Luigi Russolo messze megelőzte korát. A művész szinte forradalmi, képeivel a feje tetejére állította a festészet világát. Az olasz festő 1885. április 30-án született a venetói Portogruaróban. A kivételes tehetség kezdetben a festészetnek szentelte magát. A milánói Accademia di Brera művészeti akadémián elsajátította mindazokat a készségeket, amelyekre szüksége volt ahhoz, hogy lenyűgöző műalkotásokat alkosson. Tanulmányai mellett Russolo a hangalkotások iránt is érdeklődött. Már régóta lenyűgözték a 20. századi civilizáció városi zajai. Azzal, hogy Russolo csatlakozott egy fiatal festőkből álló csoporthoz, akik a művészeti alkotás új módját akarták kifejleszteni, igazi inspirációt érzett. Művészi pályafutása során a szabad szellem a futurizmusnak szentelte magát. Russolo hátat fordított a hagyományos szokásoknak, és hagyta, hogy magával ragadja a modern sebesség. Megépítette az első hanggépet (intonarumori), amelyet az 1920-as években futurisztikus koncerteken és némafilmek hangsávjaiban használtak.rnbr/br/rnDe nem csak zeneileg állt Luigi Russolo a futurizmus középpontjában. Minden festői alkotása is hűvös és szimbolista stílusról árulkodott. Russolo tökéletesen tudott azonosulni ezzel az új mozgalommal. A művészeti forma segített a modernizmus úttörőjének elmenekülni a valóságtól. Végre megtalálta a módját, hogy saját ideológiáját és érzéseit nagyon személyes módon fejezze ki. Álomszerű és erősen szimbolikus képeivel Russolo elmélkedésre igyekezett ösztönözni. Az alkotó szokatlan vagy zavaros összefüggéseken keresztül próbálta megjeleníteni a mű tényleges üzenetét.rnbr/br/rnA 'The Dynamics of a Car' (Egy autó dinamikája) című impresszió nagy feltűnést keltett. Az ék alakú, szögletes struktúrákból álló, izzó vörös szegélyű legyezőként ábrázolt motívum egy versenyautót tükröz, amely felülről nézve nyaktörő sebességgel száguld balra. Az akusztikus rezgések a tárgy és a környező tér szándékos deformációját jelképezik. Russolo az "Illat" című festményen a színek őrületét is bemutatja. A kép részlete egy olyan ember fejét tárja elénk, aki feltétel nélkül belefeledkezik a körülötte lévő ritmusokba és mozgásokba. A lényre ható erők természetesen összefonódnak a térrel. Az olasz festő korábbi munkáiban a tájképekre összpontosított. Előszeretettel fürösztötte őket drámai fényben. Az "Önarckép koponyákkal" című műve is lenyűgöző hatást kelt. A portré a belső zűrzavartól gyötört művészt ábrázolja. Érzelmi világát kifelé fordítja, ami a valótlanság érzését, a tehetetlenséget, az irányítás elvesztésétől való félelmet vagy akár a halálfélelmet fejezi ki. Russolo egész alkotói korszakában hű maradt az avantgárd művészeti mozgalomhoz. Nagy örömét lelte abban, hogy a szépség régi ideáljait elvetette, és helyette a sebesség és a dinamizmus tudatát erősítette.
Luigi Russolo messze megelőzte korát. A művész szinte forradalmi, képeivel a feje tetejére állította a festészet világát. Az olasz festő 1885. április 30-án született a venetói Portogruaróban. A kivételes tehetség kezdetben a festészetnek szentelte magát. A milánói Accademia di Brera művészeti akadémián elsajátította mindazokat a készségeket, amelyekre szüksége volt ahhoz, hogy lenyűgöző műalkotásokat alkosson. Tanulmányai mellett Russolo a hangalkotások iránt is érdeklődött. Már régóta lenyűgözték a 20. századi civilizáció városi zajai. Azzal, hogy Russolo csatlakozott egy fiatal festőkből álló csoporthoz, akik a művészeti alkotás új módját akarták kifejleszteni, igazi inspirációt érzett. Művészi pályafutása során a szabad szellem a futurizmusnak szentelte magát. Russolo hátat fordított a hagyományos szokásoknak, és hagyta, hogy magával ragadja a modern sebesség. Megépítette az első hanggépet (intonarumori), amelyet az 1920-as években futurisztikus koncerteken és némafilmek hangsávjaiban használtak.rnbr/br/rnDe nem csak zeneileg állt Luigi Russolo a futurizmus középpontjában. Minden festői alkotása is hűvös és szimbolista stílusról árulkodott. Russolo tökéletesen tudott azonosulni ezzel az új mozgalommal. A művészeti forma segített a modernizmus úttörőjének elmenekülni a valóságtól. Végre megtalálta a módját, hogy saját ideológiáját és érzéseit nagyon személyes módon fejezze ki. Álomszerű és erősen szimbolikus képeivel Russolo elmélkedésre igyekezett ösztönözni. Az alkotó szokatlan vagy zavaros összefüggéseken keresztül próbálta megjeleníteni a mű tényleges üzenetét.rnbr/br/rnA 'The Dynamics of a Car' (Egy autó dinamikája) című impresszió nagy feltűnést keltett. Az ék alakú, szögletes struktúrákból álló, izzó vörös szegélyű legyezőként ábrázolt motívum egy versenyautót tükröz, amely felülről nézve nyaktörő sebességgel száguld balra. Az akusztikus rezgések a tárgy és a környező tér szándékos deformációját jelképezik. Russolo az "Illat" című festményen a színek őrületét is bemutatja. A kép részlete egy olyan ember fejét tárja elénk, aki feltétel nélkül belefeledkezik a körülötte lévő ritmusokba és mozgásokba. A lényre ható erők természetesen összefonódnak a térrel. Az olasz festő korábbi munkáiban a tájképekre összpontosított. Előszeretettel fürösztötte őket drámai fényben. Az "Önarckép koponyákkal" című műve is lenyűgöző hatást kelt. A portré a belső zűrzavartól gyötört művészt ábrázolja. Érzelmi világát kifelé fordítja, ami a valótlanság érzését, a tehetetlenséget, az irányítás elvesztésétől való félelmet vagy akár a halálfélelmet fejezi ki. Russolo egész alkotói korszakában hű maradt az avantgárd művészeti mozgalomhoz. Nagy örömét lelte abban, hogy a szépség régi ideáljait elvetette, és helyette a sebesség és a dinamizmus tudatát erősítette.
Oldal 1 / 1