Michelangelo Merisi 1573-ban született a Bergamo tartománybeli Caravaggio városában. Fő neve Caravaggio. Az élete nem volt mindig egyenletes, és a források szerint olyan kicsapongásokba bocsátkozott, amelyek miatt összeütközésbe került a törvénnyel. Többször is elmenekült, de sikerült az egyház és a máltai rend hívőinek védelme alá kerülnie.
Caravaggio Milánóban és Velencében tanult festészetet. Alkotói energiája fáradhatatlan volt, így hamarosan pártfogói támogatását élvezte, akik dicsérték tisztaságát, naturalizmusát és szeretettel kivitelezett részleteit, különösen Valentin műkereskedő, aki révén gazdag gyűjtőkkel, köztük több bíborossal is kapcsolatban állt. Már 1589-ben, 16 éves korában az elit annyira meglepődött önbizalmán és művészi kifejezőkészségén, amit egyébként csak a festői pályájuk közepén vagy végén lévő festők kaptak meg. 1600-ra már széleskörű elismertségnek örvendett, de az önhibájából bekövetkezett események veszélyeztették művészi fejlődését, és egyenesen a tönk szélére sodorták.
1605-ben Rómából Genovába kellett menekülnie, a következő évben pedig ismét Nápoly felé menekült az igazságszolgáltatás elől. Ott a Máltai Lovagrend nagymestere mellett tevékenykedett, de ismét vitába keveredett a méltóságokkal. Vándorlásai során újabb és újabb páratlan szépségű műveket készített templomok és kolostorok számára, bár Caravaggio mindig is hajtott ember volt. Három évvel halála előtt készített egy Krisztus-, valamint egy Máriát, a Gyermeket és Szent Annát ábrázoló festményt, mindkét kép nagy hatással volt az akkori és a későbbi generációk számos művészének munkásságára. Caravaggio Mária-festménye részben megkérdőjelezte az akkoriban uralkodó szépségideálokat, mert a kétszer három méteres képen részletesen megfestette az őszinte tényeket, például a kígyó eltaposását, mint a gonosz jelképét.
Így olyan festőket, mint a holland Peter Paul Rubens, valamint más veronai, genovai, piemonti és toszkánai művészeket annyira megragadott a festészeti stílusa, hogy követték a példáját. Különösen az egyszerűség, valamint a fény és az árnyék ábrázolása volt gyakran modell, és a művészek Caravaggióhoz hasonlóan igyekeztek ezeket a technikákat alkalmazni. Caravaggio így a barokk festészet fejlődésének úttörőjének tekinthető.
Michelangelo Merisi 1573-ban született a Bergamo tartománybeli Caravaggio városában. Fő neve Caravaggio. Az élete nem volt mindig egyenletes, és a források szerint olyan kicsapongásokba bocsátkozott, amelyek miatt összeütközésbe került a törvénnyel. Többször is elmenekült, de sikerült az egyház és a máltai rend hívőinek védelme alá kerülnie.
Caravaggio Milánóban és Velencében tanult festészetet. Alkotói energiája fáradhatatlan volt, így hamarosan pártfogói támogatását élvezte, akik dicsérték tisztaságát, naturalizmusát és szeretettel kivitelezett részleteit, különösen Valentin műkereskedő, aki révén gazdag gyűjtőkkel, köztük több bíborossal is kapcsolatban állt. Már 1589-ben, 16 éves korában az elit annyira meglepődött önbizalmán és művészi kifejezőkészségén, amit egyébként csak a festői pályájuk közepén vagy végén lévő festők kaptak meg. 1600-ra már széleskörű elismertségnek örvendett, de az önhibájából bekövetkezett események veszélyeztették művészi fejlődését, és egyenesen a tönk szélére sodorták.
1605-ben Rómából Genovába kellett menekülnie, a következő évben pedig ismét Nápoly felé menekült az igazságszolgáltatás elől. Ott a Máltai Lovagrend nagymestere mellett tevékenykedett, de ismét vitába keveredett a méltóságokkal. Vándorlásai során újabb és újabb páratlan szépségű műveket készített templomok és kolostorok számára, bár Caravaggio mindig is hajtott ember volt. Három évvel halála előtt készített egy Krisztus-, valamint egy Máriát, a Gyermeket és Szent Annát ábrázoló festményt, mindkét kép nagy hatással volt az akkori és a későbbi generációk számos művészének munkásságára. Caravaggio Mária-festménye részben megkérdőjelezte az akkoriban uralkodó szépségideálokat, mert a kétszer három méteres képen részletesen megfestette az őszinte tényeket, például a kígyó eltaposását, mint a gonosz jelképét.
Így olyan festőket, mint a holland Peter Paul Rubens, valamint más veronai, genovai, piemonti és toszkánai művészeket annyira megragadott a festészeti stílusa, hogy követték a példáját. Különösen az egyszerűség, valamint a fény és az árnyék ábrázolása volt gyakran modell, és a művészek Caravaggióhoz hasonlóan igyekeztek ezeket a technikákat alkalmazni. Caravaggio így a barokk festészet fejlődésének úttörőjének tekinthető.
Oldal 1 / 3