"A betegek megértették, hogy ezek a pihenés, a megtévesztő pihenés órái [...] morfiummal látták el őket."
Ezt írta Santiago Rusiñol spanyol festő a Pèl & Ploma katalán művészeti és irodalmi folyóiratban. És tudta, hogy miről beszél. Rusiñol ugyanis egy textilgyártó dinasztia fekete bárányaként maga is a 19. század divatos kábítószerének rabja volt. Öt év függőség után 1899-ben elvonókúrán kellett átesnie. Egyik leghíresebb festménye - a "la morfina" (A morfiumfüggő) - képet ad arról, hogy mit szenvedhetett a művész ebben az időszakban.
Santiago Rusiñol 1861. február 25-én született Barcelonában és 1931. június 13-án halt meg Aranjuezben. 28 éves korában hátat fordított a nagypolgári életnek, és feleségét és gyermekét elhagyva négy évig Párizsban tanult festészetet. Ott a Montmartre negyedben élte a bohémek tipikus életét. Festészetére nagy hatással voltak az impresszionisták, és a korszak képviselőihez hasonlóan ő is a plein-air festészetet művelte.
Művészi pályája kezdetén Rusiñol városi és emberi témákat, valamint tájképeket választott. Elvonulása után haláláig szinte kizárólag elhagyatott kerteket és parkokat festett kontrasztos chiaroscuroban.
A festészet mellett Rusiñol az irodalomban is sikeres volt.
"A betegek megértették, hogy ezek a pihenés, a megtévesztő pihenés órái [...] morfiummal látták el őket."
Ezt írta Santiago Rusiñol spanyol festő a Pèl & Ploma katalán művészeti és irodalmi folyóiratban. És tudta, hogy miről beszél. Rusiñol ugyanis egy textilgyártó dinasztia fekete bárányaként maga is a 19. század divatos kábítószerének rabja volt. Öt év függőség után 1899-ben elvonókúrán kellett átesnie. Egyik leghíresebb festménye - a "la morfina" (A morfiumfüggő) - képet ad arról, hogy mit szenvedhetett a művész ebben az időszakban.
Santiago Rusiñol 1861. február 25-én született Barcelonában és 1931. június 13-án halt meg Aranjuezben. 28 éves korában hátat fordított a nagypolgári életnek, és feleségét és gyermekét elhagyva négy évig Párizsban tanult festészetet. Ott a Montmartre negyedben élte a bohémek tipikus életét. Festészetére nagy hatással voltak az impresszionisták, és a korszak képviselőihez hasonlóan ő is a plein-air festészetet művelte.
Művészi pályája kezdetén Rusiñol városi és emberi témákat, valamint tájképeket választott. Elvonulása után haláláig szinte kizárólag elhagyatott kerteket és parkokat festett kontrasztos chiaroscuroban.
A festészet mellett Rusiñol az irodalomban is sikeres volt.
Oldal 1 / 2