"Nem szabad elfelejteni, hogy egy kép, mielőtt egy harci ló, egy meztelen nő vagy bármilyen anekdota lenne, alapvetően egy közönséges felület, amelyet bizonyos módon elrendezett színekkel borítanak." A 19. század végén ez egy fiatal, mindössze húszéves festő felháborító kijelentése volt, és a művészeti akadémiák hagyományos festészetének elutasítása.
A Párizs egyik külvárosában élő fiatalembert Maurice Denisnek hívták, és már korán Gauguin és tanítványai hatása alá került. Jellemzőjük a tiszta, ragyogó színek és a letisztult formanyelv használata volt. 1888 körül megalapította a "Les Nabis" csoportot olyan hasonlóan lázadó művészekkel, mint Pierre Bonnard és Paul Sérusier. A csoport teoretikusának tekintették, és művészetfelfogásáról számos cikket publikált fontos kortárs kiadványokban. Ami a nem európai hatásokat illeti, a japán fametszetek különösen fontosak voltak a Nabis számára.
Jellegzetes képe a Napfoltok a teraszon című festmény, amely egy női alakot ábrázol egy fákkal körülvett területen. Erősen redukált formáival, a figura alig felismerhetően nő, és szinte kizárólag komplementer színekben tartott alakjával ez a kép a maga radikális redukciójával már a 20. század eljövendő avantgárdjára utal.
"Nem szabad elfelejteni, hogy egy kép, mielőtt egy harci ló, egy meztelen nő vagy bármilyen anekdota lenne, alapvetően egy közönséges felület, amelyet bizonyos módon elrendezett színekkel borítanak." A 19. század végén ez egy fiatal, mindössze húszéves festő felháborító kijelentése volt, és a művészeti akadémiák hagyományos festészetének elutasítása.
A Párizs egyik külvárosában élő fiatalembert Maurice Denisnek hívták, és már korán Gauguin és tanítványai hatása alá került. Jellemzőjük a tiszta, ragyogó színek és a letisztult formanyelv használata volt. 1888 körül megalapította a "Les Nabis" csoportot olyan hasonlóan lázadó művészekkel, mint Pierre Bonnard és Paul Sérusier. A csoport teoretikusának tekintették, és művészetfelfogásáról számos cikket publikált fontos kortárs kiadványokban. Ami a nem európai hatásokat illeti, a japán fametszetek különösen fontosak voltak a Nabis számára.
Jellegzetes képe a Napfoltok a teraszon című festmény, amely egy női alakot ábrázol egy fákkal körülvett területen. Erősen redukált formáival, a figura alig felismerhetően nő, és szinte kizárólag komplementer színekben tartott alakjával ez a kép a maga radikális redukciójával már a 20. század eljövendő avantgárdjára utal.
Oldal 1 / 4