1868. április 14-én, az első reggeli napsütéssel Hamburgban megszületett egy gyermek, aki a modern ipari formatervezés fogalmát a világba lehelte: Peter Behrens. Ez a multidiszciplináris művész - építész, festő, formatervező és tipográfus - megtalálta egyedülálló helyét a vibráló ipari forradalomban, és maradandó hatást hagyott maga után. Az első világháború felhői előtt Behrens a praktikus és funkcionális formatervezés friss szelét hozta magával. A Deutscher Werkbund megalapításában játszott meghatározó szerepe és az AEG számára végzett kiterjedt tervezői munkája mély nyomot hagyott az ipari formatervezés világában. Átfogó esztétikai érzéke lenyűgözően megmutatkozott, amikor az AEG számára mindent megtervezett, a levélpapíroktól kezdve a termékeken, például az elektromos teafőzőkön át egészen a gyárépületekig. Behrens látnoki gyakorlatával, amely később "corporate design" néven vált ismertté, megformálta az ipari formatervező prototípusát.
Berlini irodája olyan tehetséges építészeket látott vendégül, mint Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe és Le Corbusier. Behrens a Klingspor testvérek betűöntőműhelyének is dolgozott, ahol számos betűtípust tervezett, köztük a jellegzetes Behrens Antiqua-t 1907-ben. Így nem meglepő, hogy egy művének kiváló minőségű reprodukciója semmivel sem marad el az eredeti műtől. Alkotóereje kimeríthetetlen volt, alkotásai a korszak átmenetének vizuális kifejeződései. Kezdetben az impresszionizmus és a naturalizmus hatása alatt egyre inkább megjelentek műveiben az ornamentális elemek. Ez a szecesszió felé való hajlamhoz vezetett, amellyel a müncheni szecesszióban találkozott. Később, a betűnyomdai szakaszában egyre inkább geometrizáló formákat vezetett be munkáiba. Ez a szecesszió dekoratív esztétikájától a modernizmus geometrikus józanságáig tartó fejlődés a munkásságának egyik legfontosabb jellemzője.
Építészete nem véletlen volt, hanem esztétikai filozófiájának logikus folytatása. A darmstadti Mathildenhöheben, egy művésztelepen eltöltött ideje lehetővé tette számára, hogy tervezési elképzeléseit széles körben megvalósítsa, a házaktól kezdve a belsőépítészetig és a bútorokig. Ebben az időszakban végzett munkássága erősen befolyásolta a modern építészet fejlődését. Az első világháború után tervezett épületei, mint például az egyszerű munkáslakótelepek és a Farbwerke Hoechst AG komplex adminisztratív épületei, bizonyítják, hogy képes volt megfelelni a kor követelményeinek. Az 1920-as évek során Behrens továbbfejlesztette magát, és összetett alaprajzú épületeket, valamint rendkívül strukturált középületeket és közigazgatási épületeket tervezett. Peter Behrens fényes nyomot hagyott az építészet és a formatervezés történetében, és utat tört a modern ipari formatervezésnek. A ma kínált, munkáiról készült kiváló minőségű művészi nyomatok az ő öröksége előtt tisztelegnek. Többek, mint egyszerű reprodukciók, a művészet és a formatervezés átalakulásának és változásának élő tanúságtételei.
1868. április 14-én, az első reggeli napsütéssel Hamburgban megszületett egy gyermek, aki a modern ipari formatervezés fogalmát a világba lehelte: Peter Behrens. Ez a multidiszciplináris művész - építész, festő, formatervező és tipográfus - megtalálta egyedülálló helyét a vibráló ipari forradalomban, és maradandó hatást hagyott maga után. Az első világháború felhői előtt Behrens a praktikus és funkcionális formatervezés friss szelét hozta magával. A Deutscher Werkbund megalapításában játszott meghatározó szerepe és az AEG számára végzett kiterjedt tervezői munkája mély nyomot hagyott az ipari formatervezés világában. Átfogó esztétikai érzéke lenyűgözően megmutatkozott, amikor az AEG számára mindent megtervezett, a levélpapíroktól kezdve a termékeken, például az elektromos teafőzőkön át egészen a gyárépületekig. Behrens látnoki gyakorlatával, amely később "corporate design" néven vált ismertté, megformálta az ipari formatervező prototípusát.
Berlini irodája olyan tehetséges építészeket látott vendégül, mint Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe és Le Corbusier. Behrens a Klingspor testvérek betűöntőműhelyének is dolgozott, ahol számos betűtípust tervezett, köztük a jellegzetes Behrens Antiqua-t 1907-ben. Így nem meglepő, hogy egy művének kiváló minőségű reprodukciója semmivel sem marad el az eredeti műtől. Alkotóereje kimeríthetetlen volt, alkotásai a korszak átmenetének vizuális kifejeződései. Kezdetben az impresszionizmus és a naturalizmus hatása alatt egyre inkább megjelentek műveiben az ornamentális elemek. Ez a szecesszió felé való hajlamhoz vezetett, amellyel a müncheni szecesszióban találkozott. Később, a betűnyomdai szakaszában egyre inkább geometrizáló formákat vezetett be munkáiba. Ez a szecesszió dekoratív esztétikájától a modernizmus geometrikus józanságáig tartó fejlődés a munkásságának egyik legfontosabb jellemzője.
Építészete nem véletlen volt, hanem esztétikai filozófiájának logikus folytatása. A darmstadti Mathildenhöheben, egy művésztelepen eltöltött ideje lehetővé tette számára, hogy tervezési elképzeléseit széles körben megvalósítsa, a házaktól kezdve a belsőépítészetig és a bútorokig. Ebben az időszakban végzett munkássága erősen befolyásolta a modern építészet fejlődését. Az első világháború után tervezett épületei, mint például az egyszerű munkáslakótelepek és a Farbwerke Hoechst AG komplex adminisztratív épületei, bizonyítják, hogy képes volt megfelelni a kor követelményeinek. Az 1920-as évek során Behrens továbbfejlesztette magát, és összetett alaprajzú épületeket, valamint rendkívül strukturált középületeket és közigazgatási épületeket tervezett. Peter Behrens fényes nyomot hagyott az építészet és a formatervezés történetében, és utat tört a modern ipari formatervezésnek. A ma kínált, munkáiról készült kiváló minőségű művészi nyomatok az ő öröksége előtt tisztelegnek. Többek, mint egyszerű reprodukciók, a művészet és a formatervezés átalakulásának és változásának élő tanúságtételei.
Oldal 1 / 1