Orazio Gentileschi a barokk korszak egyik legjelentősebb olasz festője. Orazio Lomi 1563-ban született Pisában, egy firenzei aranyműves és Maria Gentileschi fia volt, akiről nem sokat tudunk, de akinek a családnevét később felvette. 15 éves korában Orazio Gentileschi Rómába ment, hogy nagybátyjához költözzön, aki akkoriban az Angyalvár őrségének kapitánya volt, a római császárok egykori mauzóleumában. Hogy pontosan hogyan került Orazio Gentileschi a képzőművészethez, és ki képezte ki, nem tudni. Az azonban egyértelmű, hogy a művészet szeretete a családjában is jelen volt. A művész két testvére és lánya, Artemisia Gentileschi is nagy művészi sikereket ért el. Artemisia volt az egyik első nő, aki megvetette a lábát a művészetben. A női művészekre akkoriban jellemző gyengéd motívumok alig találhatók Artemisia Gentileschi művein; ehelyett traumatikus élményeket, például az ellene irányuló szexuális erőszakot dolgozta fel festményein. Akkoriban újdonságnak számított.
Orazio Gentileschi támogatta lánya művészi ambícióit, és ezzel megnyitotta az utat a Gentileschi művészdinasztia előtt, amelynek műveit ma is bemutatják és kiállítják a világ legjelentősebb múzeumaiban. A művész élete és művészi munkássága során elsősorban a keresztény vallási motívumoknak szentelte magát. Stílusát a realizmus jellemzi, de az elegancia és a kifinomultság is előnyben részesíti. A tűéles színek és a legapróbb részletekig tartó tökéletesség Gentileschi két összetéveszthetetlen jellemzője. Gentileschi művészetére hatással volt az olasz festő, Caravaggio és az ő forradalmi, realista képkompozíciós stílusa is, bár a művész soha nem veszítette el műveiből a jellegzetesen barokkos, a szeretetre való hajlamot. Rómában töltött idejét sok hullámvölgy jellemezte. Két botrányos per rázta meg az életét. 1603-ban Giovanni Baglione rágalmazásért beperelte. Baglione megvádolta őt és három másik művészt, köztük Caravaggiót, hogy Rómában röpiratokat terjesztettek ellene.
Gentileschi életét megváltoztató perét azonban a kvadrátfestő Agostino Tassi ellen indította, akivel egykor fontos freskódíszítéseken dolgozott együtt. A barátság és az együttműködés azonban hirtelen véget ért, amikor kiderült, hogy Tassi megerőszakolta az akkor mindössze 17 éves lányát, Artemisiát, amíg az nála tanonc volt. Orazio Gentileschi ekkor beperelte Tassit, és egy botrányos per kezdődött, amely megrázta Rómát. Amikor Tassi megúszta enyhe büntetéssel, száműzetéssel Rómából, Gentileschi egy idő után szintén elhagyta a várost. A művész nem akart tovább Rómában maradni. A sorstól megrendülve, de művészileg alkotóereje teljében, 1621-ben Genovába került, ahol leghíresebb festményei közül néhányat készített, mint például a "Lót és lányai" és a "Danae az aranyesővel". A festő most végre megtalálta egyedi stílusát. Művei ma többek között a bilbaói Museo de Bellas Artes-ban és a londoni Westminsterben található Marlborough House-ban láthatók.
Orazio Gentileschi a barokk korszak egyik legjelentősebb olasz festője. Orazio Lomi 1563-ban született Pisában, egy firenzei aranyműves és Maria Gentileschi fia volt, akiről nem sokat tudunk, de akinek a családnevét később felvette. 15 éves korában Orazio Gentileschi Rómába ment, hogy nagybátyjához költözzön, aki akkoriban az Angyalvár őrségének kapitánya volt, a római császárok egykori mauzóleumában. Hogy pontosan hogyan került Orazio Gentileschi a képzőművészethez, és ki képezte ki, nem tudni. Az azonban egyértelmű, hogy a művészet szeretete a családjában is jelen volt. A művész két testvére és lánya, Artemisia Gentileschi is nagy művészi sikereket ért el. Artemisia volt az egyik első nő, aki megvetette a lábát a művészetben. A női művészekre akkoriban jellemző gyengéd motívumok alig találhatók Artemisia Gentileschi művein; ehelyett traumatikus élményeket, például az ellene irányuló szexuális erőszakot dolgozta fel festményein. Akkoriban újdonságnak számított.
Orazio Gentileschi támogatta lánya művészi ambícióit, és ezzel megnyitotta az utat a Gentileschi művészdinasztia előtt, amelynek műveit ma is bemutatják és kiállítják a világ legjelentősebb múzeumaiban. A művész élete és művészi munkássága során elsősorban a keresztény vallási motívumoknak szentelte magát. Stílusát a realizmus jellemzi, de az elegancia és a kifinomultság is előnyben részesíti. A tűéles színek és a legapróbb részletekig tartó tökéletesség Gentileschi két összetéveszthetetlen jellemzője. Gentileschi művészetére hatással volt az olasz festő, Caravaggio és az ő forradalmi, realista képkompozíciós stílusa is, bár a művész soha nem veszítette el műveiből a jellegzetesen barokkos, a szeretetre való hajlamot. Rómában töltött idejét sok hullámvölgy jellemezte. Két botrányos per rázta meg az életét. 1603-ban Giovanni Baglione rágalmazásért beperelte. Baglione megvádolta őt és három másik művészt, köztük Caravaggiót, hogy Rómában röpiratokat terjesztettek ellene.
Gentileschi életét megváltoztató perét azonban a kvadrátfestő Agostino Tassi ellen indította, akivel egykor fontos freskódíszítéseken dolgozott együtt. A barátság és az együttműködés azonban hirtelen véget ért, amikor kiderült, hogy Tassi megerőszakolta az akkor mindössze 17 éves lányát, Artemisiát, amíg az nála tanonc volt. Orazio Gentileschi ekkor beperelte Tassit, és egy botrányos per kezdődött, amely megrázta Rómát. Amikor Tassi megúszta enyhe büntetéssel, száműzetéssel Rómából, Gentileschi egy idő után szintén elhagyta a várost. A művész nem akart tovább Rómában maradni. A sorstól megrendülve, de művészileg alkotóereje teljében, 1621-ben Genovába került, ahol leghíresebb festményei közül néhányat készített, mint például a "Lót és lányai" és a "Danae az aranyesővel". A festő most végre megtalálta egyedi stílusát. Művei ma többek között a bilbaói Museo de Bellas Artes-ban és a londoni Westminsterben található Marlborough House-ban láthatók.
Oldal 1 / 1