George Cruikshank sikeres brit karikaturista és illusztrátor volt. Cruikshank apja ARTISTREPLEPLACE0 az egyik vezető brit karikaturista volt. George Cruikshank elég korán felfedezte érdeklődését a művészet és az illusztráció iránt. Már 12 évesen elkészítette első illusztrációit. Akkoriban ezek még egészen kis projektek voltak, például filléres magazinok, üdvözlőkártyák, utcai balladák és lottószelvények. Később George Cruikshank apja tanoncaként és asszisztenseként tanulta meg a művészi mesterség eszközeit. 31 éves korában inkább a könyvillusztrációkra koncentrált. Sikeres könyvillusztrációi között szerepelt a Grimm meséi kiadásának illusztrálása. Különös népszerűségre tett szert azzal, hogy Charles Dickens számos művét illusztrálta, köztük például a Twist Olivért. A művész időnként még Dickens amatőr színtársulatában is játszott. Dickens művének 1871-es keletkezését heves viták övezték. Cruishank levelet írt a The Times újságnak. Ebben kijelentette, hogy a cselekmény nagy része eredetileg az övé volt. Dickens tagadta, hogy nem ő volt a mű alkotója. Nem Cruishank volt az első illusztrátor, aki Dickens kizárólagos szerzőségét kétes fényben tüntette fel. Nem sokkal később a barátság, amely egykor összekötötte őket, megromlott.
Művészi karrierjének kezdetei a gyakran társadalomkritikus karikatúráiban keresendők. A tipikus angol életet ábrázoló rajzaival szerzett népszerűséget. 1819-ben William Hone "The political house that Jack built" című szatíráját illusztrálta. Első nagy műve, "Pierce Egan londoni élete" című műve segítette a művészi áttörést. Későbbi politikai nyomtatványai nyíltan támadták az angol királyi családot és a vezető brit politikusokat. A királyi család úgy próbált véget vetni alkotói munkásságának, hogy 100 font kenőpénzt ajánlott neki, ha a jövőben nem készít karikatúrákat a brit korona tagjairól. James Gillray az egyik legsikeresebb brit karikaturista volt. 1815-ben bekövetkezett halála után George Cruikshankot a társadalom méltó utódjának tekintette. Édesapja alkohol okozta halála az évben nehéz, ha nem is traumatikus élményt jelentett Cruikshank számára. Sok éven át küzdött vele. Valószínűleg emiatt csatlakozott 1847-ben egy olyan mozgalomhoz, amely az alkoholtól való tartózkodás mellett érvelt. Személyes élményei is befolyásolták művészi munkásságát. Az "Üveg" és "A részegek gyermekei" című traktátusok az ő illusztrációi révén lettek nagy sikerűek. A művész magánéletét ma rendkívül pikánsnak tartják. 1827-1849 között Mary Ann Walker felesége volt. Az asszony halála után két évvel később feleségül vette Eliza Widdisont. Nem volt hűséges a feleségéhez. Szeretőjével, Adelaide Attree-vel tizenegy törvénytelen gyermeke született. Attree a művész egykori háztartási alkalmazottja volt. Ez a tény azonban csak halála után vált ismertté. George Cruikshank 1878-ban halt meg szülővárosában, Londonban.
George Cruikshank sikeres brit karikaturista és illusztrátor volt. Cruikshank apja ARTISTREPLEPLACE0 az egyik vezető brit karikaturista volt. George Cruikshank elég korán felfedezte érdeklődését a művészet és az illusztráció iránt. Már 12 évesen elkészítette első illusztrációit. Akkoriban ezek még egészen kis projektek voltak, például filléres magazinok, üdvözlőkártyák, utcai balladák és lottószelvények. Később George Cruikshank apja tanoncaként és asszisztenseként tanulta meg a művészi mesterség eszközeit. 31 éves korában inkább a könyvillusztrációkra koncentrált. Sikeres könyvillusztrációi között szerepelt a Grimm meséi kiadásának illusztrálása. Különös népszerűségre tett szert azzal, hogy Charles Dickens számos művét illusztrálta, köztük például a Twist Olivért. A művész időnként még Dickens amatőr színtársulatában is játszott. Dickens művének 1871-es keletkezését heves viták övezték. Cruishank levelet írt a The Times újságnak. Ebben kijelentette, hogy a cselekmény nagy része eredetileg az övé volt. Dickens tagadta, hogy nem ő volt a mű alkotója. Nem Cruishank volt az első illusztrátor, aki Dickens kizárólagos szerzőségét kétes fényben tüntette fel. Nem sokkal később a barátság, amely egykor összekötötte őket, megromlott.
Művészi karrierjének kezdetei a gyakran társadalomkritikus karikatúráiban keresendők. A tipikus angol életet ábrázoló rajzaival szerzett népszerűséget. 1819-ben William Hone "The political house that Jack built" című szatíráját illusztrálta. Első nagy műve, "Pierce Egan londoni élete" című műve segítette a művészi áttörést. Későbbi politikai nyomtatványai nyíltan támadták az angol királyi családot és a vezető brit politikusokat. A királyi család úgy próbált véget vetni alkotói munkásságának, hogy 100 font kenőpénzt ajánlott neki, ha a jövőben nem készít karikatúrákat a brit korona tagjairól. James Gillray az egyik legsikeresebb brit karikaturista volt. 1815-ben bekövetkezett halála után George Cruikshankot a társadalom méltó utódjának tekintette. Édesapja alkohol okozta halála az évben nehéz, ha nem is traumatikus élményt jelentett Cruikshank számára. Sok éven át küzdött vele. Valószínűleg emiatt csatlakozott 1847-ben egy olyan mozgalomhoz, amely az alkoholtól való tartózkodás mellett érvelt. Személyes élményei is befolyásolták művészi munkásságát. Az "Üveg" és "A részegek gyermekei" című traktátusok az ő illusztrációi révén lettek nagy sikerűek. A művész magánéletét ma rendkívül pikánsnak tartják. 1827-1849 között Mary Ann Walker felesége volt. Az asszony halála után két évvel később feleségül vette Eliza Widdisont. Nem volt hűséges a feleségéhez. Szeretőjével, Adelaide Attree-vel tizenegy törvénytelen gyermeke született. Attree a művész egykori háztartási alkalmazottja volt. Ez a tény azonban csak halála után vált ismertté. George Cruikshank 1878-ban halt meg szülővárosában, Londonban.
Oldal 1 / 14