Willian Lionel Wyllie - egy név, amely úgy kapcsolódik, mint senki más az egykori tengeri kéz Nagy-Britannia realista festészetéhez. A nagy tengeri csatákról, Trafalgarról, a Falkland-szigeteki csatáról vagy a "Lusitania nyomában" készült festményeit minden brit gyermekkorától kezdve ismeri. William Lionel Wyllie munkásságát még a tengerészeti-katonai motívumok iránt fogékony, nem brit művészetkedvelők is ismerik.
William Morrison Wyllie festőművész fiaként Franciaországban nevelkedett, és a festészet iránti érdeklődését már gyermekkorától kezdve táplálta. Később Hall bátyjához - az idilli témákat festő viktoriánus Lionel Percy Smythe festőhöz hasonlóan - a független londoni Heatherley School of Fine Art iskolába járt. Itt olyannyira finomította technikáját és kifejezőerejét, hogy 15 éves korában már felvételt nyert a Királyi Akadémia iskoláiba. 18 évesen elnyerte a Turner Aranyérmet a "Hajnal a vihar után" című olajfestményéért. Ez a megtiszteltetés kapunyitóvá vált számára a karrierje során. Ezzel a festménnyel, amely egy közepes méretű, a part felé hajózó vitorláshajót ábrázol, szélesebb közönség is felfigyelt rá. Ez volt a kezdete a "The Graphic" magazin számára készített tengeri témájú grafikai munkáinak. Ez a nagy példányszámú hetilap messze a Nemzetközösség határain túl is hatással volt Európa művészeti világára. A W L Wyllie - ahogyan magát pályája kezdetétől nevezte - által megvalósított képi motívumok így világszerte befolyásolták a tengerészek életéről alkotott elképzeléseket. Színes naplementék, lenyűgöző vitorlások és később a 20. század eleji hadihajók is megmozgatták a képzeletet. De nem kellett előfizetőnek lenni a The Graphicra, hogy megnézze a képeket. Ebben az időszakban, az 1900-as évek körül Angliában a szélesebb társadalmi rétegek számára is lehetővé vált, hogy nyilvános múzeumokba járjanak, és megtekinthessék a kiállított műveket. És ha valaki a brit tőzsdén, a londoni tőzsdén dolgozott, minden nap láthatta W L Wyllie egyik fantasztikus falfestményét.
Gazdasági sikerével W L Wyllie rendkívül bőkezű családi életet tudott teremteni. Felesége, Marion kilenc gyermeket szült neki, akik közül öt érte meg a felnőttkort. Az első világháború azonban újabb sorscsapásokat hozott a Wyllie családnak, mindkét fia, Bill és Robert elesett a háborúban. A gyász időszakában a festészet és a mindennapi rutin segítette őt. Fizikailag nagyon fitt ember volt, elvégre 79 éves koráig, munkaideje nagy részében könnyedén állt a festőállványokon. Sírja a porchesteri kastély temetőjében nemcsak a művészetkedvelők, hanem a tengerészek számára is a csendes emlékezés zarándokhelye.
Willian Lionel Wyllie - egy név, amely úgy kapcsolódik, mint senki más az egykori tengeri kéz Nagy-Britannia realista festészetéhez. A nagy tengeri csatákról, Trafalgarról, a Falkland-szigeteki csatáról vagy a "Lusitania nyomában" készült festményeit minden brit gyermekkorától kezdve ismeri. William Lionel Wyllie munkásságát még a tengerészeti-katonai motívumok iránt fogékony, nem brit művészetkedvelők is ismerik.
William Morrison Wyllie festőművész fiaként Franciaországban nevelkedett, és a festészet iránti érdeklődését már gyermekkorától kezdve táplálta. Később Hall bátyjához - az idilli témákat festő viktoriánus Lionel Percy Smythe festőhöz hasonlóan - a független londoni Heatherley School of Fine Art iskolába járt. Itt olyannyira finomította technikáját és kifejezőerejét, hogy 15 éves korában már felvételt nyert a Királyi Akadémia iskoláiba. 18 évesen elnyerte a Turner Aranyérmet a "Hajnal a vihar után" című olajfestményéért. Ez a megtiszteltetés kapunyitóvá vált számára a karrierje során. Ezzel a festménnyel, amely egy közepes méretű, a part felé hajózó vitorláshajót ábrázol, szélesebb közönség is felfigyelt rá. Ez volt a kezdete a "The Graphic" magazin számára készített tengeri témájú grafikai munkáinak. Ez a nagy példányszámú hetilap messze a Nemzetközösség határain túl is hatással volt Európa művészeti világára. A W L Wyllie - ahogyan magát pályája kezdetétől nevezte - által megvalósított képi motívumok így világszerte befolyásolták a tengerészek életéről alkotott elképzeléseket. Színes naplementék, lenyűgöző vitorlások és később a 20. század eleji hadihajók is megmozgatták a képzeletet. De nem kellett előfizetőnek lenni a The Graphicra, hogy megnézze a képeket. Ebben az időszakban, az 1900-as évek körül Angliában a szélesebb társadalmi rétegek számára is lehetővé vált, hogy nyilvános múzeumokba járjanak, és megtekinthessék a kiállított műveket. És ha valaki a brit tőzsdén, a londoni tőzsdén dolgozott, minden nap láthatta W L Wyllie egyik fantasztikus falfestményét.
Gazdasági sikerével W L Wyllie rendkívül bőkezű családi életet tudott teremteni. Felesége, Marion kilenc gyermeket szült neki, akik közül öt érte meg a felnőttkort. Az első világháború azonban újabb sorscsapásokat hozott a Wyllie családnak, mindkét fia, Bill és Robert elesett a háborúban. A gyász időszakában a festészet és a mindennapi rutin segítette őt. Fizikailag nagyon fitt ember volt, elvégre 79 éves koráig, munkaideje nagy részében könnyedén állt a festőállványokon. Sírja a porchesteri kastély temetőjében nemcsak a művészetkedvelők, hanem a tengerészek számára is a csendes emlékezés zarándokhelye.
Oldal 1 / 4