Tina Modotti nem sokat tudott kezdeni a művészet vagy a művész kifejezéssel. Úgy érezte, hogy ez a megnevezés szerencsétlen használat, és mindig is azt szerette volna, ha csak fotósként értelmezik.
De a képei gyakran nagyon látványosak voltak. A barázdált arcokat vagy absztrakt formákat tükröző lépcsőházakat ábrázoló fotók is a repertoárjába tartoztak. Tina Modotti 1896. augusztus 16-án született, és szüleivel Udinében élt egyszerű körülmények között. Apja meggyőződéses szocialista volt, és szerelőként dolgozott. Az édesanyja varrónő volt. Tina Modottinak már tizenkét évesen hozzá kellett járulnia a nyolcgyermekes család megélhetéséhez. Gyári munkásként vállalt munkát, ami idővel Francisco városába vitte. Munka után egy amatőr színház előadásain vett részt. Tina Modotti külső megjelenésével sokakat elbűvölt. Köztük volt a festő Robo Richey. Állandó kapcsolatba lépett vele, és Los Angelesbe költözött. Életelvük a szabadság és az önmegvalósítás elvein alapult. Ettől kezdve a meggyőződéses bohémek azt tűzték ki célul, hogy a lehető legteljesebben élvezzék az életet.
A sokoldalú tehetségnek, Tina Modottinak A tigrisbunda című némafilmben sikerült az első felkiáltójel. A gyönyörű olasz lány ismét sok férfi szívét megdobogtatta. Edward Weston fotográfust rendkívül elbűvölte. Nemcsak a kreatív személyiséget akarta fotózni, hanem közel is akart kerülni hozzá. Szenvedélyes viszony lett az eredmény. A festő Robo Richey csalódottan távozott Mexikóba. Tina nem sokkal később követte őt, de a művész már meghalt himlőben. A fiatal nőt azonban rendkívül megtetszett a közép-amerikai ország, ezért Westonnal együtt Mexikóvárosban telepedett le. Új barátságok alakultak ki Diego Rivera, Alfaro Siqueiros és Frida Kahlo festőkkel. Tina Modotti késztetést érzett arra, hogy a kamera mögé álljon, és az alapoktól kezdve tanulja meg a fotózás mesterségét. Nem sokkal később fotóstúdiót nyitott.
1927-ben Tina Modotti belépett a Kommunista Pártba (KP). Fényképein mezőgazdasági munkások, indián nők és gyerekek, valamint a modern ipar szereplői láthatók. A fotós lenyűgöző módon fejezte ki az indulás forradalmi hangulatát. A mexikói forradalom szimbólumai, mint a patronszíj, a kukoricacsutka, a sarló és a gitár rendkívül fontos szerepet játszottak a fotográfiájában. Későbbi társát, a kubai forradalmárt, Antonio Mellát az utcán lőtték le. A kormány az elnök elleni merényletet követően egyre inkább baloldali külföldieket vett célba. 1930-ban az ellentmondásos fotóst kiutasították Mexikóból. Tina Modotti először Berlinbe, majd Moszkvába költözött. Felhagyott művészi pályafutásával, és a Vörös Segélynek dolgozott Lengyelországban, Franciaországban és Spanyolországban. Megmagyarázhatatlan okokból Modotti 1942-ben egy taxiút során szívelégtelenségben halt meg.
Tina Modotti nem sokat tudott kezdeni a művészet vagy a művész kifejezéssel. Úgy érezte, hogy ez a megnevezés szerencsétlen használat, és mindig is azt szerette volna, ha csak fotósként értelmezik.
De a képei gyakran nagyon látványosak voltak. A barázdált arcokat vagy absztrakt formákat tükröző lépcsőházakat ábrázoló fotók is a repertoárjába tartoztak. Tina Modotti 1896. augusztus 16-án született, és szüleivel Udinében élt egyszerű körülmények között. Apja meggyőződéses szocialista volt, és szerelőként dolgozott. Az édesanyja varrónő volt. Tina Modottinak már tizenkét évesen hozzá kellett járulnia a nyolcgyermekes család megélhetéséhez. Gyári munkásként vállalt munkát, ami idővel Francisco városába vitte. Munka után egy amatőr színház előadásain vett részt. Tina Modotti külső megjelenésével sokakat elbűvölt. Köztük volt a festő Robo Richey. Állandó kapcsolatba lépett vele, és Los Angelesbe költözött. Életelvük a szabadság és az önmegvalósítás elvein alapult. Ettől kezdve a meggyőződéses bohémek azt tűzték ki célul, hogy a lehető legteljesebben élvezzék az életet.
A sokoldalú tehetségnek, Tina Modottinak A tigrisbunda című némafilmben sikerült az első felkiáltójel. A gyönyörű olasz lány ismét sok férfi szívét megdobogtatta. Edward Weston fotográfust rendkívül elbűvölte. Nemcsak a kreatív személyiséget akarta fotózni, hanem közel is akart kerülni hozzá. Szenvedélyes viszony lett az eredmény. A festő Robo Richey csalódottan távozott Mexikóba. Tina nem sokkal később követte őt, de a művész már meghalt himlőben. A fiatal nőt azonban rendkívül megtetszett a közép-amerikai ország, ezért Westonnal együtt Mexikóvárosban telepedett le. Új barátságok alakultak ki Diego Rivera, Alfaro Siqueiros és Frida Kahlo festőkkel. Tina Modotti késztetést érzett arra, hogy a kamera mögé álljon, és az alapoktól kezdve tanulja meg a fotózás mesterségét. Nem sokkal később fotóstúdiót nyitott.
1927-ben Tina Modotti belépett a Kommunista Pártba (KP). Fényképein mezőgazdasági munkások, indián nők és gyerekek, valamint a modern ipar szereplői láthatók. A fotós lenyűgöző módon fejezte ki az indulás forradalmi hangulatát. A mexikói forradalom szimbólumai, mint a patronszíj, a kukoricacsutka, a sarló és a gitár rendkívül fontos szerepet játszottak a fotográfiájában. Későbbi társát, a kubai forradalmárt, Antonio Mellát az utcán lőtték le. A kormány az elnök elleni merényletet követően egyre inkább baloldali külföldieket vett célba. 1930-ban az ellentmondásos fotóst kiutasították Mexikóból. Tina Modotti először Berlinbe, majd Moszkvába költözött. Felhagyott művészi pályafutásával, és a Vörös Segélynek dolgozott Lengyelországban, Franciaországban és Spanyolországban. Megmagyarázhatatlan okokból Modotti 1942-ben egy taxiút során szívelégtelenségben halt meg.
Oldal 1 / 2