A 16. században a büszke és gazdag Velencei Köztársaság a megállíthatatlan hanyatlás időszakába lépett - a hatalom, a gazdagság és a kapzsiság uralma alatt a velenceiek halálra ünnepelték magukat, miközben más népek körülöttük képesek voltak kiterjeszteni hatalmukat. Csak a barokk képzőművészetben sikerült a géniusz, az anyag és a technika sikeres szintézisét elérni Velencében és az alig 400 kilométerre fekvő Rómában, így a festészet elérte az eddigi legmagasabb szintű tökéletességet. Nagy kifejezőerejű és szépségű remekművek születtek. Ugyanakkor Róma és Velence a leghíresebb művészek különleges vonzáskörzetévé vált. Carlo Saraceni a kor egyik nagy festője volt. Carlo Saraceni 1579-ben született Velencében egy bolognai selyemkereskedő család fiaként. Művészi képzését a lagúnavárosnak köszönhette, majd 20 éves korában Rómába ment. Itt töltötte rövid életének nagy részét, és itt hívták "Carlo Venetiano"-nak. A barokk festészet mestere később visszatért Velencébe, és 1620 júniusában, a velencei Nagytanács csarnoka számára készült festmények munkálatai közepette meghalt.
Rómában töltött ideje alatt Saraceni festményeire úgy tűnik, hogy kevésbé Bassano, Veronese vagy Tintoretto velencei festészete, hanem inkább a flamand és német festők hatottak. Ezek közé tartoztak a német Adam Elsheimer és Hans Rottenhammer festők, valamint a flamand Pietro Mera és Gasper Rem, akik tökéletesítették a rézre festett kisméretű festményeket, és így elképesztően élénk kereskedelmet is kialakítottak. Amikor Saraceni 1598-ban Rómába érkezett, valószínűleg eléggé lenyűgözte a pápai város művészi buzgalma. Végül is a közelgő ezredfordulót gyönyörűen felújított templomokkal kellett volna köszönteni. Ezzel egy időben a barokk festők új, korabeli festészeti stílusokkal kísérleteztek, és sajátos naturalista motívumokat választottak. Carlo Saracenire különös hatást gyakorolt Michelangelo Merisi (vagy: Amerighi), más néven Caravaggio, aki a művészi tökéletességet tényleges bűnözői hajlamokkal ötvözte. Különösen Carvaggio festményei a San Luigi dei Francesi Contarelli-kápolnában tettek mély benyomást Saracenire - és ennek következtében Saraceni stílusa közeledett a nyugtalan Carvaggio kifejezésmódjához. Így Carlo Saraceni festményeinek kifejezésmódját szentimentális, szinte elegikus hangvétel, egy bensőséges és nagyon emberi vallásosság és a színek iránti természetes vonzalom jellemezte. Saraceni Carvaggióhoz való közelsége miatt számos megbízást kapott Caravaggio műveit kiegészítő oltárképek készítésére is, például a római Trastevere negyedben található Santa Maria della Scala templom számára.
Miután Carlo Saraceni befolyásos római családok számára nagy elismerést kiváltó, kis kápolnákba és oratóriumokba szánt, magánáhítatokra szánt festményeket készített, a 17. század elején a festészet egyik legfontosabb szereplőjévé vált. Művészi pályafutásának további csúcspontjai a nagyméretű, lenyűgöző oltárképek voltak.
A 16. században a büszke és gazdag Velencei Köztársaság a megállíthatatlan hanyatlás időszakába lépett - a hatalom, a gazdagság és a kapzsiság uralma alatt a velenceiek halálra ünnepelték magukat, miközben más népek körülöttük képesek voltak kiterjeszteni hatalmukat. Csak a barokk képzőművészetben sikerült a géniusz, az anyag és a technika sikeres szintézisét elérni Velencében és az alig 400 kilométerre fekvő Rómában, így a festészet elérte az eddigi legmagasabb szintű tökéletességet. Nagy kifejezőerejű és szépségű remekművek születtek. Ugyanakkor Róma és Velence a leghíresebb művészek különleges vonzáskörzetévé vált. Carlo Saraceni a kor egyik nagy festője volt. Carlo Saraceni 1579-ben született Velencében egy bolognai selyemkereskedő család fiaként. Művészi képzését a lagúnavárosnak köszönhette, majd 20 éves korában Rómába ment. Itt töltötte rövid életének nagy részét, és itt hívták "Carlo Venetiano"-nak. A barokk festészet mestere később visszatért Velencébe, és 1620 júniusában, a velencei Nagytanács csarnoka számára készült festmények munkálatai közepette meghalt.
Rómában töltött ideje alatt Saraceni festményeire úgy tűnik, hogy kevésbé Bassano, Veronese vagy Tintoretto velencei festészete, hanem inkább a flamand és német festők hatottak. Ezek közé tartoztak a német Adam Elsheimer és Hans Rottenhammer festők, valamint a flamand Pietro Mera és Gasper Rem, akik tökéletesítették a rézre festett kisméretű festményeket, és így elképesztően élénk kereskedelmet is kialakítottak. Amikor Saraceni 1598-ban Rómába érkezett, valószínűleg eléggé lenyűgözte a pápai város művészi buzgalma. Végül is a közelgő ezredfordulót gyönyörűen felújított templomokkal kellett volna köszönteni. Ezzel egy időben a barokk festők új, korabeli festészeti stílusokkal kísérleteztek, és sajátos naturalista motívumokat választottak. Carlo Saracenire különös hatást gyakorolt Michelangelo Merisi (vagy: Amerighi), más néven Caravaggio, aki a művészi tökéletességet tényleges bűnözői hajlamokkal ötvözte. Különösen Carvaggio festményei a San Luigi dei Francesi Contarelli-kápolnában tettek mély benyomást Saracenire - és ennek következtében Saraceni stílusa közeledett a nyugtalan Carvaggio kifejezésmódjához. Így Carlo Saraceni festményeinek kifejezésmódját szentimentális, szinte elegikus hangvétel, egy bensőséges és nagyon emberi vallásosság és a színek iránti természetes vonzalom jellemezte. Saraceni Carvaggióhoz való közelsége miatt számos megbízást kapott Caravaggio műveit kiegészítő oltárképek készítésére is, például a római Trastevere negyedben található Santa Maria della Scala templom számára.
Miután Carlo Saraceni befolyásos római családok számára nagy elismerést kiváltó, kis kápolnákba és oratóriumokba szánt, magánáhítatokra szánt festményeket készített, a 17. század elején a festészet egyik legfontosabb szereplőjévé vált. Művészi pályafutásának további csúcspontjai a nagyméretű, lenyűgöző oltárképek voltak.
Oldal 1 / 1