Hans Dahl norvég táj- és zsánerfestő. Egyedülálló festői tehetsége különösen a mozgó víz ábrázolásában mutatkozik meg, amelyben felülmúlhatatlannak tartják. Legismertebb művein a fjordok fölött a fényekkel megörökített hajókat örökítette meg. Csak néhány festménye tiszta tájkép; képeit általában nagyméretű zsánerjelenetekkel élénkítette. Ennek eredményeként Hans Dahl festőművész nagy hatással volt a norvég nemzeti romantika folytatására. 1893-ban Hans Dahl sárkány stílusú villát épített a Sognefjord partján, Balestrandban, amely Nyugat-Norvégia leglátogatottabb turisztikai célpontjává vált. Hans Dahlt a nemesség nagyra becsülte konzervatív festészeti felfogása és politikai nézetei miatt. II. Vilmos császár minden nyáron meglátogatta Hans Dahl festőt Skandináviában, és lovaggá ütötte a norvég Szent Oláva-renddel. Hans Dahl II. Vilmos császár tanácsadója lett, különösen az emlékművek felállításával kapcsolatban. A császár olyan nagyra becsülte festőművészként, hogy II. Vilmos még Hans Dahl egy festményét is magával vitte a doorn-i száműzetésbe.
Hans Dahl egy gyalogsági százados fia volt, és már fiatalon elkezdett néprajzi motívumokat rajzolni. Először apja nyomdokaiba lépett, és a svéd hadsereg tisztje lett. Hans Dahl azonban csak alhadnagyi rangig emelkedett, mert már a katonai akadémián töltött ideje alatt elsősorban művészeti tanulmányokkal foglalkozott olyan festőknél, mint Knud Bergslien, vagy Julius Middelthunnál tanult a Norvég Királyi Rajziskolában. Hamarosan otthagyta a katonaságot, hogy a németországi Karlsruhe és Düsseldorf művészeti akadémiáin neves tájképfestők tanítsák. Hans Dahl öccse szintén a düsseldorfi művészeti akadémiára járt.
Hans Dahl festőművész idősebb korában változtatta témakínálatát, és később főleg parasztlányokat festett egy napsütötte fjordon. Ez a fajta festészet népszerű volt a német turisták körében, de művésztársai kigúnyolták és kitagadták. Emellett Hans Dahl nem volt hajlandó követni a romantikából a modernizmusba való átmenetet, és más művészek is erősen bírálták őt ebben a tekintetben. Hans Dahl festő a maga módján küzdött vissza, mégpedig saját kiadású röpiratok formájában, olyan műveket készített, mint "A festők és a közönség", és elküldte őket az oslói művészeti galériának megvételre. A Nemzeti Galéria elutasította a festményeket, és 1998 óta az oslói Nemzeti Galéria nem állított ki Hans Dahl egyetlen festményét sem, miközben a norvégiai és németországi nyílt műtárgypiacon a festményei óriási árakat érnek el. Hans Dahl mindig kiállt a németek mellett, annak ellenére, hogy hadihajókat telepítettek kiképzési céllal a fjordokba, és rámutatott, hogy a német turisták sok pénzt fektettek be Norvégia gazdaságába.
Hans Dahl norvég táj- és zsánerfestő. Egyedülálló festői tehetsége különösen a mozgó víz ábrázolásában mutatkozik meg, amelyben felülmúlhatatlannak tartják. Legismertebb művein a fjordok fölött a fényekkel megörökített hajókat örökítette meg. Csak néhány festménye tiszta tájkép; képeit általában nagyméretű zsánerjelenetekkel élénkítette. Ennek eredményeként Hans Dahl festőművész nagy hatással volt a norvég nemzeti romantika folytatására. 1893-ban Hans Dahl sárkány stílusú villát épített a Sognefjord partján, Balestrandban, amely Nyugat-Norvégia leglátogatottabb turisztikai célpontjává vált. Hans Dahlt a nemesség nagyra becsülte konzervatív festészeti felfogása és politikai nézetei miatt. II. Vilmos császár minden nyáron meglátogatta Hans Dahl festőt Skandináviában, és lovaggá ütötte a norvég Szent Oláva-renddel. Hans Dahl II. Vilmos császár tanácsadója lett, különösen az emlékművek felállításával kapcsolatban. A császár olyan nagyra becsülte festőművészként, hogy II. Vilmos még Hans Dahl egy festményét is magával vitte a doorn-i száműzetésbe.
Hans Dahl egy gyalogsági százados fia volt, és már fiatalon elkezdett néprajzi motívumokat rajzolni. Először apja nyomdokaiba lépett, és a svéd hadsereg tisztje lett. Hans Dahl azonban csak alhadnagyi rangig emelkedett, mert már a katonai akadémián töltött ideje alatt elsősorban művészeti tanulmányokkal foglalkozott olyan festőknél, mint Knud Bergslien, vagy Julius Middelthunnál tanult a Norvég Királyi Rajziskolában. Hamarosan otthagyta a katonaságot, hogy a németországi Karlsruhe és Düsseldorf művészeti akadémiáin neves tájképfestők tanítsák. Hans Dahl öccse szintén a düsseldorfi művészeti akadémiára járt.
Hans Dahl festőművész idősebb korában változtatta témakínálatát, és később főleg parasztlányokat festett egy napsütötte fjordon. Ez a fajta festészet népszerű volt a német turisták körében, de művésztársai kigúnyolták és kitagadták. Emellett Hans Dahl nem volt hajlandó követni a romantikából a modernizmusba való átmenetet, és más művészek is erősen bírálták őt ebben a tekintetben. Hans Dahl festő a maga módján küzdött vissza, mégpedig saját kiadású röpiratok formájában, olyan műveket készített, mint "A festők és a közönség", és elküldte őket az oslói művészeti galériának megvételre. A Nemzeti Galéria elutasította a festményeket, és 1998 óta az oslói Nemzeti Galéria nem állított ki Hans Dahl egyetlen festményét sem, miközben a norvégiai és németországi nyílt műtárgypiacon a festményei óriási árakat érnek el. Hans Dahl mindig kiállt a németek mellett, annak ellenére, hogy hadihajókat telepítettek kiképzési céllal a fjordokba, és rámutatott, hogy a német turisták sok pénzt fektettek be Norvégia gazdaságába.
Oldal 1 / 1