A dán Christen Dalsgaard 1824. október 30-án született a jütlandi Skive melletti Krabbesholm birtokon. Dalsgaard már fiatalon megmutatta művészi tehetségét. Ezért festőnek képezte magát. 1841 tavaszán Niels Rademacher tájképfestő meglátogatta szülei gazdaságát. Rademacher arra ösztönözte a fiatal művészt, hogy tanuljon művészetet. Elfogadta a tanácsot, és még ugyanabban az évben Koppenhágába utazott. Októberben kezdte meg tanulmányait a Dán Királyi Képzőművészeti Akadémián. Christen Dalsgaard nemcsak tehetséges, hanem hihetetlenül ambiciózus is volt. Tanulmányai mellett a festő azzal foglalkozott, hogy vázlatfüzeteit helyi tájakkal, viseletekkel és életstílusokkal töltötte meg. Ez az aprólékos gyűjtés egy életen át művészetének alapját képezte. Dalsgaard még a helyi népviseleteknek is teljes figyelmet szentelt.rnbr/br/rnMás nagy festőkkel ellentétben Christen Dalsgaard nem utazott külföldre. Ehelyett az otthonához közelebbi témákra összpontosított. A művész 1847-ben a Koppenhága központjában található Charlottenborg barokk palotában debütált, és haláláig ott állította ki műveit. A nagy áttörést a "Mormonok látogatása egy ácsnál a vidéken" című festménye hozta meg számára. További kiemelkedő alkotásai, mint a "A falusi ács, aki koporsót hoz egy halott gyermeknek" és a "Két nő látogatja meg a falusi művészt, hogy megnézze a megrendelt sírkeresztet" következtek. Kétségtelen, hogy Dalsgaard kiváló portréfestő volt. Értett a szakmájához, és részletesen ábrázolta az egyszerű emberek eszközeit és viseletét. Pillanatképei a nézőt a cselekmény középpontjába katapultálták, szinte mintha kívülről szemlélné a jelenetet. Bár a képek statikusak voltak, a speciális effektek egy pillanat alatt életre keltették őket. Az "A Carpenter's Workshop" című alkotás azt a benyomást kelti, hogy az ajtó bármelyik pillanatban kinyílhat, és a tanonc nekilát, hogy felsöpörje a lehullott forgácsot.rnbr/br/rnDalsgaard a színek játékát is ügyesen valósította meg. A kifinomult színátmeneteknek köszönhetően a nézők azonnal meg tudták állapítani, hogy milyen napszakról van szó. A festő élete utolsó éveit Sorøben töltötte, ahol 1892-ig a Sorø Akademi rajztanáraként dolgozott. Előszeretettel foglalkozott vallási motívumokkal is. Különösen szívesen festett oltárképeket. A kivételes tehetség 1861-ben még a Thorvaldsen-érmet is megkapta "Ünnepi templomi körmenet egy nővel szülés után" című művéért. Ezt a díjat a Dán Királyi Képzőművészeti Akadémia ítélte oda. Ettől kezdve Dalsgaard is csatlakozhatott azon neves díjazottak listájához, akik már előtte is megkapták ezt a kitüntetést.
A dán Christen Dalsgaard 1824. október 30-án született a jütlandi Skive melletti Krabbesholm birtokon. Dalsgaard már fiatalon megmutatta művészi tehetségét. Ezért festőnek képezte magát. 1841 tavaszán Niels Rademacher tájképfestő meglátogatta szülei gazdaságát. Rademacher arra ösztönözte a fiatal művészt, hogy tanuljon művészetet. Elfogadta a tanácsot, és még ugyanabban az évben Koppenhágába utazott. Októberben kezdte meg tanulmányait a Dán Királyi Képzőművészeti Akadémián. Christen Dalsgaard nemcsak tehetséges, hanem hihetetlenül ambiciózus is volt. Tanulmányai mellett a festő azzal foglalkozott, hogy vázlatfüzeteit helyi tájakkal, viseletekkel és életstílusokkal töltötte meg. Ez az aprólékos gyűjtés egy életen át művészetének alapját képezte. Dalsgaard még a helyi népviseleteknek is teljes figyelmet szentelt.rnbr/br/rnMás nagy festőkkel ellentétben Christen Dalsgaard nem utazott külföldre. Ehelyett az otthonához közelebbi témákra összpontosított. A művész 1847-ben a Koppenhága központjában található Charlottenborg barokk palotában debütált, és haláláig ott állította ki műveit. A nagy áttörést a "Mormonok látogatása egy ácsnál a vidéken" című festménye hozta meg számára. További kiemelkedő alkotásai, mint a "A falusi ács, aki koporsót hoz egy halott gyermeknek" és a "Két nő látogatja meg a falusi művészt, hogy megnézze a megrendelt sírkeresztet" következtek. Kétségtelen, hogy Dalsgaard kiváló portréfestő volt. Értett a szakmájához, és részletesen ábrázolta az egyszerű emberek eszközeit és viseletét. Pillanatképei a nézőt a cselekmény középpontjába katapultálták, szinte mintha kívülről szemlélné a jelenetet. Bár a képek statikusak voltak, a speciális effektek egy pillanat alatt életre keltették őket. Az "A Carpenter's Workshop" című alkotás azt a benyomást kelti, hogy az ajtó bármelyik pillanatban kinyílhat, és a tanonc nekilát, hogy felsöpörje a lehullott forgácsot.rnbr/br/rnDalsgaard a színek játékát is ügyesen valósította meg. A kifinomult színátmeneteknek köszönhetően a nézők azonnal meg tudták állapítani, hogy milyen napszakról van szó. A festő élete utolsó éveit Sorøben töltötte, ahol 1892-ig a Sorø Akademi rajztanáraként dolgozott. Előszeretettel foglalkozott vallási motívumokkal is. Különösen szívesen festett oltárképeket. A kivételes tehetség 1861-ben még a Thorvaldsen-érmet is megkapta "Ünnepi templomi körmenet egy nővel szülés után" című művéért. Ezt a díjat a Dán Királyi Képzőművészeti Akadémia ítélte oda. Ettől kezdve Dalsgaard is csatlakozhatott azon neves díjazottak listájához, akik már előtte is megkapták ezt a kitüntetést.
Oldal 1 / 1