Jerzy Marek művészi pályája nehéz időkben kezdődött. Európa a világháborúk között volt, és egy instabil szakaszban. Marek Lengyelországban született, és az ország a szomszédos országokhoz hasonlóan gazdasági problémákkal küzdött. Válságokkal teli idők voltak ezek, amelyek végül egy szörnyű háborúval végződtek. Jerzy Marek a háború alatt a britek oldalára állt, és mindössze 23 évesen Londonba költözött. A leendő művész kezdetben építőmérnöki szakmát választott. Jerzy később felhagyott ezzel a foglalkozással, és teljesen a festészetnek szentelte magát. Marek festményei a naiv festészethez sorolhatók. Olyan művészeti forma, amelyet csak kis mértékben határoz meg a művészi stílus. A naiv művészet a művek mögött álló művészekre utal, akiknek a képzése autodidakta módon történik. A naiv művészet kifejezést 1920-ban alkották meg, Henri Rousseau francia művész kiállítása nyomán, aki szintén a festészethez önképzés útján közelített.
A Marek műveiből áradó minőség és biztos stílusérzék arra utal, hogy a művész már fiatal korától kezdve a festészetnek szentelte magát. A művész első művei akkor jelentek meg, amikor még csak részmunkaidőben festett. Jerzy a környezetében találta meg a motívumait. Korai korszakában inkább sporttémákat festett, majd később az állatokat és az enteriőröket. A művész emlékezetből festett. Jerzy Marek a kis formátumokat részesítette előnyben, amelyeken élőlényeket és tárgyakat ábrázolt leegyszerűsített formában. A festékfelvitel többrétegű, és mélységet és térfogatot ad a festményeknek. A néző nem talál árnyékot a festményeken. A kritikusok nagyra értékelik a motívumok fantáziadús kidolgozását és a csodálatos színvilágot. Jerzy Mareket sok éven át egy londoni galéria képviselte. Ezzel a kapcsolattal a sikeres kortárs művészek körébe tartozott. Környezete nagy önbizalmat adott a festőnek. Művészként megtalálta saját, nagyon világos stílusát, és azt olyannyira kifejlesztette, hogy képes volt átadni tudását más művészeknek.
A macskák Jerzy Marek munkásságának szerves részét képezik. A művész elegáns házimacskákat festett hazai jelenetekben és vadmacskákat mély erdőkben. Az állatok kifejező szemei és a bájosság, amelyet az állatok sugároznak, lenyűgözőek. A művészetben az ábrázolást a szabadság szimbólumaként használják. Az, hogy egy akadémiai végzettséggel nem rendelkező művész mennyire foglalkozik a művészet szimbolikus nyelvével, mennyire veszi át és használja azt céltudatosan, az extravagáns gondolkodás birodalmába tartozik. Egy olyan művész azonban, mint Jerzy Marek, aki nagy intenzitással és szenvedéllyel foglalkozott a festészettel, tisztában volt a képi nyelv erejével. A saját fejlődésre utaló szabadság találóan jellemezné a művész életútját.
Jerzy Marek művészi pályája nehéz időkben kezdődött. Európa a világháborúk között volt, és egy instabil szakaszban. Marek Lengyelországban született, és az ország a szomszédos országokhoz hasonlóan gazdasági problémákkal küzdött. Válságokkal teli idők voltak ezek, amelyek végül egy szörnyű háborúval végződtek. Jerzy Marek a háború alatt a britek oldalára állt, és mindössze 23 évesen Londonba költözött. A leendő művész kezdetben építőmérnöki szakmát választott. Jerzy később felhagyott ezzel a foglalkozással, és teljesen a festészetnek szentelte magát. Marek festményei a naiv festészethez sorolhatók. Olyan művészeti forma, amelyet csak kis mértékben határoz meg a művészi stílus. A naiv művészet a művek mögött álló művészekre utal, akiknek a képzése autodidakta módon történik. A naiv művészet kifejezést 1920-ban alkották meg, Henri Rousseau francia művész kiállítása nyomán, aki szintén a festészethez önképzés útján közelített.
A Marek műveiből áradó minőség és biztos stílusérzék arra utal, hogy a művész már fiatal korától kezdve a festészetnek szentelte magát. A művész első művei akkor jelentek meg, amikor még csak részmunkaidőben festett. Jerzy a környezetében találta meg a motívumait. Korai korszakában inkább sporttémákat festett, majd később az állatokat és az enteriőröket. A művész emlékezetből festett. Jerzy Marek a kis formátumokat részesítette előnyben, amelyeken élőlényeket és tárgyakat ábrázolt leegyszerűsített formában. A festékfelvitel többrétegű, és mélységet és térfogatot ad a festményeknek. A néző nem talál árnyékot a festményeken. A kritikusok nagyra értékelik a motívumok fantáziadús kidolgozását és a csodálatos színvilágot. Jerzy Mareket sok éven át egy londoni galéria képviselte. Ezzel a kapcsolattal a sikeres kortárs művészek körébe tartozott. Környezete nagy önbizalmat adott a festőnek. Művészként megtalálta saját, nagyon világos stílusát, és azt olyannyira kifejlesztette, hogy képes volt átadni tudását más művészeknek.
A macskák Jerzy Marek munkásságának szerves részét képezik. A művész elegáns házimacskákat festett hazai jelenetekben és vadmacskákat mély erdőkben. Az állatok kifejező szemei és a bájosság, amelyet az állatok sugároznak, lenyűgözőek. A művészetben az ábrázolást a szabadság szimbólumaként használják. Az, hogy egy akadémiai végzettséggel nem rendelkező művész mennyire foglalkozik a művészet szimbolikus nyelvével, mennyire veszi át és használja azt céltudatosan, az extravagáns gondolkodás birodalmába tartozik. Egy olyan művész azonban, mint Jerzy Marek, aki nagy intenzitással és szenvedéllyel foglalkozott a festészettel, tisztában volt a képi nyelv erejével. A saját fejlődésre utaló szabadság találóan jellemezné a művész életútját.
Oldal 1 / 1