Dionisio Baixeras y Verdaguer (1862 - 1943) spanyol naturalista festő volt. Nagyon korán kezdte művészeti tanulmányait. Már 15 évesen beiratkozott szülővárosában, Barcelonában a La Lonja művészeti iskolába. Tanárai között olyan ismert katalán festők voltak, mint Agustín Rigalt, Ramón Martí Alsina vagy Antoni Caba. Testvéreivel, Jose és Juan Llimonas-szal együtt tagja volt a San Lluc-i művészek jól ismert körének. A Juan és Josep Llimona testvérek és néhány más művész által az 1890-es években alapított társaság számos festőt, szobrászt, építészt és más barcelonai művészt, köztük olyan hírességeket, mint Gaudí, hozott össze.
Verdaguer 24 éves korában Párizsba került. Ott 4 évet töltött, és számos képet festett. Ezek főként a nagyvároson kívüli tájakról készültek. Párizsi tartózkodása alatt megismerkedett a realizmus és a naturalizmus festőinek munkásságával, mint például Jean Francois Millet, Jules Bastien Lepage és Pascal Dagnan Bouveret. A fiatal művészre nagy hatással volt a stílusuk, és későbbi munkásságára is maradandó hatást gyakoroltak. Nemzetközi bemutatkozása 1886-ban Párizsban történt a "Schiffer von Barcelona" című festményével. A sikeres párizsi időszak után Verdaguer végül visszatért szülővárosába, és élete hátralévő részét Barcelonában töltötte.
Dionisio Baixeras y Verdaguer művei már életében is nagy visszhangot váltottak ki. Ez nemcsak a világos, részletes, mégis bensőséges ábrázolásmódjának, hanem az általa választott témáknak is köszönhető. Festményei a naturalizmushoz köthetők, de néhány képén az orientalizmus vagy a costumbrismo mozgalom hatásai is megfigyelhetők. Különösen az utóbbi motívumok voltak népszerűek, mivel ezek a korabeli spanyol társadalom hétköznapibb jeleneteit és szokásait ábrázolták. Számos képe tengeri motívumokat tartalmaz, és a spanyolországi egyszerű halászok életét mutatja be. Orientalista hatású művei közül különösen ismertté vált az "Abd al-Rahman III. fogadja a követet a cordobai udvarban" (1885) című műve. Az 1885-ben készült "A festő feleségének portréja" című művéből tudjuk, hogy Verdaguer házas volt.
Dionisio Baixeras y Verdaguer (1862 - 1943) spanyol naturalista festő volt. Nagyon korán kezdte művészeti tanulmányait. Már 15 évesen beiratkozott szülővárosában, Barcelonában a La Lonja művészeti iskolába. Tanárai között olyan ismert katalán festők voltak, mint Agustín Rigalt, Ramón Martí Alsina vagy Antoni Caba. Testvéreivel, Jose és Juan Llimonas-szal együtt tagja volt a San Lluc-i művészek jól ismert körének. A Juan és Josep Llimona testvérek és néhány más művész által az 1890-es években alapított társaság számos festőt, szobrászt, építészt és más barcelonai művészt, köztük olyan hírességeket, mint Gaudí, hozott össze.
Verdaguer 24 éves korában Párizsba került. Ott 4 évet töltött, és számos képet festett. Ezek főként a nagyvároson kívüli tájakról készültek. Párizsi tartózkodása alatt megismerkedett a realizmus és a naturalizmus festőinek munkásságával, mint például Jean Francois Millet, Jules Bastien Lepage és Pascal Dagnan Bouveret. A fiatal művészre nagy hatással volt a stílusuk, és későbbi munkásságára is maradandó hatást gyakoroltak. Nemzetközi bemutatkozása 1886-ban Párizsban történt a "Schiffer von Barcelona" című festményével. A sikeres párizsi időszak után Verdaguer végül visszatért szülővárosába, és élete hátralévő részét Barcelonában töltötte.
Dionisio Baixeras y Verdaguer művei már életében is nagy visszhangot váltottak ki. Ez nemcsak a világos, részletes, mégis bensőséges ábrázolásmódjának, hanem az általa választott témáknak is köszönhető. Festményei a naturalizmushoz köthetők, de néhány képén az orientalizmus vagy a costumbrismo mozgalom hatásai is megfigyelhetők. Különösen az utóbbi motívumok voltak népszerűek, mivel ezek a korabeli spanyol társadalom hétköznapibb jeleneteit és szokásait ábrázolták. Számos képe tengeri motívumokat tartalmaz, és a spanyolországi egyszerű halászok életét mutatja be. Orientalista hatású művei közül különösen ismertté vált az "Abd al-Rahman III. fogadja a követet a cordobai udvarban" (1885) című műve. Az 1885-ben készült "A festő feleségének portréja" című művéből tudjuk, hogy Verdaguer házas volt.
Oldal 1 / 1