Daniël Mijtens (1590 - 1647) eredetileg Hollandiából származott, ahogy a neve is mutatja. Élete során Angliába költözött, ahol Daniel Mytens the Elder néven jelentős festőként vált ismertté. Egy flamand művészcsalád sarja volt, és minden bizonnyal tehetséggel született. Nyilvánvaló volt, hogy ő maga is művészi karriert fog befutni. Mytens Hágában tanult a nagy sikerű holland portréfestő, Michiel van Mierevelt mellett. Ez utóbbi történelmi és mitológiai jeleneteket ábrázoló műveiről is ismert volt. 1618-ban Londonba ment. Ott a jól ismert vezető művészeti és régiséggyűjtőnek, Sir Thomas Howardnak, Arundel 21. grófjának dolgozott. A brit nemes fontos tisztségeket töltött be az udvarban. Többek között diplomáciai küldetéseket teljesített a királyi család számára. A Sir Thomas Howarddal való kapcsolatfelvétellel Daniel Mytens egy befolyásos és fontos személyiséggel bővítette londoni kapcsolatrendszerét, és fontos alapkövet rakott le későbbi művészi karrierjéhez. Alig két évvel később a siker nyilvánvalóvá vált: Daniel Mytens megkapta első megbízását a brit királyi családtól. Később udvari festőként és királyi portréfestőként dolgozott. Művei elnyerték a walesi herceg tetszését, ezért támogatta őt 1624-ben, amikor honosították.
Myten műveinek áttekintése azt mutatja, hogy jelentős hatást gyakoroltak rá az ARTISTREPLEPLACE0 műalkotások. Udvari festőként portrékat és képmásokat készített a brit nemességről. A királyi családnak dolgozni vonzó volt, és sok szabadságot kínált. Az udvari művészek státusza kiváltságosnak számított. Végül is a zenészek, művészek és építészek fontos reprezentációs funkciókat töltöttek be a királyi házban. Az udvari művészeket a mai szakirodalom a modern, autonóm művészek korai formájának tekinti. 1625-ben I. Károly parancsára Daniel Mytens útra kelt hazájába. Az ott töltött időt a művészeti irányzatok és fejlemények tanulmányozására használta fel. 1632-ben véget ért udvari festői tevékenysége. Utódja a holland művész Anthonis van Dyck volt. Érthető, hogy Mytens csalódott volt a döntés miatt. Van Dyck megragadta az alkalmat, hogy demonstrálja felsőbbrendűségét. Egyik műve Mytens eredeti művén alapult, de technikailag jobb munkát végzett.
Az egykori udvari festő egy igen sikeres angliai időszak után visszatért hazájába. Hollandiában műkereskedőként dolgozott, és Arundel grófjának megbízásából vásárolt műveket. 1647-ben halt meg Hágában. Hollandiában töltött korszakából mára egyetlen korai műve sem maradt fenn. Ma már csak az Angliában töltött alkotói időszakából származó műveit csodálhatjuk meg. Myten örökségét úgy tekintik, mint amely új naturalizmust teremtett az angol udvari festészetben. Műveinek egy része ma is a brit királyi család tulajdonában van.
Daniël Mijtens (1590 - 1647) eredetileg Hollandiából származott, ahogy a neve is mutatja. Élete során Angliába költözött, ahol Daniel Mytens the Elder néven jelentős festőként vált ismertté. Egy flamand művészcsalád sarja volt, és minden bizonnyal tehetséggel született. Nyilvánvaló volt, hogy ő maga is művészi karriert fog befutni. Mytens Hágában tanult a nagy sikerű holland portréfestő, Michiel van Mierevelt mellett. Ez utóbbi történelmi és mitológiai jeleneteket ábrázoló műveiről is ismert volt. 1618-ban Londonba ment. Ott a jól ismert vezető művészeti és régiséggyűjtőnek, Sir Thomas Howardnak, Arundel 21. grófjának dolgozott. A brit nemes fontos tisztségeket töltött be az udvarban. Többek között diplomáciai küldetéseket teljesített a királyi család számára. A Sir Thomas Howarddal való kapcsolatfelvétellel Daniel Mytens egy befolyásos és fontos személyiséggel bővítette londoni kapcsolatrendszerét, és fontos alapkövet rakott le későbbi művészi karrierjéhez. Alig két évvel később a siker nyilvánvalóvá vált: Daniel Mytens megkapta első megbízását a brit királyi családtól. Később udvari festőként és királyi portréfestőként dolgozott. Művei elnyerték a walesi herceg tetszését, ezért támogatta őt 1624-ben, amikor honosították.
Myten műveinek áttekintése azt mutatja, hogy jelentős hatást gyakoroltak rá az ARTISTREPLEPLACE0 műalkotások. Udvari festőként portrékat és képmásokat készített a brit nemességről. A királyi családnak dolgozni vonzó volt, és sok szabadságot kínált. Az udvari művészek státusza kiváltságosnak számított. Végül is a zenészek, művészek és építészek fontos reprezentációs funkciókat töltöttek be a királyi házban. Az udvari művészeket a mai szakirodalom a modern, autonóm művészek korai formájának tekinti. 1625-ben I. Károly parancsára Daniel Mytens útra kelt hazájába. Az ott töltött időt a művészeti irányzatok és fejlemények tanulmányozására használta fel. 1632-ben véget ért udvari festői tevékenysége. Utódja a holland művész Anthonis van Dyck volt. Érthető, hogy Mytens csalódott volt a döntés miatt. Van Dyck megragadta az alkalmat, hogy demonstrálja felsőbbrendűségét. Egyik műve Mytens eredeti művén alapult, de technikailag jobb munkát végzett.
Az egykori udvari festő egy igen sikeres angliai időszak után visszatért hazájába. Hollandiában műkereskedőként dolgozott, és Arundel grófjának megbízásából vásárolt műveket. 1647-ben halt meg Hágában. Hollandiában töltött korszakából mára egyetlen korai műve sem maradt fenn. Ma már csak az Angliában töltött alkotói időszakából származó műveit csodálhatjuk meg. Myten örökségét úgy tekintik, mint amely új naturalizmust teremtett az angol udvari festészetben. Műveinek egy része ma is a brit királyi család tulajdonában van.
Oldal 1 / 1