Stefan Lochner, ritkábban Stephan Lochner, a 15. században a kölni festészeti iskola egyik jelentős festője volt. 1400 és 1410 között született a Bodeni-tó melletti Meersburgban, és 1451-ben halt meg Kölnben, valószínűleg pestisben. Gyakran Stefan mester néven emlegetik, és a lágy stílus egyik fő képviselőjének tartják. Emellett az egyik első művész volt, aki a Robert Campin és Jan van Eyck körüli új holland festészetet befogadta.
Lochner egyik műve sem szignált, így a festő nagyrészt ismeretlen maradt egészen a 19. századig, amikor a középkori kölni festészet iránti érdeklődés újraéledt. Az első nyomot személyazonosságára Albrecht Dürer hollandiai utazása és kölni tartózkodása során készített feljegyzése adja. Ebben megemlíti, hogy két fehér fillért fizetett azért, hogy megnézhesse egy "Stefan mester" által készített oltárképet.
Ez a feljegyzés arra késztette a kutatókat, hogy a középkori kölni forrásokban keressenek egy Stefan nevű festőt, és megtalálták Stefan Lochnert. Így a Dürer feljegyzésében említett "Stefan mester" Stefan Lochner neves festővel azonosították. Feltételezték, hogy Dürer látta a Városvédő oltárt, amely az ő idejében a Tanácskápolnában volt, és így a Dürer által meg nem nevezett oltárt a Városvédő oltárral, az említett "Stefan mestert" pedig Stefan Lochnerrel azonosították.
Lochner 1442 és 1451 között tevékenykedett Kölnben, de valószínűleg már korábban is ott élt. Családja a Bodeni-tóról származott, amint azt egy 1451-es dokumentum bizonyítja, amelyben a kölni tanács Lochner szüleinek a Bodeni-tó menti Meersburgban lévő örökségét követeli. Ezért feltételezhető, hogy Meersburg a születési helye, bár nincs pontos bizonyíték arra vonatkozóan, hogy szülei, Alhete és Georg hol tartózkodtak a születése idején.
Lochner festményét áramló köntösök és kedves arcok jellemzik. Korának lágy stílusát ötvözte a holland festészet, különösen Jan van Eyck újszerű naturalizmusával. Művein a kölni mesterek, például a Veronika-mester hatásait mutatja. Továbbra is vitatott azonban, hogy a Heisterbachi oltárkép mestere egy másik, Lochner által befolyásolt művész volt-e, hogy ez a mester Lochner elődje volt-e, vagy hogy a Heisterbachi oltárkép esetleg Lochner korai műve.
Stefan Lochner, ritkábban Stephan Lochner, a 15. században a kölni festészeti iskola egyik jelentős festője volt. 1400 és 1410 között született a Bodeni-tó melletti Meersburgban, és 1451-ben halt meg Kölnben, valószínűleg pestisben. Gyakran Stefan mester néven emlegetik, és a lágy stílus egyik fő képviselőjének tartják. Emellett az egyik első művész volt, aki a Robert Campin és Jan van Eyck körüli új holland festészetet befogadta.
Lochner egyik műve sem szignált, így a festő nagyrészt ismeretlen maradt egészen a 19. századig, amikor a középkori kölni festészet iránti érdeklődés újraéledt. Az első nyomot személyazonosságára Albrecht Dürer hollandiai utazása és kölni tartózkodása során készített feljegyzése adja. Ebben megemlíti, hogy két fehér fillért fizetett azért, hogy megnézhesse egy "Stefan mester" által készített oltárképet.
Ez a feljegyzés arra késztette a kutatókat, hogy a középkori kölni forrásokban keressenek egy Stefan nevű festőt, és megtalálták Stefan Lochnert. Így a Dürer feljegyzésében említett "Stefan mester" Stefan Lochner neves festővel azonosították. Feltételezték, hogy Dürer látta a Városvédő oltárt, amely az ő idejében a Tanácskápolnában volt, és így a Dürer által meg nem nevezett oltárt a Városvédő oltárral, az említett "Stefan mestert" pedig Stefan Lochnerrel azonosították.
Lochner 1442 és 1451 között tevékenykedett Kölnben, de valószínűleg már korábban is ott élt. Családja a Bodeni-tóról származott, amint azt egy 1451-es dokumentum bizonyítja, amelyben a kölni tanács Lochner szüleinek a Bodeni-tó menti Meersburgban lévő örökségét követeli. Ezért feltételezhető, hogy Meersburg a születési helye, bár nincs pontos bizonyíték arra vonatkozóan, hogy szülei, Alhete és Georg hol tartózkodtak a születése idején.
Lochner festményét áramló köntösök és kedves arcok jellemzik. Korának lágy stílusát ötvözte a holland festészet, különösen Jan van Eyck újszerű naturalizmusával. Művein a kölni mesterek, például a Veronika-mester hatásait mutatja. Továbbra is vitatott azonban, hogy a Heisterbachi oltárkép mestere egy másik, Lochner által befolyásolt művész volt-e, hogy ez a mester Lochner elődje volt-e, vagy hogy a Heisterbachi oltárkép esetleg Lochner korai műve.
Oldal 1 / 1