Anton Raphael Mengs német festő a klasszicizmus úttörőjeként vonult be a művészettörténetbe. A klasszicizmus az 1770 és 1840 között tartó korszakot jelöli. A művészeti korszak a barokkot váltotta fel, és három stílusirányzatból állt: biedermeier, empire és louis-seize. A klasszicizmust a letisztult, egyszerű formák és a racionális hűvösség jellemzi. A klasszikus-antik modellekhez való hasonlóság mindig adott volt. A stíluskorszak megalapítójának Johann Joachim Winckelmann német régészt tartják, aki kutatómunkája mellett a német művészettörténet iránt is erősen elkötelezett volt.
Anton Raphael Mengs művészcsaládból származott. Apja, Ismael a szász főnemesség udvari festője volt. Már korán megtanította a fiát és a fia húgát, Theresát festeni. Az iskola után Anton Mengs követte apját Rómába. Itt apa és fia a régi mesterek - Michelangelo és Raffaello - tanulmányozásán vett részt. Olaszországból való visszatérése után Anton Drezdában dolgozott asztalosfestőként. Mielőtt elfoglalta volna II. Frigyes Ágoston udvari festői kinevezését, Anton Raphael Mengs ismét Rómába utazott. Itt tért át a katolikus hitre, hogy feleségül vehesse későbbi feleségét, a római Margherita Guazzit. II. Friedrich August udvarában Anton nagyon jól keresett. Olaszország azonban nem engedte el a fiatal festőt. Elutazott Firenzébe és Velencébe, mielőtt harmadszorra Rómában telepedett volna le. Most az Accademia di San Luca - a Gergely pápa által egykor alapított művészeti egyesület - tagjává nevezték ki. A csoport a művészetoktatás reformja mellett kötelezte el magát. Az Accademia di San Luca címere ma is ott lóg Rómában.
Anton a művészeti egyesületben találkozik Johann Joachim Winckelmannal, aki bevezeti őt a klasszicizmus világába. Ők ketten egész életükben közeli barátok voltak. Az ezt követő években Winckelmann jelentős befolyást gyakorolt az Anton Raphael Mengs művészetfelfogás további fejlődésére. Ez a tény tükröződött a festményein. De nemcsak Winckelmann volt döntő hatással a német festőre. A spanyol José Nicolás de Azara, aki diplomata és művészetpártoló volt, szintén csendes támogatója lett Meng művészetének. Sok éven át támogatta őt műveinek európai kiadásában. Rómában egyre nőtt a befolyása. Nevet szerzett magának. Kelemen pápa előtt sem maradt ismeretlen. 1755-ben Kelemen pápa nagy ünnepség keretében az Arany Sarkantyú Lovagrend lovagjává avatta - ami ma is nagy megtiszteltetésnek számít. A spanyol királyi család ezután megrendelt tőle egy portrét. Egy utólagos megbízás jött létre. Antont bízták meg a madridi királyi palota díszítésével. Elfogadta ezt a meghívást. A következő években felváltva dolgozott a spanyol királyi ház és a Vatikán megbízásai között. Az Accademia di San Luca elnökévé is kinevezték.
Anton Raphael Mengs német festő a klasszicizmus úttörőjeként vonult be a művészettörténetbe. A klasszicizmus az 1770 és 1840 között tartó korszakot jelöli. A művészeti korszak a barokkot váltotta fel, és három stílusirányzatból állt: biedermeier, empire és louis-seize. A klasszicizmust a letisztult, egyszerű formák és a racionális hűvösség jellemzi. A klasszikus-antik modellekhez való hasonlóság mindig adott volt. A stíluskorszak megalapítójának Johann Joachim Winckelmann német régészt tartják, aki kutatómunkája mellett a német művészettörténet iránt is erősen elkötelezett volt.
Anton Raphael Mengs művészcsaládból származott. Apja, Ismael a szász főnemesség udvari festője volt. Már korán megtanította a fiát és a fia húgát, Theresát festeni. Az iskola után Anton Mengs követte apját Rómába. Itt apa és fia a régi mesterek - Michelangelo és Raffaello - tanulmányozásán vett részt. Olaszországból való visszatérése után Anton Drezdában dolgozott asztalosfestőként. Mielőtt elfoglalta volna II. Frigyes Ágoston udvari festői kinevezését, Anton Raphael Mengs ismét Rómába utazott. Itt tért át a katolikus hitre, hogy feleségül vehesse későbbi feleségét, a római Margherita Guazzit. II. Friedrich August udvarában Anton nagyon jól keresett. Olaszország azonban nem engedte el a fiatal festőt. Elutazott Firenzébe és Velencébe, mielőtt harmadszorra Rómában telepedett volna le. Most az Accademia di San Luca - a Gergely pápa által egykor alapított művészeti egyesület - tagjává nevezték ki. A csoport a művészetoktatás reformja mellett kötelezte el magát. Az Accademia di San Luca címere ma is ott lóg Rómában.
Anton a művészeti egyesületben találkozik Johann Joachim Winckelmannal, aki bevezeti őt a klasszicizmus világába. Ők ketten egész életükben közeli barátok voltak. Az ezt követő években Winckelmann jelentős befolyást gyakorolt az Anton Raphael Mengs művészetfelfogás további fejlődésére. Ez a tény tükröződött a festményein. De nemcsak Winckelmann volt döntő hatással a német festőre. A spanyol José Nicolás de Azara, aki diplomata és művészetpártoló volt, szintén csendes támogatója lett Meng művészetének. Sok éven át támogatta őt műveinek európai kiadásában. Rómában egyre nőtt a befolyása. Nevet szerzett magának. Kelemen pápa előtt sem maradt ismeretlen. 1755-ben Kelemen pápa nagy ünnepség keretében az Arany Sarkantyú Lovagrend lovagjává avatta - ami ma is nagy megtiszteltetésnek számít. A spanyol királyi család ezután megrendelt tőle egy portrét. Egy utólagos megbízás jött létre. Antont bízták meg a madridi királyi palota díszítésével. Elfogadta ezt a meghívást. A következő években felváltva dolgozott a spanyol királyi ház és a Vatikán megbízásai között. Az Accademia di San Luca elnökévé is kinevezték.
Oldal 1 / 3