Tommaso Masaccio, valójában Tommaso di Ser Giovanni di Mone Cassai, a korai reneszánsz olasz festője volt. 1401. december 21-én született az Arno völgyében fekvő San Giovanno di Valdarnóban. A Masaccio, a Masszív vagy a Kolosszus becenév nemcsak a méretére és testes testalkatára utal, hanem a művész túláradó temperamentumú, nagyon hangos és uralkodó lehetett. Családjáról csak annyit tudunk, hogy apja közjegyző volt. Meghalt, amikor a fiú 5 éves volt. A fiatal Masaccio 16 éves korában Firenzébe ment, hogy az akkor már nagyon híres festő, Masolino tanoncává váljon, és 1422-ben az ottani festőcéh tagja lett. A perspektíva elméletét a híres olasz építésztől, Brunelleschitől, az emberi alakok realisztikus ábrázolását pedig a szintén nagyon híres szobrásztól, Donatellótól tanulta. Mindketten segítették őt különösen freskóin, amelyek nagyon élethű figurákat és mélységet mutatnak, ami a korban nagyon új és modern festészeti mód volt. Tommaso Masaccio tehát nagy hatással volt a reneszánsz művészetre.
Tommaso Masaccio leghíresebb művei közé tartozik a firenzei Santa Maria Novella-bazilikában található "Szentháromság" című freskó. A freskó alatti koporsó az első tökéletesen anatómiailag helyes emberi csontvázat ábrázolja, amelyet valaha művész festett. És mindezt jóval azelőtt, hogy Leonardo da Vinci híres lett volna róla. Tommaso Masaccio tanítójával, Masolinóval együtt a firenzei Santa Maria del Carmine templomban freskóciklust készített a teremtéstörténetről és Szent Péter életéről. Itt található még a híres festmények: "Az érdeklődés", "A Paradicsomból való kiűzetés" és a művész önarcképe. Mivel Masolino ebben az időszakban udvari festőként hosszabb ideig Budapesten is tartózkodott, a Santa Maria del Carmine freskóinak többsége valószínűleg Masacciótól származik.
1428-ban V. Márton pápa Rómába hívta Masolinót, és Tommaso Masaccio követte őt oda. Mindkét művész a római San Clemente-templomban kezdte el festeni Alexandriai Szent Katalin életéről szóló freskóciklusát. E munka során Tommaso még ugyanabban az évben, mindössze 27 éves korában, megmagyarázhatatlan körülmények között meghalt. Feltehetően elkapta a pestist. Ugyanakkor azt is beszélik, hogy egy rivális festő mérgezte meg.
Bár Tommaso Masaccio ilyen fiatalon halt meg, korának egyik legnagyobb művésze volt. Bár ma már csak néhány olyan mű létezik, amely kétségtelenül és bizonyítottan az ő keze nyomán készült, sok művet tulajdonítanak neki egészben vagy legalább részben.
Tommaso Masaccio, valójában Tommaso di Ser Giovanni di Mone Cassai, a korai reneszánsz olasz festője volt. 1401. december 21-én született az Arno völgyében fekvő San Giovanno di Valdarnóban. A Masaccio, a Masszív vagy a Kolosszus becenév nemcsak a méretére és testes testalkatára utal, hanem a művész túláradó temperamentumú, nagyon hangos és uralkodó lehetett. Családjáról csak annyit tudunk, hogy apja közjegyző volt. Meghalt, amikor a fiú 5 éves volt. A fiatal Masaccio 16 éves korában Firenzébe ment, hogy az akkor már nagyon híres festő, Masolino tanoncává váljon, és 1422-ben az ottani festőcéh tagja lett. A perspektíva elméletét a híres olasz építésztől, Brunelleschitől, az emberi alakok realisztikus ábrázolását pedig a szintén nagyon híres szobrásztól, Donatellótól tanulta. Mindketten segítették őt különösen freskóin, amelyek nagyon élethű figurákat és mélységet mutatnak, ami a korban nagyon új és modern festészeti mód volt. Tommaso Masaccio tehát nagy hatással volt a reneszánsz művészetre.
Tommaso Masaccio leghíresebb művei közé tartozik a firenzei Santa Maria Novella-bazilikában található "Szentháromság" című freskó. A freskó alatti koporsó az első tökéletesen anatómiailag helyes emberi csontvázat ábrázolja, amelyet valaha művész festett. És mindezt jóval azelőtt, hogy Leonardo da Vinci híres lett volna róla. Tommaso Masaccio tanítójával, Masolinóval együtt a firenzei Santa Maria del Carmine templomban freskóciklust készített a teremtéstörténetről és Szent Péter életéről. Itt található még a híres festmények: "Az érdeklődés", "A Paradicsomból való kiűzetés" és a művész önarcképe. Mivel Masolino ebben az időszakban udvari festőként hosszabb ideig Budapesten is tartózkodott, a Santa Maria del Carmine freskóinak többsége valószínűleg Masacciótól származik.
1428-ban V. Márton pápa Rómába hívta Masolinót, és Tommaso Masaccio követte őt oda. Mindkét művész a római San Clemente-templomban kezdte el festeni Alexandriai Szent Katalin életéről szóló freskóciklusát. E munka során Tommaso még ugyanabban az évben, mindössze 27 éves korában, megmagyarázhatatlan körülmények között meghalt. Feltehetően elkapta a pestist. Ugyanakkor azt is beszélik, hogy egy rivális festő mérgezte meg.
Bár Tommaso Masaccio ilyen fiatalon halt meg, korának egyik legnagyobb művésze volt. Bár ma már csak néhány olyan mű létezik, amely kétségtelenül és bizonyítottan az ő keze nyomán készült, sok művet tulajdonítanak neki egészben vagy legalább részben.
Oldal 1 / 1