A XVIII. század végén az Oszmán Birodalom, a muszlim "minden hívők uralkodójának" házi hatalma, amelynek a mai Törökország volt a szíve, már nem volt az elmúlt évszázadok keresztényellenes kísértete - az 1683-as bécsi vereség óta az óriásbirodalom katonai, erkölcsi és politikai értelemben is omladozni kezdett. Mégis egy furcsa, egzotikus világ maradt, amely a legtöbb európai számára zárva volt, és amelyről több pletyka és legenda keringett, mint tény. Néhány kortársnak volt fenntartva, hogy szavakban és képekben beszámoljon "Törökországból"; köztük volt Luigi Mayer festő, rajzoló és illusztrátor.
Luigi Mayer szinte predesztinálva volt arra, hogy a kulturális horizonton túlra tekintsen: mint neve is mutatja, olasz anya és német apa fia volt. Rómában született 1755-ben, a neves metszőművész, Piranesi tanította, és Szicília szigetének régiségeit rajzolta. Védnöke Ferdinánd nápolyi király volt (akihez Szicília 1869-ig tartozott).
1776-ban Mayer megkezdte második karrierjét: Isztambulban találta meg az akkori brit nagykövet, Sir Robert Ainslie kapcsolatát a "Magas Kapunál", aki attól kezdve finanszírozta az egész Oszmán Birodalmat átszelő tanulmányi és munkaútjait - azzal a megbízással kombinálva, hogy a nagykövetet benyomásokkal lássa el. Ainslie ugyanis nem csupán karrierdiplomata volt, hanem nagy érdeklődést mutatott az Oszmán Birodalom iránt. Így utazott Luigi Mayer majdnem tizenhat éven át, 1792-ig, olyan változatos tájakon, mint Egyiptom, Bulgária, Palesztina, Rodosz, Románia, Szíria vagy Ciprus - mivel ezek az országok akkoriban még mind a konstantinápolyi szultán alatt álltak. Bulgária és Románia egyébként Ainslie hazautazásának útvonalán feküdt Angliába.
Mayer orientális festményei és rajzai 1800-tól kezdve - talán azért, mert "a törökök" átmenetileg Anglia Napóleon elleni szövetségesei közé tartoztak - igen népszerűek lettek Nagy-Britanniában, "litografálták" és három különböző nyelvű kommentárokkal ellátott illusztrált könyvként adták ki: Angol, német és olasz nyelven. Ezek a magyarázatok tették a "Mayer-gyűjteményt" bestsellerré, mert magyarázatok nélkül egyes illusztrációk egyszerűen idegenek maradtak volna a néző számára. Mayer ugyanis nemcsak templomokat, palotákat vagy mecseteket festett. A hétköznapi emberek mindennapi életével is foglalkozott, viseleteikkel és társadalmi szokásaikkal, beleértve a foglalkozást és a mesterségeket is.
Mayer 1803-ban, 48 éves korában halt meg; a fárasztó utazóélet megviselhette. Egy évvel korábban Sir Robert Ainslie befejezte politikai karrierjét Somerset megye parlamenti képviselőjeként. Mayer festményei különböző nemzetek múzeumaiban láthatók; rajzgyűjteménye a British Museumban található.
A XVIII. század végén az Oszmán Birodalom, a muszlim "minden hívők uralkodójának" házi hatalma, amelynek a mai Törökország volt a szíve, már nem volt az elmúlt évszázadok keresztényellenes kísértete - az 1683-as bécsi vereség óta az óriásbirodalom katonai, erkölcsi és politikai értelemben is omladozni kezdett. Mégis egy furcsa, egzotikus világ maradt, amely a legtöbb európai számára zárva volt, és amelyről több pletyka és legenda keringett, mint tény. Néhány kortársnak volt fenntartva, hogy szavakban és képekben beszámoljon "Törökországból"; köztük volt Luigi Mayer festő, rajzoló és illusztrátor.
Luigi Mayer szinte predesztinálva volt arra, hogy a kulturális horizonton túlra tekintsen: mint neve is mutatja, olasz anya és német apa fia volt. Rómában született 1755-ben, a neves metszőművész, Piranesi tanította, és Szicília szigetének régiségeit rajzolta. Védnöke Ferdinánd nápolyi király volt (akihez Szicília 1869-ig tartozott).
1776-ban Mayer megkezdte második karrierjét: Isztambulban találta meg az akkori brit nagykövet, Sir Robert Ainslie kapcsolatát a "Magas Kapunál", aki attól kezdve finanszírozta az egész Oszmán Birodalmat átszelő tanulmányi és munkaútjait - azzal a megbízással kombinálva, hogy a nagykövetet benyomásokkal lássa el. Ainslie ugyanis nem csupán karrierdiplomata volt, hanem nagy érdeklődést mutatott az Oszmán Birodalom iránt. Így utazott Luigi Mayer majdnem tizenhat éven át, 1792-ig, olyan változatos tájakon, mint Egyiptom, Bulgária, Palesztina, Rodosz, Románia, Szíria vagy Ciprus - mivel ezek az országok akkoriban még mind a konstantinápolyi szultán alatt álltak. Bulgária és Románia egyébként Ainslie hazautazásának útvonalán feküdt Angliába.
Mayer orientális festményei és rajzai 1800-tól kezdve - talán azért, mert "a törökök" átmenetileg Anglia Napóleon elleni szövetségesei közé tartoztak - igen népszerűek lettek Nagy-Britanniában, "litografálták" és három különböző nyelvű kommentárokkal ellátott illusztrált könyvként adták ki: Angol, német és olasz nyelven. Ezek a magyarázatok tették a "Mayer-gyűjteményt" bestsellerré, mert magyarázatok nélkül egyes illusztrációk egyszerűen idegenek maradtak volna a néző számára. Mayer ugyanis nemcsak templomokat, palotákat vagy mecseteket festett. A hétköznapi emberek mindennapi életével is foglalkozott, viseleteikkel és társadalmi szokásaikkal, beleértve a foglalkozást és a mesterségeket is.
Mayer 1803-ban, 48 éves korában halt meg; a fárasztó utazóélet megviselhette. Egy évvel korábban Sir Robert Ainslie befejezte politikai karrierjét Somerset megye parlamenti képviselőjeként. Mayer festményei különböző nemzetek múzeumaiban láthatók; rajzgyűjteménye a British Museumban található.
Oldal 1 / 2