Míg a francia impresszionizmus művészei minden művészet iránt érdeklődő számára ismerősek, egy Elizabeth Adela Forbes nevű angol impresszionista kérdése meglehetősen óvatos homlokráncolásra késztet. Angol impresszionisták? Létezett egyáltalán ilyen, és akkor még egy nő?
A Kanadában Elizabeth Adela Armstrong néven született Forbes Londonban fejezte be és bővítette művészeti képzését és tanulmányait. Ez William Michael Rosetti preraffaelita festő közvetlen közelében történt. A hatás vagy kapcsolat nem bizonyítható közvetlenül, de nem is zárható ki. A későbbi években azonban a preraffaeliták stílusában készített mesejeleneteket, amelyekkel az Arthur király erdeje című könyvét illusztrálta. Művészeti tanulmányait New Yorkban folytatta, ahol lelkesedett az európai szabadtéri festészetért, míg egy későbbi müncheni továbbképzési kísérlete hirtelen véget ért, valószínűleg a vele mint női művésszel szembeni ellenszenv miatt. Jobban érezte magát Franciaországban, majd Hollandiában, ahol egyik legerősebb művét, a "Zandfoort Fischermädchen" című festményt alkotta. Visszatérve Londonba, vándorlási kedve töretlen volt, így következő úti céljául egy cornwalli művésztelepet választott, amely "Newlyn School" néven vált ismertté. Itt találkozott későbbi ír származású férjével, Stanhope Forbes-szal, aki szintén impresszionista festő volt. Vele együtt nagy hatással volt a késő impresszionista festészet angol iskolájára, amely az 1880-as évektől Forbes haláláig tartott. Több festményt tudott kiállítani, mint férje, és könnyed és hegyes festményeket készített, amelyeket akvarell technikával, pasztellkrétával vagy olajjal készített. A Newlyni tagok a francia Barbizon-iskolát tekintették mintának, amely Franciaországban elterjesztette és népszerűsítette a szabadtéri festészetet. Newlynban is a szabadban kerestek motívumokat. Itt minden téma a kikötő körül, a halászat, a hajók és a szegény, de idilli falvak kínálkoztak. A gondtalan, egyszerű élet és az ugyanilyen mindenütt jelenlévő veszélyek teljes skálája, amely olyannyira a tenger és annak ritmusa köré épült. A kolónia fénykorában 120 férfi és női művész járta be a tájat, és vitte papírra és vászonra a részleteket.
A Forbes is felkapta a partvidék témáit. Témái mindig a természetben mozgó emberek voltak, bepillantást engedve a hazai környezetbe, vagy bemutatva, hogyan végezték munkájukat. A gyermekek különösen kiemelkedőek voltak. Ez valószínűleg annak volt köszönhető, hogy Forbesnak magának is csak egy fia volt, akinek korai halálát szerencsére nem kellett végignéznie, mivel 52 éves korában halt meg.
Míg a francia impresszionizmus művészei minden művészet iránt érdeklődő számára ismerősek, egy Elizabeth Adela Forbes nevű angol impresszionista kérdése meglehetősen óvatos homlokráncolásra késztet. Angol impresszionisták? Létezett egyáltalán ilyen, és akkor még egy nő?
A Kanadában Elizabeth Adela Armstrong néven született Forbes Londonban fejezte be és bővítette művészeti képzését és tanulmányait. Ez William Michael Rosetti preraffaelita festő közvetlen közelében történt. A hatás vagy kapcsolat nem bizonyítható közvetlenül, de nem is zárható ki. A későbbi években azonban a preraffaeliták stílusában készített mesejeleneteket, amelyekkel az Arthur király erdeje című könyvét illusztrálta. Művészeti tanulmányait New Yorkban folytatta, ahol lelkesedett az európai szabadtéri festészetért, míg egy későbbi müncheni továbbképzési kísérlete hirtelen véget ért, valószínűleg a vele mint női művésszel szembeni ellenszenv miatt. Jobban érezte magát Franciaországban, majd Hollandiában, ahol egyik legerősebb művét, a "Zandfoort Fischermädchen" című festményt alkotta. Visszatérve Londonba, vándorlási kedve töretlen volt, így következő úti céljául egy cornwalli művésztelepet választott, amely "Newlyn School" néven vált ismertté. Itt találkozott későbbi ír származású férjével, Stanhope Forbes-szal, aki szintén impresszionista festő volt. Vele együtt nagy hatással volt a késő impresszionista festészet angol iskolájára, amely az 1880-as évektől Forbes haláláig tartott. Több festményt tudott kiállítani, mint férje, és könnyed és hegyes festményeket készített, amelyeket akvarell technikával, pasztellkrétával vagy olajjal készített. A Newlyni tagok a francia Barbizon-iskolát tekintették mintának, amely Franciaországban elterjesztette és népszerűsítette a szabadtéri festészetet. Newlynban is a szabadban kerestek motívumokat. Itt minden téma a kikötő körül, a halászat, a hajók és a szegény, de idilli falvak kínálkoztak. A gondtalan, egyszerű élet és az ugyanilyen mindenütt jelenlévő veszélyek teljes skálája, amely olyannyira a tenger és annak ritmusa köré épült. A kolónia fénykorában 120 férfi és női művész járta be a tájat, és vitte papírra és vászonra a részleteket.
A Forbes is felkapta a partvidék témáit. Témái mindig a természetben mozgó emberek voltak, bepillantást engedve a hazai környezetbe, vagy bemutatva, hogyan végezték munkájukat. A gyermekek különösen kiemelkedőek voltak. Ez valószínűleg annak volt köszönhető, hogy Forbesnak magának is csak egy fia volt, akinek korai halálát szerencsére nem kellett végignéznie, mivel 52 éves korában halt meg.
Oldal 1 / 1