Kevés festő vált híressé tinédzserként a tehetségének köszönhetően. Ennek egyik legjobb példája John Singleton Copley, aki angol-ír telepesek fiaként nőtt fel a Massachusetts állambeli Bostonban, és tizennégy éves korában elkészítette bátyja portréját. Tizenöt évesen egy helyi lelkész portréjának megfestésével kereste első pénzét, tizenhat évesen pedig megfestette korai, ma is ismert "Mars, Vénusz és Vulkán" című művét. Copley nemcsak családját tartotta el művészetével, hanem gyorsan bejutott Boston felsőbb köreibe is.
A Kanada birtoklásáért vívott hétéves háború idején "Amerikát" durva sarknak és örökös bajkeverőnek tartották. Talán ennek köszönhetően Copley festményei 1766-tól Nagy-Britanniában is szenzációt keltettek, különösen a "Fiú mókussal" című portré. A kritikusok Rubens-hoz vagy van Dyck-hez hasonlították őt, és európai fellépést javasoltak. Miközben különösen Boston peu a peu a gyarmati elégedetlenség fellegvárává vált, Copley úgy tett, mintha határozottan politikamentes lenne; felesége családja mind "lojalisták" voltak - apósa, Mr. Clarke a híres "bostoni teadélután" egyik sértett importőre volt. Copley még a háború kitörésének évében, 1774-ben elhagyta Massachusetts államot, és soha többé nem tért vissza.
Londonban Copley második karrierjét történelemfestőként kezdte. A történelmi darabok nagy keresletnek örvendtek az akkori nemzeti öntudatú, feltörekvő szigetbirodalomban. Így debütált "Chatham grófjának halála" című képével, és olyan tengeri tájképeket festett, mint például de Winter admirális kapitulációja, valamint vallási témákat, mint a "Hágár és Izmael a sivatagban". Copley azonban nem tagadta meg amerikai gyökereit. Az Egyesült Államok függetlenné válása után ő volt az első, aki amerikai zászlóval merészelt megfesteni egy hajót - a "Watson és a cápa", a legnagyobb bajból való megmentés az Atlanti-óceán mindkét partján siker lett. Copley számos híres amerikai portrét festett londoni tartózkodása alatt, például a későbbi amerikai elnökökről, John Adamsről és John Quincy Adamsről. Az óhazába tervezett látogatások azonban soha nem valósultak meg. A napóleoni háborúk elszívták a vagyonát.
John Singleton Copley ma nagy tiszteletnek örvend az Atlanti-óceán mindkét partján. Fia, John Singleton Copley Jr, a kiváló jogász és jogtudós később brit lordkancellár lett.
Kevés festő vált híressé tinédzserként a tehetségének köszönhetően. Ennek egyik legjobb példája John Singleton Copley, aki angol-ír telepesek fiaként nőtt fel a Massachusetts állambeli Bostonban, és tizennégy éves korában elkészítette bátyja portréját. Tizenöt évesen egy helyi lelkész portréjának megfestésével kereste első pénzét, tizenhat évesen pedig megfestette korai, ma is ismert "Mars, Vénusz és Vulkán" című művét. Copley nemcsak családját tartotta el művészetével, hanem gyorsan bejutott Boston felsőbb köreibe is.
A Kanada birtoklásáért vívott hétéves háború idején "Amerikát" durva sarknak és örökös bajkeverőnek tartották. Talán ennek köszönhetően Copley festményei 1766-tól Nagy-Britanniában is szenzációt keltettek, különösen a "Fiú mókussal" című portré. A kritikusok Rubens-hoz vagy van Dyck-hez hasonlították őt, és európai fellépést javasoltak. Miközben különösen Boston peu a peu a gyarmati elégedetlenség fellegvárává vált, Copley úgy tett, mintha határozottan politikamentes lenne; felesége családja mind "lojalisták" voltak - apósa, Mr. Clarke a híres "bostoni teadélután" egyik sértett importőre volt. Copley még a háború kitörésének évében, 1774-ben elhagyta Massachusetts államot, és soha többé nem tért vissza.
Londonban Copley második karrierjét történelemfestőként kezdte. A történelmi darabok nagy keresletnek örvendtek az akkori nemzeti öntudatú, feltörekvő szigetbirodalomban. Így debütált "Chatham grófjának halála" című képével, és olyan tengeri tájképeket festett, mint például de Winter admirális kapitulációja, valamint vallási témákat, mint a "Hágár és Izmael a sivatagban". Copley azonban nem tagadta meg amerikai gyökereit. Az Egyesült Államok függetlenné válása után ő volt az első, aki amerikai zászlóval merészelt megfesteni egy hajót - a "Watson és a cápa", a legnagyobb bajból való megmentés az Atlanti-óceán mindkét partján siker lett. Copley számos híres amerikai portrét festett londoni tartózkodása alatt, például a későbbi amerikai elnökökről, John Adamsről és John Quincy Adamsről. Az óhazába tervezett látogatások azonban soha nem valósultak meg. A napóleoni háborúk elszívták a vagyonát.
John Singleton Copley ma nagy tiszteletnek örvend az Atlanti-óceán mindkét partján. Fia, John Singleton Copley Jr, a kiváló jogász és jogtudós később brit lordkancellár lett.
Oldal 1 / 4