Indiában a Mogul Birodalom a 16. századtól a 19. századig létezett. A korszak művészete különösen ismert a fényűző udvari művészetről, valamint a mogul stílusokról, amelyek nagy hatással voltak a helyi hindu és később a szikh uralkodókra. A hatalom Indiában azonban a 17. század végétől fokozatosan átkerült a császároktól a helyi uralkodókhoz, majd az európai hatalmakhoz. A korszak művészetére jelentős hatással volt a hatalomnak a gyarmati hatalmak felé történő újraelosztása, ami a gyakran figyelmen kívül hagyott művész, Shaikh Zain ud Din műveiben is tükröződik.
Shaikh Zain ud Din életéről keveset tudunk. Azt azonban tudjuk, hogy muszlim művész volt, aki India északkeleti részén, Patna városában nőtt fel. Itt kapta meg a mogul stílusú miniatűrfestő képzést is. Valószínű, hogy a mogul festészetet az akkoriban szokásos módon egy regionális iskolában tanulta, például a patnai mellett Kalkuttában, Lucknowban, Faizabadban, Madraszban vagy Delhiben. Ma azonban botanikai illusztrációiról ismert, amelyeket Sir Elijah Impey indiai bíró, a bengáli legfelsőbb bíróság első elnöke, Sir Elijah Impey alkalmazásában készített Kalkuttában. Sir Elijahnak és feleségének, Marynek volt egy menazériája, az állatkert előfutára, és több művészt, köztük Zain ud-Dint is megbízta, hogy művészileg dokumentálja az ottani flórát és faunát.
Shaikh Zain ud Din stílusa a klasszikus indiai művészet mogul stílusú elemeinek és a brit gyarmati hatalmak Indiába érkezésével kialakult úgynevezett Company stílusnak a fúziójaként írható le. A Company stílus a nevét a Brit Kelet-indiai Társaságról kapta, amely kereskedelmi társaság az indiai szubkontinens kizsákmányolásáról és elnyomásáról volt híres. A Társaság évtizedeken át indiai művészektől rendelt műveket, és így nyugati hatásokkal formálta az indiai művészetet. Zain ud Din 1875-ig, a Brit Raj, azaz a brit korona közvetlen indiai uralma előtt, a Társaság idején dolgozott. Művein az egzotikus állat- és növényvilág ábrázolása akkoriban népszerű motívum volt. Egy kurátor egyszer a következőképpen jellemezte műveit: "Minden hihetetlenül precíz és gyönyörűen megfigyelhető."
Zain ud Din műveit először 2016-ban mutatták be a Royal Albert Memorial Museumban, Exeterben, az Egyesült Királyságban, a "Flower Power" kiállítás részeként. Ott indiai férfi és női művészek botanikai illusztrációit állították ki. Festményei alatt azonban egy másik név állt: Jack Joyenadey. A kurátorok félreértették az aláírását, amely régi kézírással volt írva.
Indiában a Mogul Birodalom a 16. századtól a 19. századig létezett. A korszak művészete különösen ismert a fényűző udvari művészetről, valamint a mogul stílusokról, amelyek nagy hatással voltak a helyi hindu és később a szikh uralkodókra. A hatalom Indiában azonban a 17. század végétől fokozatosan átkerült a császároktól a helyi uralkodókhoz, majd az európai hatalmakhoz. A korszak művészetére jelentős hatással volt a hatalomnak a gyarmati hatalmak felé történő újraelosztása, ami a gyakran figyelmen kívül hagyott művész, Shaikh Zain ud Din műveiben is tükröződik.
Shaikh Zain ud Din életéről keveset tudunk. Azt azonban tudjuk, hogy muszlim művész volt, aki India északkeleti részén, Patna városában nőtt fel. Itt kapta meg a mogul stílusú miniatűrfestő képzést is. Valószínű, hogy a mogul festészetet az akkoriban szokásos módon egy regionális iskolában tanulta, például a patnai mellett Kalkuttában, Lucknowban, Faizabadban, Madraszban vagy Delhiben. Ma azonban botanikai illusztrációiról ismert, amelyeket Sir Elijah Impey indiai bíró, a bengáli legfelsőbb bíróság első elnöke, Sir Elijah Impey alkalmazásában készített Kalkuttában. Sir Elijahnak és feleségének, Marynek volt egy menazériája, az állatkert előfutára, és több művészt, köztük Zain ud-Dint is megbízta, hogy művészileg dokumentálja az ottani flórát és faunát.
Shaikh Zain ud Din stílusa a klasszikus indiai művészet mogul stílusú elemeinek és a brit gyarmati hatalmak Indiába érkezésével kialakult úgynevezett Company stílusnak a fúziójaként írható le. A Company stílus a nevét a Brit Kelet-indiai Társaságról kapta, amely kereskedelmi társaság az indiai szubkontinens kizsákmányolásáról és elnyomásáról volt híres. A Társaság évtizedeken át indiai művészektől rendelt műveket, és így nyugati hatásokkal formálta az indiai művészetet. Zain ud Din 1875-ig, a Brit Raj, azaz a brit korona közvetlen indiai uralma előtt, a Társaság idején dolgozott. Művein az egzotikus állat- és növényvilág ábrázolása akkoriban népszerű motívum volt. Egy kurátor egyszer a következőképpen jellemezte műveit: "Minden hihetetlenül precíz és gyönyörűen megfigyelhető."
Zain ud Din műveit először 2016-ban mutatták be a Royal Albert Memorial Museumban, Exeterben, az Egyesült Királyságban, a "Flower Power" kiállítás részeként. Ott indiai férfi és női művészek botanikai illusztrációit állították ki. Festményei alatt azonban egy másik név állt: Jack Joyenadey. A kurátorok félreértették az aláírását, amely régi kézírással volt írva.
Oldal 1 / 1