A hasisfüstölők nők, és nem vízipipáznak. Gaetano Previati festőművész a hasisfüstölést nem csupán keleti szokásként, hanem inkább modern, európaizálódott szokásként állítja színpadra.
Négy nő ül a földön, fejüket hátrahajtva, hajukat kendőbe rejtve. Kézzel sodort cigarettát tartanak a kezükben, és egy szobában, ahol nincs más, mint egy ágy és nehéz, brokátborítású takarók, a gyér, vakolt falak előtt, csukott szemek mögött a fölöttük lévő égboltra irányítják tekintetüket. Egy égbolt, amelyet a festő szándékosan kizár a néző számára. A "Hasisfüstölők" című festmény 1887-ben készült, és az európai dekadencia érzését tükrözi. Egy olyan kor, amelynek gondolatait, szellemiségét és világfáradtságát Friedrich Nietzsche írásai és Charles Baudelaire A gonosz virágainak poétikája határozta meg.
Gaetano Previati (1852-1920) a divizionista iskolához tartozónak érezte magát. 1909-ben megírta az "I principi scientifici del Divisionismo" című kiáltványt e művészcsoport számára. A pointillista Georges Seurat-hoz hasonlóan a többi divizionista is azon a véleményen volt, hogy a szemlélő szemében elérendő színhatás nem érhető el előre a színpigmentek fizikai keverésével, hanem csak a festmény egészének szemlélése során, az érzékelés által jön létre. Ezért a divizionisták aprólékosan elkülönítették a színeket, és úgy gondolták, hogy a lehető legnagyobb fényerősséget tudják elérni műveikben, ha arra kérik a nézőket, hogy vizuálisan maguk kombinálják a színeket. A Hash Smokers című képet 1887-ben állították ki Velencében. Gaetano Previati számos más művén keresztény vagy mitológiai motívumok szerepelnek. A témaválasztás miatt Previatit a szimbolisták iskolájához sorolták.
Az 1907-es 7. Biennálé alkalmával Previati részt vett az "Álomszoba" létrehozásában. Párizsban Alberto Grubicy műkereskedő képviselte. Alberto és testvére, Vittore volt az, aki 1911-ben megalapította a Società per l'Arte di Gaetano Previati-t, megvásárolta számos festményét, és bemutatta őket genovai (1915) és milánói (1916 és 1919) kiállításokon. A családtagjai elvesztése miatt mélyen elszomorodott Previati 1920-ban halt meg a liguriai Lavagna városában, ahol korábban hosszú időt töltött gyógyulással. 2020-ban, halálának 100. évfordulója alkalmából retrospektív tárlatot szenteltek a ferrarai születésű művésznek, amely különösen a korábban alábecsült jelentőségére összpontosít, mint olasz futurista. Previati Edgar Allan Poe és Alessandro Manzoni történeteinek illusztrátori munkáit tematizálják. A művészettörténeti kutatások azt mutatják, hogy a kereskedelmi útvonalak ciklusával, amelyen a művész élete végén, 1914 és 1916 között a Milánói Kereskedelmi Kamara megbízásából dolgozott, Previati most a kialakulóban lévő modernizmus meghatározó témái felé fordult nagyméretű táblákon: "A csendes-óceáni vasút" jól példázza a kiváló olasz művész hatalmas sokoldalúságát, akinek művei a látomásos történelmi és irodalmi interpretációktól a fantasztikumos illusztrációkon, a ragyogó tájképeken át a megható ikonábrázolásokig terjednek.
A hasisfüstölők nők, és nem vízipipáznak. Gaetano Previati festőművész a hasisfüstölést nem csupán keleti szokásként, hanem inkább modern, európaizálódott szokásként állítja színpadra.
Négy nő ül a földön, fejüket hátrahajtva, hajukat kendőbe rejtve. Kézzel sodort cigarettát tartanak a kezükben, és egy szobában, ahol nincs más, mint egy ágy és nehéz, brokátborítású takarók, a gyér, vakolt falak előtt, csukott szemek mögött a fölöttük lévő égboltra irányítják tekintetüket. Egy égbolt, amelyet a festő szándékosan kizár a néző számára. A "Hasisfüstölők" című festmény 1887-ben készült, és az európai dekadencia érzését tükrözi. Egy olyan kor, amelynek gondolatait, szellemiségét és világfáradtságát Friedrich Nietzsche írásai és Charles Baudelaire A gonosz virágainak poétikája határozta meg.
Gaetano Previati (1852-1920) a divizionista iskolához tartozónak érezte magát. 1909-ben megírta az "I principi scientifici del Divisionismo" című kiáltványt e művészcsoport számára. A pointillista Georges Seurat-hoz hasonlóan a többi divizionista is azon a véleményen volt, hogy a szemlélő szemében elérendő színhatás nem érhető el előre a színpigmentek fizikai keverésével, hanem csak a festmény egészének szemlélése során, az érzékelés által jön létre. Ezért a divizionisták aprólékosan elkülönítették a színeket, és úgy gondolták, hogy a lehető legnagyobb fényerősséget tudják elérni műveikben, ha arra kérik a nézőket, hogy vizuálisan maguk kombinálják a színeket. A Hash Smokers című képet 1887-ben állították ki Velencében. Gaetano Previati számos más művén keresztény vagy mitológiai motívumok szerepelnek. A témaválasztás miatt Previatit a szimbolisták iskolájához sorolták.
Az 1907-es 7. Biennálé alkalmával Previati részt vett az "Álomszoba" létrehozásában. Párizsban Alberto Grubicy műkereskedő képviselte. Alberto és testvére, Vittore volt az, aki 1911-ben megalapította a Società per l'Arte di Gaetano Previati-t, megvásárolta számos festményét, és bemutatta őket genovai (1915) és milánói (1916 és 1919) kiállításokon. A családtagjai elvesztése miatt mélyen elszomorodott Previati 1920-ban halt meg a liguriai Lavagna városában, ahol korábban hosszú időt töltött gyógyulással. 2020-ban, halálának 100. évfordulója alkalmából retrospektív tárlatot szenteltek a ferrarai születésű művésznek, amely különösen a korábban alábecsült jelentőségére összpontosít, mint olasz futurista. Previati Edgar Allan Poe és Alessandro Manzoni történeteinek illusztrátori munkáit tematizálják. A művészettörténeti kutatások azt mutatják, hogy a kereskedelmi útvonalak ciklusával, amelyen a művész élete végén, 1914 és 1916 között a Milánói Kereskedelmi Kamara megbízásából dolgozott, Previati most a kialakulóban lévő modernizmus meghatározó témái felé fordult nagyméretű táblákon: "A csendes-óceáni vasút" jól példázza a kiváló olasz művész hatalmas sokoldalúságát, akinek művei a látomásos történelmi és irodalmi interpretációktól a fantasztikumos illusztrációkon, a ragyogó tájképeken át a megható ikonábrázolásokig terjednek.
Oldal 1 / 2