Lev Szamojlovics Rosenberg oroszországi középosztálybeli zsidó családban született, később nagyanyja vezetéknevéből, a Baxterből származó álnevet vett fel. Leon Bakst Szentpéterváron tanult, ahol gimnáziumba és a Művészeti Akadémiára járt. Szakmai életét oktatási anyagok másolójaként és illusztrátoraként kezdte, de hamarosan áttért a portréfestészetre és a népszerű magazinok illusztrálására. De ezek a munkák nem sokat fizettek, ezért elvállalt egy állást, ahol Vlagyimir nagyherceg gyermekeinek tanított művészetet. Párizsban több neves művésznél és egy finn tájképfestőnél tanult. Egy nap kapcsolatba került Alekszandr Benua és körével, és ez a találkozás alakította Leon Bakst ízlését és szélesítette művészi látásmódját. Benua és Szergej Diagilevvel együtt megalapította a World of Art nevű befolyásos csoportot, és nagyrészt ő volt a felelős befolyásos magazinjuk technikai kiválóságáért. A World of Art legelső száma megdöbbentette olvasóit, akik még soha nem láttak ehhez hasonlót Oroszországban. Maga a magazin egy műalkotás volt. Emblémája egy magányos sas volt egy hegyen. Leon Bakst tervezte, és azt mondta, hogy az embléma magát a művészetet képviseli. Bakst elkötelezett szakember volt, aki még pályája közepén is képes volt magába szívni a stiláris fejleményeket, és vitathatatlanul a World of Art csoport legelismertebb festője és tervezője volt. Korán a realista festőket és a régi mestereket, például Rembrandtot és Velazquezt kedvelte. Portréinak mozgó vonalvezetése és laza testtartása közeli barátja, Valentin Serov hatását is sugallja. Később a portréfestészet felé fordult, és megfestette többek között Filipp Maljavin festőművészt, Vaszilij Rozanov filozófust, Andrej Bely költőt és Zinaida Gippius költőt. Benois és köre révén Leon Bakst vonzódott a keleti stílushoz. Az ókori Görögország és Egyiptom motívumai festészetének és elméleti munkásságának jellegzetességeivé váltak. A Benua-kör megismertette őt a szimbolizmussal és a szecesszióval is. Bakst befolyásolta és továbbfejlesztette a szecessziót a görbe vonalvezetés, valamint az élénk színek, a keleti minták és az áramló drapériák bevezetésével.
Isadora Duncan táncosnő ecsettel és tussal készített portréja érzéki és áramló mozgásával jellemző rajzkészségére. Bakst emellett főleg könyvtervezéssel, belsőépítészettel foglalkozott, kiállításokat rendezett és színházzal foglalkozott. A szentpétervári színházakban színpadi produkciókhoz készített tervekkel debütált. Ezt követően több színházi megbízást is kapott. Leon Bakst a Balets Russes produkciójában is közreműködött. Itt művészeti vezetőként tevékenykedett, és színpadképei hamar nemzetközi hírnevet szereztek neki. Leon Bakst minden más művésznél több színházi produkcióban dolgozott, így neve tartósan összekapcsolódott a Balets Russes-szal. A balett tervei nagy port kavartak a színpadon. Leon Bakstra különösen nagy hatással voltak az egzotikus és keleti fantáziák. A színek érzéki használata új divatot teremtett az öltözködésben és a lakberendezésben, és a keleti ihletésű ruhákat viselő divatos hölgyeket hamarosan hatalmas padlópárnákon ülve láthattuk a függönyös szobákban. Emellett a görög balettekhez készített tervei a meleg tónusok és a geometrikus minták használatával ösztönzőleg hatottak. Gyönyörű ruhákat is készített, mint például a viktoriánus kori tervei vagy a különböző produkciók tervei. Leon Bakst tervei egy adott balett stílusából és koreográfiájából születtek. A függőleges teret érzéki mozgással integrálta a színpadon. Sikkes jelmezei sima mozgásra ösztönöztek anélkül, hogy beszorították volna a testet. A díszletek körülvették a cselekményt, de mégis maximális teret hagytak a táncnak. Leon Bakst egzotikus és érzéki tervei keresettek, de a siker abban rejlett, hogy hogyan mutatták be őket a színpadon.
