1539-ben új nap virrad Zürichben, a svájci-német művész, Jost Amman bölcsőjében, akinek nevét latin nyelveken gyakran hallották Jodocus Amman néven. E tehetséges rézmetsző, formavéső és festő tollából nemcsak kitűnő illusztrációk és részletgazdag műalkotások, hanem mélyreható könyvek is áradtak, amelyek a művészetek iránti rendíthetetlen elkötelezettségét illusztrálják.
A protestáns lelkész, Johann Jakob Ammann atyai befolyása alatt az ifjú Amman 1561-ben Nürnbergbe került, és az Virgil Solis-val való munka lehetősége hajtotta. Mentora hirtelen halála azonban alig egy évvel később megrázta a nürnbergi művészeti közösséget, és tátongó űrt hagyott maga után. A művészi vákuum közepette azonban Amman növekedni és virágozni kezdett, és átadta magát a Solis műhelye által rábízott szakma eszközeinek és technikáinak. Idővel elnyerte a város polgárjogát, és ezt a megtiszteltetést 1591-ben bekövetkezett haláláig megtartotta.
Ammant korának egyik legjelentősebb rajzolójaként és formavágójaként tartották számon, amit munkáinak páratlan szépségében is tükröződik. Lenyűgöző sorozatot készített fametszetekkel ellátott könyvekből, amelyek a genealógiai és tornakönyvektől kezdve a gyógyszerkönyveken át a bábakönyvekig sokféle témát lefedtek. Emellett illusztrálta a Biblia kiadásait, ókori és kortárs műveket, valamint vallási és történelmi témájú tényirodalmi könyveket is. Fametszeteire a figurák elegáns karcsúsága volt jellemző, amelyek kissé manírosnak tűntek, mégis részletes megfigyelésekkel és a mindennapi élethez közeli ábrázolásokkal ragadtak meg. Amman nemcsak kiterjedt művészi életművet hagyott hátra, hanem a kor kultúrtörténeti ismereteihez is hozzájárult. Illusztrációi és művészi metszetei ablakot nyitnak a múlt korszakokra azáltal, hogy élénken és hitelesen ábrázolják a foglalkozásokat, a viseleteket és a mindennapi jeleneteket. Emellett részletes rajzokat készített ólomüvegekhez és építészeti részletekhez, például a Neubaukirche, a würzburgi egyetemi templom számára.
Művei, amelyek ma a gyűjteményünkben található, tökéletesen megformált művészi nyomatokban találhatók, a mesterség iránti elkötelezettségét és azt a képességét fejezik ki, hogy a művészetet és a mindennapi életet egyedülálló módon tudta egybefonni. A finom vonalak, amelyek minden egyes műnyomaton végigvonulnak, nemcsak Amman mesteri technikájának kifejeződései, hanem a művészettörténethez való hozzájárulásának, valamint annak a páratlan képességének a tanúbizonysága is, hogy a világot a művészet szemüvegén keresztül szemlélte. Ezáltal művei páratlan készségről árulkodnak a karakter és a hangulat ábrázolásában, amely minden részletében tükröződik. A művészetről szóló technikai és elméleti írásai szintén egy olyan művészről árulkodnak, aki nemcsak rendkívüli műveket tudott alkotni, hanem képes volt szavakba önteni és továbbadni a művészetről és a mesterségről alkotott felfogását.
1539-ben új nap virrad Zürichben, a svájci-német művész, Jost Amman bölcsőjében, akinek nevét latin nyelveken gyakran hallották Jodocus Amman néven. E tehetséges rézmetsző, formavéső és festő tollából nemcsak kitűnő illusztrációk és részletgazdag műalkotások, hanem mélyreható könyvek is áradtak, amelyek a művészetek iránti rendíthetetlen elkötelezettségét illusztrálják.
A protestáns lelkész, Johann Jakob Ammann atyai befolyása alatt az ifjú Amman 1561-ben Nürnbergbe került, és az Virgil Solis-val való munka lehetősége hajtotta. Mentora hirtelen halála azonban alig egy évvel később megrázta a nürnbergi művészeti közösséget, és tátongó űrt hagyott maga után. A művészi vákuum közepette azonban Amman növekedni és virágozni kezdett, és átadta magát a Solis műhelye által rábízott szakma eszközeinek és technikáinak. Idővel elnyerte a város polgárjogát, és ezt a megtiszteltetést 1591-ben bekövetkezett haláláig megtartotta.
Ammant korának egyik legjelentősebb rajzolójaként és formavágójaként tartották számon, amit munkáinak páratlan szépségében is tükröződik. Lenyűgöző sorozatot készített fametszetekkel ellátott könyvekből, amelyek a genealógiai és tornakönyvektől kezdve a gyógyszerkönyveken át a bábakönyvekig sokféle témát lefedtek. Emellett illusztrálta a Biblia kiadásait, ókori és kortárs műveket, valamint vallási és történelmi témájú tényirodalmi könyveket is. Fametszeteire a figurák elegáns karcsúsága volt jellemző, amelyek kissé manírosnak tűntek, mégis részletes megfigyelésekkel és a mindennapi élethez közeli ábrázolásokkal ragadtak meg. Amman nemcsak kiterjedt művészi életművet hagyott hátra, hanem a kor kultúrtörténeti ismereteihez is hozzájárult. Illusztrációi és művészi metszetei ablakot nyitnak a múlt korszakokra azáltal, hogy élénken és hitelesen ábrázolják a foglalkozásokat, a viseleteket és a mindennapi jeleneteket. Emellett részletes rajzokat készített ólomüvegekhez és építészeti részletekhez, például a Neubaukirche, a würzburgi egyetemi templom számára.
Művei, amelyek ma a gyűjteményünkben található, tökéletesen megformált művészi nyomatokban találhatók, a mesterség iránti elkötelezettségét és azt a képességét fejezik ki, hogy a művészetet és a mindennapi életet egyedülálló módon tudta egybefonni. A finom vonalak, amelyek minden egyes műnyomaton végigvonulnak, nemcsak Amman mesteri technikájának kifejeződései, hanem a művészettörténethez való hozzájárulásának, valamint annak a páratlan képességének a tanúbizonysága is, hogy a világot a művészet szemüvegén keresztül szemlélte. Ezáltal művei páratlan készségről árulkodnak a karakter és a hangulat ábrázolásában, amely minden részletében tükröződik. A művészetről szóló technikai és elméleti írásai szintén egy olyan művészről árulkodnak, aki nemcsak rendkívüli műveket tudott alkotni, hanem képes volt szavakba önteni és továbbadni a művészetről és a mesterségről alkotott felfogását.
Oldal 1 / 3