Matthias Grünewald egyike azoknak a művészeknek, akiknek az élete és pályafutása nagyrészt ismeretlen. Csak halála után vált híressé. Valószínűleg 1480 körül született Würzburgban, tanárai és inspirálói pedig a MŰVÉSZETI TÁRSASÁG0 és Hans Fyoll voltak, akinek állítólag tanítványa volt. Grünewald első fennmaradt művei 1504-től keletkeztek, és nyilvánvalóan kizárólag bibliai vagy keresztény motívumokat festett vászonra. Sok kortársához hasonlóan különböző mecénásoknak dolgozott, például a mainzi érseknek, Jakob von Liebenstein és Ulrich von Gemmingen érseknek. Nemcsak festőként dolgozott. Azt mondják, hogy Matthias Grünewald tehetséges és keresett szökőkútépítő is volt.
Az utókor számára mindenekelőtt triptichonjáról, az Isenheimi oltárképről vált ismertté. Az 1516-ban elkészült alkotás máig ámulatba ejti a szemlélőt Jézus Krisztus szenvedésének különböző stációinak valósághű és mindenekelőtt apokrif ábrázolásával, és így sokféle értelmezési lehetőséget kínál. Különösen figyelemre méltó Grünewaldnak a világos és sötét kontrasztok haptikus kiegyensúlyozása. Ez biztosítja mindenekelőtt azt, hogy a mű részletgazdagsága a korban szinte páratlan mélységű legyen.
Festményeiből és néhány rajzából csak mintegy tucatnyi maradt fenn. Grünewald elméleti értekezéseket vagy egyéb feljegyzéseket sem hagyott hátra. De még ez a töredékes mű is mutatja, hogy céhének egyik igen nagy mestere volt, aki életében valószínűleg aligha aratta le azt a hírnevet, amelyet híres kortársai, Albrecht Dürer és MŰVÉSZ1 kaptak. Élete vége felé úgy tűnt, hogy Grünewald még a festészettől is teljesen búcsút vett. Feltételezések szerint végül a szappankészítésnek szentelte magát. Végül 1528. augusztus 31-én halt meg Halle an der Saale városában.
Matthias Grünewald egyike azoknak a művészeknek, akiknek az élete és pályafutása nagyrészt ismeretlen. Csak halála után vált híressé. Valószínűleg 1480 körül született Würzburgban, tanárai és inspirálói pedig a MŰVÉSZETI TÁRSASÁG0 és Hans Fyoll voltak, akinek állítólag tanítványa volt. Grünewald első fennmaradt művei 1504-től keletkeztek, és nyilvánvalóan kizárólag bibliai vagy keresztény motívumokat festett vászonra. Sok kortársához hasonlóan különböző mecénásoknak dolgozott, például a mainzi érseknek, Jakob von Liebenstein és Ulrich von Gemmingen érseknek. Nemcsak festőként dolgozott. Azt mondják, hogy Matthias Grünewald tehetséges és keresett szökőkútépítő is volt.
Az utókor számára mindenekelőtt triptichonjáról, az Isenheimi oltárképről vált ismertté. Az 1516-ban elkészült alkotás máig ámulatba ejti a szemlélőt Jézus Krisztus szenvedésének különböző stációinak valósághű és mindenekelőtt apokrif ábrázolásával, és így sokféle értelmezési lehetőséget kínál. Különösen figyelemre méltó Grünewaldnak a világos és sötét kontrasztok haptikus kiegyensúlyozása. Ez biztosítja mindenekelőtt azt, hogy a mű részletgazdagsága a korban szinte páratlan mélységű legyen.
Festményeiből és néhány rajzából csak mintegy tucatnyi maradt fenn. Grünewald elméleti értekezéseket vagy egyéb feljegyzéseket sem hagyott hátra. De még ez a töredékes mű is mutatja, hogy céhének egyik igen nagy mestere volt, aki életében valószínűleg aligha aratta le azt a hírnevet, amelyet híres kortársai, Albrecht Dürer és MŰVÉSZ1 kaptak. Élete vége felé úgy tűnt, hogy Grünewald még a festészettől is teljesen búcsút vett. Feltételezések szerint végül a szappankészítésnek szentelte magát. Végül 1528. augusztus 31-én halt meg Halle an der Saale városában.
Oldal 1 / 2