Az 1558 fagyos téli napjaiban Brachtban született Hendrick Goltzius nemcsak a művészet mestere, hanem a rézmetszés úttörője is volt. A tudományos és művészeti forradalmáról ismert országban Goltzius emlékművet állított magának.
Dirck Volkertszoon Coornhert és az Philipp Galle figyelő szemei alatt formálódott, Goltzius affinitást alakított ki a rézmetszés technikája iránt. Fáradhatatlan kíváncsisággal beutazta Olaszországot és Németországot, és "treffliche Studien"-eket készített. Rosszul fejlett jobb keze - egy fájdalmas égési sérülés gyermekkori hege - ellenére olyan ragyogóan tökéletesítette művészetét, hogy egy különleges önarcképen ábrázolta magát, melyen a keze ideális volt a szakmájához. A legenda szerint jobb kezével szúrt, bal kezével pedig festett, amit életrajzírója, Karel van Mander is megerősített.
Negyvenes éveiben Goltzius új szenvedélyre talált: a festészetre. Bár metszőként már művészete csúcsán volt, hagyta magát magával ragadni a kor manierista áramlatától. Az erotikus allegóriáktól az erőszak drámai motívumaiig; művei az érzelmek és technikák kaleidoszkópja. Mégsem csak saját művészete ragyogott. Tanárként formálta korának elitjét, köztük Jacob de Gheyn II. és Jan Saenredam. Ők mindannyian továbbvitték a befolyását, és generációkon át formálták a művészeti világot. Egy Goltziustól származó nyomat nemcsak tehetségét mutatja meg, hanem a művészettörténet mélységének és sokszínűségének bizonyítéka is, amely gyűjteményünkben folyamatosan megelevenedik.
Az 1558 fagyos téli napjaiban Brachtban született Hendrick Goltzius nemcsak a művészet mestere, hanem a rézmetszés úttörője is volt. A tudományos és művészeti forradalmáról ismert országban Goltzius emlékművet állított magának.
Dirck Volkertszoon Coornhert és az Philipp Galle figyelő szemei alatt formálódott, Goltzius affinitást alakított ki a rézmetszés technikája iránt. Fáradhatatlan kíváncsisággal beutazta Olaszországot és Németországot, és "treffliche Studien"-eket készített. Rosszul fejlett jobb keze - egy fájdalmas égési sérülés gyermekkori hege - ellenére olyan ragyogóan tökéletesítette művészetét, hogy egy különleges önarcképen ábrázolta magát, melyen a keze ideális volt a szakmájához. A legenda szerint jobb kezével szúrt, bal kezével pedig festett, amit életrajzírója, Karel van Mander is megerősített.
Negyvenes éveiben Goltzius új szenvedélyre talált: a festészetre. Bár metszőként már művészete csúcsán volt, hagyta magát magával ragadni a kor manierista áramlatától. Az erotikus allegóriáktól az erőszak drámai motívumaiig; művei az érzelmek és technikák kaleidoszkópja. Mégsem csak saját művészete ragyogott. Tanárként formálta korának elitjét, köztük Jacob de Gheyn II. és Jan Saenredam. Ők mindannyian továbbvitték a befolyását, és generációkon át formálták a művészeti világot. Egy Goltziustól származó nyomat nemcsak tehetségét mutatja meg, hanem a művészettörténet mélységének és sokszínűségének bizonyítéka is, amely gyűjteményünkben folyamatosan megelevenedik.
Oldal 1 / 11