Oldal 1 / 1
Amikor Derwent Lees tájképfestő 1884-ben Desmond Lees polgári nevén egy bankigazgató fiaként megszületett Hobartban, a mai Ausztrália Tasmánia államában, az Indiai-óceánban, a kontinens déli partjaitól jó 200 kilométerre fekvő azonos nevű szigeten, az egykori Derwent folyó menti fegyenctelep sok igazhitű lakója még szenvedett szülővárosának társadalmilag rossz hírétől. Annak érdekében, hogy lerázzák és eltöröljék a bűnözők településének bélyegét, számos helyi család a korabeli gazdasági sikereket követte, vállalkozásokat alapítva, és az idők folyamán egy csendes, konzervatív és erősen osztálytudatos társadalmat alakítottak ki. A fiatal Desmond életútja kezdetben szintén hagyományosnak tűnt: 1899 és 1900 között a kontinensen, a Melbourne-i gimnáziumban tanult. A gyermekkorában elszenvedett fejsérülés és a tizenéves korában egy lovasbalesetben elvesztett lábfej azonban úgymond megalapozta későbbi drámai és tragikus életrajzát.
Derwent Lees új művészneve alatt, amelyet hazája már említett folyója ihletett, a századforduló táján a művészet "Eldorádójába", Párizsba költözött. A francia fővárosban való rövid tartózkodás után 1905-ben Londonba költözött, és ott a University College Londonban működő, akkor már világhírű "Slade School of Fine Art" művészeti iskolában tanult a MŰVÉSZETI TÁRSASÁG0 és MŰVÉSZETI TÁRSASÁG1 professzoroknál. Még diákként 1908-ban csatlakozott az iskola tanári karához, és tíz éven át megszakítás nélkül ott is maradt. Lees 1909-től aratta első sikereit még egyszerű rajzokkal, valamint a Goupil Galériában és a chelsea-i Chenil Galériában rendezett kiállításaival. 1911-ben tagja lett az impresszionista hatású "New English Art Club"-nak, ahol összebarátkozott a két festőművésszel, Augustus John-vel és James Dickson Innes-mal, akikkel Lees 1910 és 1912 között együtt élt egy észak-walesi nyaralóban.
1912-ben Innes és Lees festészeti kirándulást tettek a dél-franciaországi Collioure-ba, ahol kapcsolatba kerültek a vadonatúj fauvista mozgalommal, illetve a fauvizmussal, mint a klasszikus modernizmus kezdetével. Ugyanebben az évben azonban művészi pályafutását súlyosan megingatta, hogy skizofréniát diagnosztizáltak nála. Ennek ellenére 1913-ban feleségül vette feleségét, Edith Harriet Price-t (1890-1984), aki "Lyndra" álnéven modellként dolgozott Augustus Johnnak, és ő volt az egyetlen ausztrál művész az 1913 február-márciusi New York-i "Armory Show"-n, amelyet ma a modernizmus kezdetének tartanak az Egyesült Államokban. Lees betegségét súlyosbította az is, hogy közeli barátja és művészkortársa, James Dickson Innes 1914-ben, mindössze 27 éves korában, fogyasztás következtében korán meghalt. 1918-tól néhány évig alkotói szünet következett, mielőtt Derwent Lees végül az epsomi és surrey-i szanatóriumba került, ahol 1920 és 1929 között még néhány névtelen művet alkotott, amelyek ma a canberrai National Gallery of Australia-ban találhatók. 1931-ben, 45 éves korában halt meg.
Amikor Derwent Lees tájképfestő 1884-ben Desmond Lees polgári nevén egy bankigazgató fiaként megszületett Hobartban, a mai Ausztrália Tasmánia államában, az Indiai-óceánban, a kontinens déli partjaitól jó 200 kilométerre fekvő azonos nevű szigeten, az egykori Derwent folyó menti fegyenctelep sok igazhitű lakója még szenvedett szülővárosának társadalmilag rossz hírétől. Annak érdekében, hogy lerázzák és eltöröljék a bűnözők településének bélyegét, számos helyi család a korabeli gazdasági sikereket követte, vállalkozásokat alapítva, és az idők folyamán egy csendes, konzervatív és erősen osztálytudatos társadalmat alakítottak ki. A fiatal Desmond életútja kezdetben szintén hagyományosnak tűnt: 1899 és 1900 között a kontinensen, a Melbourne-i gimnáziumban tanult. A gyermekkorában elszenvedett fejsérülés és a tizenéves korában egy lovasbalesetben elvesztett lábfej azonban úgymond megalapozta későbbi drámai és tragikus életrajzát.
Derwent Lees új művészneve alatt, amelyet hazája már említett folyója ihletett, a századforduló táján a művészet "Eldorádójába", Párizsba költözött. A francia fővárosban való rövid tartózkodás után 1905-ben Londonba költözött, és ott a University College Londonban működő, akkor már világhírű "Slade School of Fine Art" művészeti iskolában tanult a MŰVÉSZETI TÁRSASÁG0 és MŰVÉSZETI TÁRSASÁG1 professzoroknál. Még diákként 1908-ban csatlakozott az iskola tanári karához, és tíz éven át megszakítás nélkül ott is maradt. Lees 1909-től aratta első sikereit még egyszerű rajzokkal, valamint a Goupil Galériában és a chelsea-i Chenil Galériában rendezett kiállításaival. 1911-ben tagja lett az impresszionista hatású "New English Art Club"-nak, ahol összebarátkozott a két festőművésszel, Augustus John-vel és James Dickson Innes-mal, akikkel Lees 1910 és 1912 között együtt élt egy észak-walesi nyaralóban.
1912-ben Innes és Lees festészeti kirándulást tettek a dél-franciaországi Collioure-ba, ahol kapcsolatba kerültek a vadonatúj fauvista mozgalommal, illetve a fauvizmussal, mint a klasszikus modernizmus kezdetével. Ugyanebben az évben azonban művészi pályafutását súlyosan megingatta, hogy skizofréniát diagnosztizáltak nála. Ennek ellenére 1913-ban feleségül vette feleségét, Edith Harriet Price-t (1890-1984), aki "Lyndra" álnéven modellként dolgozott Augustus Johnnak, és ő volt az egyetlen ausztrál művész az 1913 február-márciusi New York-i "Armory Show"-n, amelyet ma a modernizmus kezdetének tartanak az Egyesült Államokban. Lees betegségét súlyosbította az is, hogy közeli barátja és művészkortársa, James Dickson Innes 1914-ben, mindössze 27 éves korában, fogyasztás következtében korán meghalt. 1918-tól néhány évig alkotói szünet következett, mielőtt Derwent Lees végül az epsomi és surrey-i szanatóriumba került, ahol 1920 és 1929 között még néhány névtelen művet alkotott, amelyek ma a canberrai National Gallery of Australia-ban találhatók. 1931-ben, 45 éves korában halt meg.