Théophile-Alexandre Steinlen (1859-1923) svájci származású francia festő, grafikus és illusztrátor. 1859-ben született Lausanne-ban, ahol a lausanne-i akadémián irodalmat is tanult. Ezután egy textilnyomdában töltött szakmai gyakorlatot Mulhouse-ban. Ekkor műszaki rajzolóként dolgozott, mígnem az Franrçois Bocion festőművész meghívta őt és feleségét, Emilie-t, hogy költözzenek Párizsba, a Montmartre negyed nevű művészközösségbe. Ott Théophile-Alexandre összebarátkozott az Adolphe Willette festővel. Adolphe révén Théophile-Alexandre megismerkedett a "Le Chat Noir" párizsi kabaréval. Ezt követően különböző plakátokat és grafikákat készített a kabaré számára. Rajzokat és illusztrációkat készített a kabaré újságja, a "Le Mirliton" című újság számára, valamint Aristide Bruant sanzongyűjteményéhez, akivel a művésznegyedben ismerkedett meg. Adolphe Willette mellett itt találkozott az Félix Vallotton, Henri de Toulouse-Lautrec és Louis Anquetin művészekkel is.
Théophile-Alexandre Steinlen kezdetben a Salon des Indépendants-ban állította ki műveit. Többnyire falusi tájakat, növényeket és aktokat ábrázoltak. 1884-ben rendezték meg első kiállítását a La Bodinière-ben. Ezt követően Le Rire és Gil Blas rendszeres megbízásai következtek. 1911-ben más művészekkel együtt megalapította a Les Humouristes című folyóiratot. 1883 és 1920 között több száz rajzot készített, néhányat politikai tartalmuk miatt álnéven. Az 1. világháború alatt a háborút kritikus művek következtek.
Lánya, Colette gyakran szerepelt műveiben. Théophile-Alexandre Steinlen azonban leginkább macskákat szeretett rajzolni, de más állatokat is. A macskákat a kisugárzásuk, a mozgásuk, az arányaik és a karakterük nyűgözte le. A századfordulós Franciaország kultúrája, a kabaré és a város társadalmi viszonyai szintén gyakori témái voltak rajzainak. Művei számos más művészre, köztük Pablo Picassóra is hatással voltak. Párizsban halt meg 1923-ban, és a Montmartre-on temették el.
Théophile-Alexandre Steinlen (1859-1923) svájci származású francia festő, grafikus és illusztrátor. 1859-ben született Lausanne-ban, ahol a lausanne-i akadémián irodalmat is tanult. Ezután egy textilnyomdában töltött szakmai gyakorlatot Mulhouse-ban. Ekkor műszaki rajzolóként dolgozott, mígnem az Franrçois Bocion festőművész meghívta őt és feleségét, Emilie-t, hogy költözzenek Párizsba, a Montmartre negyed nevű művészközösségbe. Ott Théophile-Alexandre összebarátkozott az Adolphe Willette festővel. Adolphe révén Théophile-Alexandre megismerkedett a "Le Chat Noir" párizsi kabaréval. Ezt követően különböző plakátokat és grafikákat készített a kabaré számára. Rajzokat és illusztrációkat készített a kabaré újságja, a "Le Mirliton" című újság számára, valamint Aristide Bruant sanzongyűjteményéhez, akivel a művésznegyedben ismerkedett meg. Adolphe Willette mellett itt találkozott az Félix Vallotton, Henri de Toulouse-Lautrec és Louis Anquetin művészekkel is.
Théophile-Alexandre Steinlen kezdetben a Salon des Indépendants-ban állította ki műveit. Többnyire falusi tájakat, növényeket és aktokat ábrázoltak. 1884-ben rendezték meg első kiállítását a La Bodinière-ben. Ezt követően Le Rire és Gil Blas rendszeres megbízásai következtek. 1911-ben más művészekkel együtt megalapította a Les Humouristes című folyóiratot. 1883 és 1920 között több száz rajzot készített, néhányat politikai tartalmuk miatt álnéven. Az 1. világháború alatt a háborút kritikus művek következtek.
Lánya, Colette gyakran szerepelt műveiben. Théophile-Alexandre Steinlen azonban leginkább macskákat szeretett rajzolni, de más állatokat is. A macskákat a kisugárzásuk, a mozgásuk, az arányaik és a karakterük nyűgözte le. A századfordulós Franciaország kultúrája, a kabaré és a város társadalmi viszonyai szintén gyakori témái voltak rajzainak. Művei számos más művészre, köztük Pablo Picassóra is hatással voltak. Párizsban halt meg 1923-ban, és a Montmartre-on temették el.
Oldal 1 / 5