Idősebb Pieter Bruegel a 16. század egyik legjelentősebb holland reneszánsz festője, aki jelentősen befolyásolta az aranykor későbbi korszakát. Fiatalkoráról és családi hátteréről keveset tudunk. Valószínűleg az antwerpeni Pieter Coecke van Aelst művésznél kezdte a képzést. Coecke elismert és sokoldalú művész volt, akinek nagy műhelye volt. Bruegel a mester 1550-ben bekövetkezett haláláig, a tanonckodás befejezéséig maradt mesterénél. Ezután őt magát is felvették mesterré az antwerpeni Szent Lukács céhbe. A következő évben Bruegel Olaszországba költözött, hogy folytassa tanulmányait. Mivel Bruegel szinte minden festményét aláírta és datálta, utazásai és művészi fejlődése jól nyomon követhető az évek során. Utazási útvonala valószínűleg először Franciaországon keresztül Olaszországba vezetett. Itáliában Rómán keresztül Nápolyba, majd délre, Calabriába és valószínűleg Szicíliába utazott, amint azt néhány rajza is sugallja. Ez az út körülbelül két évig tartott, amíg 1553-ban visszatért Rómába. Ott találkozott a festőművésszel Giorgio Giulio Clovio. Clovióra nagy hatással volt Michelangelo munkássága, és az El Greco közeli barátja volt. Később kiderült, hogy Clovio hagyatékában Bruegel különböző festményei és rajzai találhatók. Sőt, a feljegyzések szerint a két művész együttműködött az egyik művön.
Bruegel közel egy évig élt és dolgozott együtt Clovioval Rómában, mielőtt visszatért Antwerpenbe. Hieronymus Cook fontos rézműhelyében talált munkát. Nyolc év után Bruegel elhagyta Antwerpen városát, és Brüsszelbe költözött. Itt vette feleségül Mayken Coecke-t, egykori tanárának lányát. A házassággal és a Brüsszelbe költözéssel Bruegel stílusa és pályája megváltozott. Továbbra is Hieronymus Cook alkalmazásában állt, de a fizikai távolság miatt valószínűleg kevesebb nyomatot készített, és inkább a festészetre koncentrált. Emellett technikailag és stilisztikailag is megközelítette korábbi mestere, Pieter Coecke van Aelst munkásságát. Mert bár Bruegel Coecke-nál tanult, korábbi művei kevés hasonlóságot vagy átfedést mutattak mestere munkásságával. Anyósa, Maria Verhulst, korának elismert festője szintén hatással volt Bruegelre. Ő vezette be a tempera technikájába. Kedvelt témaválasztása, az allegorikus és paraszti jelenetek keveredése már korán megfigyelhető volt a Verhulst szülővárosából, Melchenből származó művészeknél is. Bruegelnek és feleségének két fia született: Pieter Brueghel der Jüngere és Jan Brueghel der Ältere, akik mindketten ismert festők lettek, valamint egy lánya, Marie, akiről keveset tudunk. Mivel Bruegel nagyon fiatalon halt meg, és gyermekei is túl fiatalok voltak, valószínűleg nem volt közvetlen hatással művészi fejlődésükre. Idősebb fia azonban később számos művét lemásolta.
Idősebb Pieter Bruegel a 16. század egyik legjelentősebb holland reneszánsz festője, aki jelentősen befolyásolta az aranykor későbbi korszakát. Fiatalkoráról és családi hátteréről keveset tudunk. Valószínűleg az antwerpeni Pieter Coecke van Aelst művésznél kezdte a képzést. Coecke elismert és sokoldalú művész volt, akinek nagy műhelye volt. Bruegel a mester 1550-ben bekövetkezett haláláig, a tanonckodás befejezéséig maradt mesterénél. Ezután őt magát is felvették mesterré az antwerpeni Szent Lukács céhbe. A következő évben Bruegel Olaszországba költözött, hogy folytassa tanulmányait. Mivel Bruegel szinte minden festményét aláírta és datálta, utazásai és művészi fejlődése jól nyomon követhető az évek során. Utazási útvonala valószínűleg először Franciaországon keresztül Olaszországba vezetett. Itáliában Rómán keresztül Nápolyba, majd délre, Calabriába és valószínűleg Szicíliába utazott, amint azt néhány rajza is sugallja. Ez az út körülbelül két évig tartott, amíg 1553-ban visszatért Rómába. Ott találkozott a festőművésszel Giorgio Giulio Clovio. Clovióra nagy hatással volt Michelangelo munkássága, és az El Greco közeli barátja volt. Később kiderült, hogy Clovio hagyatékában Bruegel különböző festményei és rajzai találhatók. Sőt, a feljegyzések szerint a két művész együttműködött az egyik művön.
Bruegel közel egy évig élt és dolgozott együtt Clovioval Rómában, mielőtt visszatért Antwerpenbe. Hieronymus Cook fontos rézműhelyében talált munkát. Nyolc év után Bruegel elhagyta Antwerpen városát, és Brüsszelbe költözött. Itt vette feleségül Mayken Coecke-t, egykori tanárának lányát. A házassággal és a Brüsszelbe költözéssel Bruegel stílusa és pályája megváltozott. Továbbra is Hieronymus Cook alkalmazásában állt, de a fizikai távolság miatt valószínűleg kevesebb nyomatot készített, és inkább a festészetre koncentrált. Emellett technikailag és stilisztikailag is megközelítette korábbi mestere, Pieter Coecke van Aelst munkásságát. Mert bár Bruegel Coecke-nál tanult, korábbi művei kevés hasonlóságot vagy átfedést mutattak mestere munkásságával. Anyósa, Maria Verhulst, korának elismert festője szintén hatással volt Bruegelre. Ő vezette be a tempera technikájába. Kedvelt témaválasztása, az allegorikus és paraszti jelenetek keveredése már korán megfigyelhető volt a Verhulst szülővárosából, Melchenből származó művészeknél is. Bruegelnek és feleségének két fia született: Pieter Brueghel der Jüngere és Jan Brueghel der Ältere, akik mindketten ismert festők lettek, valamint egy lánya, Marie, akiről keveset tudunk. Mivel Bruegel nagyon fiatalon halt meg, és gyermekei is túl fiatalok voltak, valószínűleg nem volt közvetlen hatással művészi fejlődésükre. Idősebb fia azonban később számos művét lemásolta.
Oldal 1 / 4