A Római Birodalom nem csak méretét tekintve volt egyedülálló (hiszen fénykorában az egész mediterrán térséget uralta), hanem a művészet anyagainak és stílusainak széles skáláját is lefedte. A római művészet talán legismertebb példái a festészet, a szobrászat, az építészet és különösen a mozaikművészet. Jól látható a Római Birodalom által az évszázadok során meghódított népek hatása. Az etruszkok és különösen a görögök stílusa érezhetően hatott a római művészetre, így gyakran találunk benne jeleneteket a görög mitológiából, például Odüsszeusz kalandjait az Égei-tengeren átívelő odüsszeiája során.
Róma első császárával, Augustusszal és a Római Köztársaság ezzel összefüggő végével a római művészet fénykorát élte, és ettől kezdve mindig az adott uralkodóról vagy dinasztiáról nevezték el. A mellképek és portrék különösen népszerűek voltak ebben az időben, a császárokat - a görög mintának megfelelően - mindig előnyös módon ábrázolták: fiatalon, sportosan és vonzóan. Manapság azonban e szobrok mellett különösen jól emlékeznek az akkori mozaikokra. A Római Birodalom minden villájának és palotájának padlóját és falát apró üveg- vagy kődarabokból készítették, és számos ilyen műalkotás ma is megcsodálható. A legtöbb mozaik tartalma a mitológián kívül a római mindennapi élet benyomásait, csendéleteket és nagyon gyakran vadászjeleneteket is tartalmazott. Még a korai kereszténységből származó imaházakban is megtalálható néhány ilyen művészi mozaik.
Bár számos római kori műalkotás ma is létezik, és sokat elárul az ókori életmódról és értékekről, legtöbbjükről még mindig nem tudjuk, hogy valójában melyik művész alkotta őket. Ennek oka, hogy a római művészet úgynevezett megrendelésre készült művészet volt. A művészek általában nem saját érdekből, hanem csak a megrendelő parancsára készítettek szobrokat, falfestményeket és hasonlókat. Így a művészek szakmai csoportja inkább a háttérben maradt, míg magukról a megbízókról több információ áll rendelkezésre. Amit azonban a római művészetről biztosan állíthatunk, az az, hogy sokoldalú és meghatározó volt a nyugati világ későbbi művészeti korszakára nézve. Számos klasszikus elemet átvett az ókori Görögországból, az évek során átvette és variálta azokat, és végül megteremtette saját művészeti ideálját, amelynek művészi képessége és magas színvonala ma is csodálatra méltó.
A Római Birodalom nem csak méretét tekintve volt egyedülálló (hiszen fénykorában az egész mediterrán térséget uralta), hanem a művészet anyagainak és stílusainak széles skáláját is lefedte. A római művészet talán legismertebb példái a festészet, a szobrászat, az építészet és különösen a mozaikművészet. Jól látható a Római Birodalom által az évszázadok során meghódított népek hatása. Az etruszkok és különösen a görögök stílusa érezhetően hatott a római művészetre, így gyakran találunk benne jeleneteket a görög mitológiából, például Odüsszeusz kalandjait az Égei-tengeren átívelő odüsszeiája során.
Róma első császárával, Augustusszal és a Római Köztársaság ezzel összefüggő végével a római művészet fénykorát élte, és ettől kezdve mindig az adott uralkodóról vagy dinasztiáról nevezték el. A mellképek és portrék különösen népszerűek voltak ebben az időben, a császárokat - a görög mintának megfelelően - mindig előnyös módon ábrázolták: fiatalon, sportosan és vonzóan. Manapság azonban e szobrok mellett különösen jól emlékeznek az akkori mozaikokra. A Római Birodalom minden villájának és palotájának padlóját és falát apró üveg- vagy kődarabokból készítették, és számos ilyen műalkotás ma is megcsodálható. A legtöbb mozaik tartalma a mitológián kívül a római mindennapi élet benyomásait, csendéleteket és nagyon gyakran vadászjeleneteket is tartalmazott. Még a korai kereszténységből származó imaházakban is megtalálható néhány ilyen művészi mozaik.
Bár számos római kori műalkotás ma is létezik, és sokat elárul az ókori életmódról és értékekről, legtöbbjükről még mindig nem tudjuk, hogy valójában melyik művész alkotta őket. Ennek oka, hogy a római művészet úgynevezett megrendelésre készült művészet volt. A művészek általában nem saját érdekből, hanem csak a megrendelő parancsára készítettek szobrokat, falfestményeket és hasonlókat. Így a művészek szakmai csoportja inkább a háttérben maradt, míg magukról a megbízókról több információ áll rendelkezésre. Amit azonban a római művészetről biztosan állíthatunk, az az, hogy sokoldalú és meghatározó volt a nyugati világ későbbi művészeti korszakára nézve. Számos klasszikus elemet átvett az ókori Görögországból, az évek során átvette és variálta azokat, és végül megteremtette saját művészeti ideálját, amelynek művészi képessége és magas színvonala ma is csodálatra méltó.
Oldal 1 / 29