Grant DeVolson Wood amerikai művész az "American Gothic" című művével nemzetközi hírnévre tett szert. Stílusa az 1930-as évek amerikai regionalizmusához köthető. Vidéken nőtt fel. Szülei kvékerek voltak, és egy farmot vezettek. Az iskola elvégzése után Wood egy fa- és fémipari műhelyben kezdett tanonckodni. Fiatalon felfedezte érdeklődését a művészet és a festészet iránt. Grant Wood 14 éves korában nyerte el első díjait művészeti versenyeken. Később Minneapolisban járt művészeti és munkaiskolába, majd esti tagozaton a School of the Art Institute of Chicagóban. 1916-ban azonban megszakította tanulmányait. Egy 1920-as párizsi utazás változást hozott. Úgy döntött, hogy az Académie Julian művészeti iskolában fog tanulni, amit 1923-ban és 1924-ben fejezett be. Az Európában töltött idő alatt Wood tanulmányozta a különböző festészeti stílusokat. Különösen nagy hatással volt rá a művész Jan van Eyck régi holland festészeti stílusa. Ennek a stílusnak a jellegzetességei hamarosan saját munkáiban is megjelentek. A Cedar Rapidsban, a Turner Alley 5-ben található műterme ma a város művészeti múzeuma.
Wood nem csak festéssel foglalkozott. 1927-ben ólomüveg ablakot tervezett egy épület számára, amely az elesett veteránoknak állít emléket. A nagy ablakon a hat amerikai háború elesett katonáinak részletes ábrázolása látható. A tőkéjét arra használta, hogy más művészeket célba vegyen. Az 1930-as években Amerikában nehéz volt a gazdasági helyzet. A művészek támogatására a gazdasági válság idején megalapította a szülővárosához közeli Stone City Art Colony-t. Legnagyobb sikerei közé tartozott az "Amerikai gótika" című műve. Ez a munka egyik napról a másikra híressé tette őt a nemzetközi művészeti életben. A realista ábrázolás reneszánsz stíluseszközöket használ, és egy vasvillás férfit és egy nőt ábrázol, a háttérben egy neogótikus faházzal. Mindkét személy arckifejezése először és kissé szigorúnak tűnik. A nő tekintete elhalad a néző mellett. A kép kompozíciója egy fényképre emlékeztet. Az ábrázolás értelmezését továbbra is kétértelműség és ambivalencia jellemzi. A kérdés, hogy ez paródia vagy dicsőítés, továbbra is megválaszolatlan marad. Woods élete során mindig kitért a kép szándékával kapcsolatos kérdések elől. A fontos mű ma a Chicagói Művészeti Intézetben csodálható meg. Bár a festmény meghozta számára a hírnevet, az American Gothic nem az első festmény volt ebben az új stílusban. 1929-ben ugyanebben a stílusban készítette el édesanyja Nő növényekkel című portréját. Művei között szerepel egy önarckép is, amely ma a davenporti Figge Art Museumban található.
Grant DeVolson Wood amerikai művész az "American Gothic" című művével nemzetközi hírnévre tett szert. Stílusa az 1930-as évek amerikai regionalizmusához köthető. Vidéken nőtt fel. Szülei kvékerek voltak, és egy farmot vezettek. Az iskola elvégzése után Wood egy fa- és fémipari műhelyben kezdett tanonckodni. Fiatalon felfedezte érdeklődését a művészet és a festészet iránt. Grant Wood 14 éves korában nyerte el első díjait művészeti versenyeken. Később Minneapolisban járt művészeti és munkaiskolába, majd esti tagozaton a School of the Art Institute of Chicagóban. 1916-ban azonban megszakította tanulmányait. Egy 1920-as párizsi utazás változást hozott. Úgy döntött, hogy az Académie Julian művészeti iskolában fog tanulni, amit 1923-ban és 1924-ben fejezett be. Az Európában töltött idő alatt Wood tanulmányozta a különböző festészeti stílusokat. Különösen nagy hatással volt rá a művész Jan van Eyck régi holland festészeti stílusa. Ennek a stílusnak a jellegzetességei hamarosan saját munkáiban is megjelentek. A Cedar Rapidsban, a Turner Alley 5-ben található műterme ma a város művészeti múzeuma.
Wood nem csak festéssel foglalkozott. 1927-ben ólomüveg ablakot tervezett egy épület számára, amely az elesett veteránoknak állít emléket. A nagy ablakon a hat amerikai háború elesett katonáinak részletes ábrázolása látható. A tőkéjét arra használta, hogy más művészeket célba vegyen. Az 1930-as években Amerikában nehéz volt a gazdasági helyzet. A művészek támogatására a gazdasági válság idején megalapította a szülővárosához közeli Stone City Art Colony-t. Legnagyobb sikerei közé tartozott az "Amerikai gótika" című műve. Ez a munka egyik napról a másikra híressé tette őt a nemzetközi művészeti életben. A realista ábrázolás reneszánsz stíluseszközöket használ, és egy vasvillás férfit és egy nőt ábrázol, a háttérben egy neogótikus faházzal. Mindkét személy arckifejezése először és kissé szigorúnak tűnik. A nő tekintete elhalad a néző mellett. A kép kompozíciója egy fényképre emlékeztet. Az ábrázolás értelmezését továbbra is kétértelműség és ambivalencia jellemzi. A kérdés, hogy ez paródia vagy dicsőítés, továbbra is megválaszolatlan marad. Woods élete során mindig kitért a kép szándékával kapcsolatos kérdések elől. A fontos mű ma a Chicagói Művészeti Intézetben csodálható meg. Bár a festmény meghozta számára a hírnevet, az American Gothic nem az első festmény volt ebben az új stílusban. 1929-ben ugyanebben a stílusban készítette el édesanyja Nő növényekkel című portréját. Művei között szerepel egy önarckép is, amely ma a davenporti Figge Art Museumban található.
Oldal 1 / 1