Puha kemény(Soft Hard)Wassily Kandinsky |
€ 0.00
Enthält ??% MwSt.
|
1927 · Öl auf Leinwand
· Kép azonosítója: 39363
Wassily Kandinszkij (1866-1944) orosz festő "Soft Hard" című művével váratlan robbanékonyságú alkotást hozott létre. Utoljára ugyanis egy weimari műkereskedő villájában látták, - akit egy betörés során meggyilkoltak. Szerencsére a dráma csak a "Tatort" televíziós fikciójában játszódott le. Magának a képnek is van azonban dramaturgiája, nevezetesen a színek, a formák, azok kontrasztjai és hasonlóságai.
Rendezett képszerkezet . Kandinszkij 1920-as évekbeli energikus, feszültséggel teli műveivel szemben a "Soft Hard" szervezettnek és nyugodtnak tűnik. A kompozíció kiegyensúlyozottnak tűnik a horizontális és vertikális elemek okos beépítése révén. A szabad félhold formák, valamint a kör visszafogott dinamikát biztosítanak. Összességében a jól átgondolt kapcsolatok benyomása uralkodik. Az alapszínek és alapformák Bauhaus-tanárként (1922-től) Kandinszkij a piros-sárga-kék alapszínekre, valamint a kör-háromszög-négyzet alapformákra koncentrált. Ezeket az összetevőket példásan megtaláljuk a "Soft Hard" című kompozícióban is, igaz, variációkban. Mintha egy láthatatlan határ választaná el, a kék és hideg elemek a bal oldalon, a piros és sárga (melegebb) elemek a jobb oldalon maradnak. E látszólagos összeegyeztethetetlenség ellenére a művész kompromisszumra törekszik. A kölcsönös egymásba hatolással oldja fel a színkonfliktust, és egy jól arányos végeredményt hoz létre. Ezt mutatja a sárga sáv a kék-hűvös felén vagy a kék háromszög és a félhold a sárga-vörös-meleg felén. Kandinsky és Klee Nem tagadható a Paul Klee (1879-1940) hasonló műveivel való enyhe rokonság. Ez nem véletlen, hiszen mindketten a Bauhausban tanítottak, és intenzíven foglalkoztak az alapszínekkel és az alapformákkal. A két művész között baráti kapcsolat alakult ki. Sőt: Klee "barátjának és tanárának" tekintette az orosz művészt. Mindazonáltal a 13 évvel idősebb Kandinszkij valószínűleg "lemásolt" egy-két dolgot Klee-től. Különösen a színek és formák összehangolt kölcsönhatása, ahogyan azt a "Soft Hard" című műben megvalósul. A formák ellenpontozása "Soft Hard" - ez a cím természetesen a festmény formakánonjára utal. A "puha" attribútum elsősorban a kép bal felén lévő körhöz tartozik. Bár nem a középpontban helyezkedik el, exkluzivitásának köszönhetően egyfajta fókuszpontot jelent. Ezzel szemben a háromszögek, téglalapok és bizonyos mértékig a sarlósok keménynek és hegyesnek tűnnek. Sok jóakarattal a kör és a belső kör szemmel is értelmezhető. Kandinszkij azonban híresen kerülte az ilyen attribúciókat. A geometriai alakzatok és a színek a műalkotás valóságában önmagukért léteznek. Hogy a festő tudat alatt egy portréra, egy alakcsoportra, egy tájképre vagy egy épületre gondolt-e - ki tudja megmondani? Galerie Maeght, Paris, France / Bridgeman Images |
![]() ![]() ![]() ![]() Megjegyzés: Csak a megjegyzéssel ellátott értékelések jelennek meg. Az értékelések közvetlenül a vásárlás után adhatók le a felhasználói fiókjában.
|