, hogy Huysmans a királyi udvar egyik legkeresettebb portréfestőjévé váljon. Szinte lehetetlen elmenni Huysmans művészi kisugárzása mellett, amikor Braganza Katalin portugál királynéval való kapcsolatáról beszélünk, akinek katolikus meggyőződése még inkább vonzotta őt. Ez a Huysmans által készített, Ő Királyi Fenségét ábrázoló műnyomat káprázatos tanúbizonysága ennek a különleges kapcsolatnak.
Huysmans stílusa magával ragadó, buja és összességében teljesen elbűvölő volt - egy olyan stílus, amely szenzációt keltett az angliai művészkörökben, és komoly riválisként pozícionálta őt a másik udvari festő, Peter Lely számára. Huysmans technikája, amellyel a királyi palástok pazar színeit és textúráit a fény és árnyék gyengéd játékával kombinálta, kifinomultságában felülmúlhatatlan volt. Előszeretettel mutatta be modelljeit allegorikus szimbólumokat tartalmazó színházi díszletekben, inkább olyan jelmezekben és kellékekkel ábrázolta őket, amelyek egy bizonyos történetet vagy legendát fejeztek ki.
Művei nemcsak az általa ábrázolt emberek, hanem a grafika időtlen művészetének ünnepe is. Minden ecsetvonása, minden árnyalata az olasz barokk technikái előtt tisztelgett, és olyan mesterek művészi mesterségét tükrözte, mint Anthony van Dyck. Az élénk színekhez való érzéke, a gyűrött szatén és a porcelánbőr ábrázolása mind-mind keresett gyűjtői tárgyakká tették Huysmans műveit, különösen képzőművészeti nyomatok formájában.
Huysmans angliai élete azonban nem volt zökkenőmentes. A pusztító londoni nagy tűzvész után a sussexi Chichesterben keresett menedéket, valószínűleg a londoni katolikusellenes zavargások elől menekülve. A zűrzavar ellenére is talált erőt és ihletet ahhoz, hogy olyan műveket alkosson, amelyek több évszázaddal később is felülmúlhatatlanok lenyűgöző szépségükben és varázsukban. A flamand mester műnyomatainak előállítása több mint egyszerű képmásolás. Ez egy meghívás arra, hogy belépjünk a történelem művészi folyosóira, és átéljük egy letűnt korszak pompáját. Huysmans műveinek minden egyes műnyomatával egy olyan hagyomány folytatódik, amely megőrzi a művészet szépségét a jövő generációi számára.
Oldal 1 / 1