Lev Szamojlovics Rosenberg oroszországi középosztálybeli zsidó családban született, később nagyanyja vezetéknevéből, a Baxterből származó álnevet vett fel. Leon Bakst Szentpéterváron tanult, ahol gimnáziumba és a Művészeti Akadémiára járt. Szakmai életét oktatási anyagok másolójaként és illusztrátoraként kezdte, de hamarosan áttért a portréfestészetre és a népszerű magazinok illusztrálására. De ezek a munkák nem sokat fizettek, ezért elvállalt egy állást, ahol Vlagyimir nagyherceg gyermekeinek tanított művészetet. Párizsban több neves művésznél és egy finn tájképfestőnél tanult. Egy nap kapcsolatba került Alekszandr Benua és körével, és ez a találkozás alakította Leon Bakst ízlését és szélesítette művészi látásmódját. Benua és Szergej Diagilevvel együtt megalapította a World of Art nevű befolyásos csoportot, és nagyrészt ő volt a felelős befolyásos magazinjuk technikai kiválóságáért. A World of Art legelső száma megdöbbentette olvasóit, akik még soha nem láttak ehhez hasonlót Oroszországban. Maga a magazin egy műalkotás volt. Emblémája egy magányos sas volt egy hegyen. Leon Bakst tervezte, és azt mondta, hogy az embléma magát a művészetet képviseli. Bakst elkötelezett szakember volt, aki még pályája közepén is képes volt magába szívni a stiláris fejleményeket, és vitathatatlanul a World of Art csoport legelismertebb festője és tervezője volt. Korán a realista festőket és a régi mestereket, például Rembrandtot és Velazquezt kedvelte. Portréinak mozgó vonalvezetése és laza testtartása közeli barátja, Valentin Serov hatását is sugallja. Később a portréfestészet felé fordult, és megfestette többek között Filipp Maljavin festőművészt, Vaszilij Rozanov filozófust, Andrej Bely költőt és Zinaida Gippius költőt. Benois és köre révén Leon Bakst vonzódott a keleti stílushoz. Az ókori Görögország és Egyiptom motívumai festészetének és elméleti munkásságának jellegzetességeivé váltak. A Benua-kör megismertette őt a szimbolizmussal és a szecesszióval is. Bakst befolyásolta és továbbfejlesztette a szecessziót a görbe vonalvezetés, valamint az élénk színek, a keleti minták és az áramló drapériák bevezetésével.
Isadora Duncan táncosnő ecsettel és tussal készített portréja érzéki és áramló mozgásával jellemző rajzkészségére. Bakst emellett főleg könyvtervezéssel, belsőépítészettel foglalkozott, kiállításokat rendezett és színházzal foglalkozott. A szentpétervári színházakban színpadi produkciókhoz készített tervekkel debütált. Ezt követően több színházi megbízást is kapott. Leon Bakst a Balets Russes produkciójában is közreműködött. Itt művészeti vezetőként tevékenykedett, és színpadképei hamar nemzetközi hírnevet szereztek neki. Leon Bakst minden más művésznél több színházi produkcióban dolgozott, így neve tartósan összekapcsolódott a Balets Russes-szal. A balett tervei nagy port kavartak a színpadon. Leon Bakstra különösen nagy hatással voltak az egzotikus és keleti fantáziák. A színek érzéki használata új divatot teremtett az öltözködésben és a lakberendezésben, és a keleti ihletésű ruhákat viselő divatos hölgyeket hamarosan hatalmas padlópárnákon ülve láthattuk a függönyös szobákban. Emellett a görög balettekhez készített tervei a meleg tónusok és a geometrikus minták használatával ösztönzőleg hatottak. Gyönyörű ruhákat is készített, mint például a viktoriánus kori tervei vagy a különböző produkciók tervei. Leon Bakst tervei egy adott balett stílusából és koreográfiájából születtek. A függőleges teret érzéki mozgással integrálta a színpadon. Sikkes jelmezei sima mozgásra ösztönöztek anélkül, hogy beszorították volna a testet. A díszletek körülvették a cselekményt, de mégis maximális teret hagytak a táncnak. Leon Bakst egzotikus és érzéki tervei keresettek, de a siker abban rejlett, hogy hogyan mutatták be őket a színpadon.
Oldal 1 / 6