Rogier Van der Weyden (1400 - 1464) a flamandiai Tournier városában született Rogier de la Pasture néven. Korai életéről és neveltetéséről keveset tudunk. Első dokumentált tanulóévei 27 éves kora körül kezdődtek a neves festő, Robert Campin műhelyében. Végül 1432-ben hivatalosan is a Tournier festőcéh abszolutizált mesterévé vált. A siker nem váratott sokáig magára. Feleségével és négy gyermekével 1435-ben Brüsszelbe, szülővárosukba költözött. Alig egy évvel később megbízást kapott a brüsszeli városi festő hivatalára. Ennek eredményeként a legkülönbözőbb körökből sokféle projektre kapott megbízást. Ebből az időszakból származik a híres négy Justice-festmény, amelyet a brüsszeli városháza számára készített. Jan Van Eyck festő halála után a burgundi nemesség kedvelt festőjévé vált. Hivatalosan azonban soha nem állt a bíróság alkalmazásában.
Késő gótikusként Van der Weyden tisztában volt az ember bűnösségével. Ez a művészetében is tükröződött. 1430 előtti műveinek témája gyakran Szűz Mária életéből vett jelenetek voltak. Míg a későbbi festmények kifejezetten a passió történetével foglalkoztak. Egy 1450-es zarándokútja Olaszországba vitte. Ott többek között Róma és Firenze városát is meglátogatta. Ezen az utazáson került kapcsolatba az olasz reneszánsszal, amely hatással volt későbbi műveire. Ebből az időből származik a "Krisztus siralma". A leghíresebb műve azonban valószínűleg a "Szent Lukács ezüstceruzával rajzolja a Madonnát". Ebben Jan Van Eyck "Ronin kancellár Madonnája" című festményéből vett példát.
Van der Weyden Van Eyck mellett Észak-Európa egyik legjelentősebb festőjének számított. Stílusa jelentősen befolyásolta a 15. század végi és 16. századi észak-európai festészetet. Campinhoz hasonlóan Van der Weyden is számos művészt képzett ki műhelyében. Tanítványai között olyan festők voltak, mint Vrancke Van Der Stockt, Hans Memling és Zanetto Bugatto. Néhány leszármazottja szintén a művészetnek szentelte életét. Fia, Pierre Van der Weyden festő lett, és apja halála után átvette a műhelyt. Pierre fia, Gossen Van der Weyden szintén festő lett.
Rogier Van der Weyden (1400 - 1464) a flamandiai Tournier városában született Rogier de la Pasture néven. Korai életéről és neveltetéséről keveset tudunk. Első dokumentált tanulóévei 27 éves kora körül kezdődtek a neves festő, Robert Campin műhelyében. Végül 1432-ben hivatalosan is a Tournier festőcéh abszolutizált mesterévé vált. A siker nem váratott sokáig magára. Feleségével és négy gyermekével 1435-ben Brüsszelbe, szülővárosukba költözött. Alig egy évvel később megbízást kapott a brüsszeli városi festő hivatalára. Ennek eredményeként a legkülönbözőbb körökből sokféle projektre kapott megbízást. Ebből az időszakból származik a híres négy Justice-festmény, amelyet a brüsszeli városháza számára készített. Jan Van Eyck festő halála után a burgundi nemesség kedvelt festőjévé vált. Hivatalosan azonban soha nem állt a bíróság alkalmazásában.
Késő gótikusként Van der Weyden tisztában volt az ember bűnösségével. Ez a művészetében is tükröződött. 1430 előtti műveinek témája gyakran Szűz Mária életéből vett jelenetek voltak. Míg a későbbi festmények kifejezetten a passió történetével foglalkoztak. Egy 1450-es zarándokútja Olaszországba vitte. Ott többek között Róma és Firenze városát is meglátogatta. Ezen az utazáson került kapcsolatba az olasz reneszánsszal, amely hatással volt későbbi műveire. Ebből az időből származik a "Krisztus siralma". A leghíresebb műve azonban valószínűleg a "Szent Lukács ezüstceruzával rajzolja a Madonnát". Ebben Jan Van Eyck "Ronin kancellár Madonnája" című festményéből vett példát.
Van der Weyden Van Eyck mellett Észak-Európa egyik legjelentősebb festőjének számított. Stílusa jelentősen befolyásolta a 15. század végi és 16. századi észak-európai festészetet. Campinhoz hasonlóan Van der Weyden is számos művészt képzett ki műhelyében. Tanítványai között olyan festők voltak, mint Vrancke Van Der Stockt, Hans Memling és Zanetto Bugatto. Néhány leszármazottja szintén a művészetnek szentelte életét. Fia, Pierre Van der Weyden festő lett, és apja halála után átvette a műhelyt. Pierre fia, Gossen Van der Weyden szintén festő lett.
Oldal 1 / 3